Avatar billede mikk89 Novice
17. januar 2014 - 12:58 Der er 18 kommentarer

Computer vil ikke starte efter udskiftning af ram

Hej Eksperter!

Jeg fik af vide det var relativ nemt at udskifte rammene på en computer, så jeg forsøgte at opgradere rammene på min acer aspire 5742g fra 4gb til 8gb.

De nye ram skulle passe til min bærbar, de hedder Kingston 4096 MB(4 GB) DDR3 PC8500 SODIMM.
Hvis det har betydning så bruger jeg Windows 7 64-bit.

Efter jeg har sat de nye ram i og ville starte computeren op igen kan jeg ikke starte Windows.
Jeg får af vide at Windows ikke kan starte, og det kan skyldes ændring af soft/hardware.

Jeg kan vælge at start reparation under start (anbefales) eller start Windows normalt.

Uanset hvilken jeg vælger kommer den tilbage dertil.

Nogen der kan hjælpe? :)

Mvh.
Avatar billede Blueeyez Mester
17. januar 2014 - 13:06 #1
Hvad hvis du går i bios kan du se alle ram der?
Kunne os være du har sat ram blokken i forkert eller at den er defekt..

En sidste ting. Er alle ram udskiftet eller har du blot tilføjet flere blokke?
Avatar billede mikk89 Novice
17. januar 2014 - 13:09 #2
Hej blueeyez.

så teknisk er jeg slet ikke. hvor skal jeg kigge henne ?

Begge ram er udskiftet, før havde jeg 2x2gb nu har jeg 2x4gb.

Computeren virkede ganske fint inden jeg gik i gang med at udskifte rammene.
Avatar billede Blueeyez Mester
17. januar 2014 - 13:19 #3
Så snart du tænder pcen kan du vælge boot menu, recovery og bios fx.. Boot menu plejer og reagere på F12. Bios derimod er del eller F2.

Du skal blot klikke på Fx tasten x = tal indtil du kommer i bios.
Avatar billede mikk89 Novice
17. januar 2014 - 13:23 #4
Jeg er i bios nu og under Main står der noget med Total memory 8192MB kan det være dette?
Avatar billede mikk89 Novice
17. januar 2014 - 13:35 #5
Jeg fulgte i øvrigt denne video:
http://www.youtube.com/watch?v=V3Qy1SsIN3U
Avatar billede Slettet bruger
17. januar 2014 - 14:13 #6
Forudsat at du har sat ram korrekt i, er det vel ganske simpelt.
Du sætter de gamle ram i, og kører computeren som den skal, er de nye ram ikke de rigtige. Det har jeg oplevet på en stationær. Og årsagen, når rammene nu ellers skulle fungere? Aner det ikke, og det gjorde forhandleren heller ikke. Købte et andet mærke ram, og så kørte det bare.
Avatar billede Blueeyez Mester
17. januar 2014 - 14:55 #7
Prøv og brug 1 ram blok af gangen i hver ram port. Dvs ram blok 1 i port 1. Test. Ram blok 2 i port 1 test derefter ram blok 1 i port 2 og så ram blok 2 i port 2

I bios er tallet korrekt, så spørgsmålet er om det er windows eller en af ram blokkene der enten laver fejl eller noget...
Avatar billede mikk89 Novice
17. januar 2014 - 15:28 #8
Er der nogen speciel måde/rækkefølge de skal sidde på de nye ram? Jeg har 2 porte jeg kan sætte rammene i.

Jeg har netop prøvet at sætte de gamle ram i igen og der virker det fint.
Avatar billede Slettet bruger
17. januar 2014 - 15:35 #9
Det er selvfølgelig også en udmærket ide, at nøjes med at sætte 1 af de nye ram blokke i på skift, det kan jo være, at 1 af dem er syg.
Ud fra videoen er der 2 ramslots og du har 2 ramblokke, så der skulle ikke være noget problem.
Avatar billede Blueeyez Mester
17. januar 2014 - 19:08 #10
#8 nej, men som jeg skriver test 1 port og 1 ram blok af gangen.
Avatar billede Slettet bruger
17. januar 2014 - 20:12 #11
#10 Ja det er også dit forslag jeg henviser til #9.
Avatar billede MadsHaupt Juniormester
17. januar 2014 - 23:05 #12
Jeg har set den tutorial du fulgte, og jeg har fundet ud af at de er på facebook.

Her er linket: https://www.facebook.com/itconflict
Avatar billede mikk89 Novice
27. januar 2014 - 16:52 #13
Der kom lige en skiferie i vejen :)

Jeg har prøvet det med at sætte 1 ram i ad gangen med det resultat at jeg får en blå skærm.
Når jeg har begge ram i får jeg ikke blå skærm men computeren går i stå når Windows logoet kommer op og genstarter.
Avatar billede Blueeyez Mester
27. januar 2014 - 17:12 #14
Lyder mærkeligt. Du har vel ikke en anden bærbar at teste dem på?

Hent og brænd hirens boot cd ud på en cd. Derefter booter du op på cden mens der er 1 ram blok i og laver en ram test.. Det er blot for at se hvad der sker hvis windows ikke er platformen.
Avatar billede mikk89 Novice
29. januar 2014 - 01:06 #15
Det har jeg desværre ikke nej. Jeg har dog haft kontakt med butikken jeg købte dem af og de ville gerne sende mig 2 nye - så nu ser jeg lige om det skulle hjælpe ellers vil jeg prøve det du skriver blue :)

Jeg vil lige følge op på det i weekenden :)
Avatar billede Blueeyez Mester
29. januar 2014 - 11:37 #16
Bare iorden ;)

Må indrømme følgende aldrig er sket for mig, men undre mig over du kan se dem i bios men windows ikke gider starte op med dem...
Avatar billede mikk89 Novice
04. februar 2014 - 02:37 #17
Fik et sæt nye ram og de fungerer upåklageligt - Hvad fejlen var på de andre finder vi nok aldrig ud af men tak fordi i tog jer tid til at hjælpe :)

Mvh.
Avatar billede Blueeyez Mester
04. februar 2014 - 14:04 #18
Det lyder godt :)

Mystisk fejl, men interessant :)

Afmelder overvågning, point må du beholde for mit vedkommende ;)