Avatar billede Tinna Mester
15. januar 2014 - 11:12 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

Acer bærbar går ud under opstart.

Hej, jeg håber der er nogen som kan hjælpe med et problem jeg har. Jeg har en "gammel" acer bærbar, som går ud under opstarten. Det er aldrig på samme tid. somme tider er det få sekunder efter tryk på tænd-knappen, andre gange umiddelbart før jeg kommer ind på skrivebordet. Den kørte normalt windows vista, men har installeret en win7 på den. det hjalp dog ikke. Har endda gjort det flere gange, med to forskellige versioner. Har også haft den skilt ad og renset den, og har skiftet ram og kørt ramtest, og brugt 30 sekunders-tryk på startknap, men uden resultat. Jeg er ved at løbe tør for ideer. Kan nogen hjælpe?
Avatar billede Maximon1 Nybegynder
15. januar 2014 - 11:20 #1
blev den meget varm da den virkede?
Avatar billede Tinna Mester
15. januar 2014 - 11:36 #2
Nej ikke rigtigt. Man plejer også at kunne lugte, hvis der er noget der er brændt af...
Avatar billede 220661 Ekspert
15. januar 2014 - 11:46 #3
Hvilken model Acer er det?
På nogle modeller kan man når man tager bundpladen af udtage blæseren, så man får renset rigtigt.
Kører blæseren rigtigt, eller kører den for langsomt?
Avatar billede 220661 Ekspert
15. januar 2014 - 11:49 #4
Du kan se her hvordan det kan se ud når blæseren er udtaget, og det er de lameller der ligger nede bag der kan være helt tæt med skidt http://i1.ytimg.com/vi/h6t7g4F7B_E/maxresdefault.jpg
Sådan her kan det i grelle tilfælde se ud:
http://i3.ytimg.com/vi/vjiTqhoTalo/hqdefault.jpg
Og så går der ikke lang tid før den kører varm.
Avatar billede 220661 Ekspert
15. januar 2014 - 11:51 #5
Men ikke alle modeller er opbygget på den måde.
Vi havde en Acer model 7550 tror jeg den hed, som man kunne rense på den måde. Det giver langt det bedste resultat hvis det gøres på denne måde.
Avatar billede 220661 Ekspert
15. januar 2014 - 11:52 #6
Avatar billede 220661 Ekspert
15. januar 2014 - 11:55 #7
Har også en 6920G model stående der er defekt, hvor man kan gøre det samme på :-)
Avatar billede Tinna Mester
15. januar 2014 - 14:24 #8
Det er en Aspire 3100.
Avatar billede Tinna Mester
15. januar 2014 - 16:34 #9
Aspire 3100. Blæseren kører fint. Prøver at fjerne køleren, og ser om der er noget.
Avatar billede 220661 Ekspert
15. januar 2014 - 16:38 #10
Det her er en 3000 model, og gad vide om den ikke ligner lidt i bunden?
http://www.youtube.com/watch?v=E1naU5PqQdQ
Du behøver ikke at tage mere af end de to første kapper der vises i video.
Kan selve blæseren så ikke tages ud?
Den sidder med 3 skruer vil jeg tro, og et kabel der er tilsluttet bundkortet.
Her inde bag ved er så den fine køle finne der skal afkøle hardwaren. Og er den tæt af skidt og møg kører den varm på et splitsekund.
Avatar billede Tinna Mester
19. januar 2014 - 16:15 #11
Hmm.... Har haft køleren ude, og renset bag, men det virker stadig ikke. Den bliver ved med at gå ud...
Avatar billede 220661 Ekspert
19. januar 2014 - 17:09 #12
Ok.

Prøv at pille harddisken fra og tænd pc.
Du vil få en meddelelse om du ingen disk har i.
Kan den køre nu, kun med den sorte skærm?
Du kan også pille dvd drevet ud i samme omgang.

Så er der ikke disse til at melde fejl. Dvd sidder kun med en skrue.
Husk at afmontere strøm når du gør dette.
Avatar billede Tinna Mester
20. januar 2014 - 12:52 #13
Okay, har taget harddisk og dvd-drev ud. Den kører fint. Derefter satte jeg dvd-drev i igen, den kører stadig fint. Prøvede så at sætte en anden harddisk i, men så går den ud. Ikke så godt. Har prøvet to andre harddiske. Skal siges, at den første harddisk kører fint i en anden computer...
Avatar billede Tinna Mester
20. januar 2014 - 15:03 #14
Jeg har nu taget dvd-drevet ud igen, og nu har maskinen stået tændt i en time, uden vrøvl. Går ud fra at der er en brist i at få drevet til at køre sammen med harddisken. Prøver senere at skifte det ud med et andet. Tak for hjælpen. :)
Avatar billede 220661 Ekspert
20. januar 2014 - 16:05 #15
Velbekomme.
Hvis du en anden gang mener at du har fået brugbar hjælp, så bed om at der lægges svar du kan lukke med.
Du har i denne tråd her selv lagt et svar og taget point tilbage.