Avatar billede titti Nybegynder
16. august 2001 - 10:22 Der er 58 kommentarer og
2 løsninger

at flytte en gl.harddisk med over i en ny comp.... (jeg ved ikke hvilken kategori det hører under)

Da jeg ikke har fået taget backup af alle dok. samt mails i min gamle comp. vil jeg gerne prøve at flytte den gamle harddisk over i det nye tårn. Dette er \"nyt land\" for mig, og jeg har ikke ret meget begreb om det.

1.hvordan gør man det rent fysisk,

2. Hvor sidder den i den gamle penthium?

3. Hvordan placerer jeg den gamle harddisk rigtigt, i  den nye comp. og dernæst

4. får givet besked om at den skal være \"slave\", hvor gør man det i systemet?, og hvad skriver man?

5. Er det, når jeg ikke har erfaring med ovenstående, mere sikkert for mig, at kopiere det hele om igen på disketter fra den gamle pc?

6.Skal nok huske at give point* men hvorfor står der allerede en prik i \"30 medium\" inden jeg har sendt sp.?
Venlig hilsen Titti
Avatar billede klyde-snot Nybegynder
16. august 2001 - 10:30 #1
Det er der ikke nogen der gidder at gøre for 30 point.. Da det er et kæmpe arbejde at forklare igennem tekst...
Avatar billede titti Nybegynder
16. august 2001 - 10:33 #2
så glemte du at læse pkt 6. da det ikke var mig der satte sp. til en værdi, det troede jeg man gjorde når man havde fået svaret.
Og da jeg er er ny her, så må jeg jo prøve mig frem*
Avatar billede retaxes Nybegynder
16. august 2001 - 10:43 #3
1. Hav en stjerneskruetrækker klar
2. Ved jeg ikke, kender ikke din PC
3. Op til fronten er der et jernbur med huller, det er til HD
4. Vides ikke da jeg ikke kender din gl. HD
5. Disketter er omtrent det dårligste du kan bruge til backup i dag, få dig en brænder
6. Sæt pointene op, det er noget der tager lang tid, hvor jeg vil være bundet op
Avatar billede francke Nybegynder
16. august 2001 - 10:47 #4
klyde-snot> det er sådan nogen som dig der skaber inflation i pointsystemet! Der er squ mange der godt gider at hjælpe for 30 point! Vi er her for at hjælpe ikke for at skabe en konkurrence!
Avatar billede makse Nybegynder
16. august 2001 - 10:49 #5
Jeg har en PDF (Acrobat) guide, der viser hvordan det skal gøres.
Jeg kan maile den til dig.
Avatar billede kimrosgaard Nybegynder
16. august 2001 - 10:52 #6
klydesnot>>hvis du ikke gider, så lad være med at kommentere!

1. man lokaliserer harddisken, skruer den ud af kabinettet og sørger for at jumperen der bestemmer om den skal være master eller slave, står korrekt og sætter den over i den nye pc\'er.
2. den sidder som regel lige tæt ved diskettedrevet
3. placer den i den nye pc så kablerne kan nå uden at være stramme! check at kablerne sidder korrekt og at jumperen sidder korrekt! der er som regel et klistermærke på selve harddisken der angiver jumper settings!
4. du skal en tur i bios og lade den autodetecte den nye harddisk! hvis bios ikke kan finde harddisken, har du sat en jumper forkert! sluk pc\'en og flyt jumperen.
5. hmm...ja, med mindre du kan aliere dig med en pc-kyndig! det er ikke helt let hvis man ikke har prøvet det før og man kan uforvarende få lavet skade på pc\'en!
6. når du opretter et spørgsmål vil den som standard stå på 30 point. du kan dog vælge at sætte den til 60 eller 15 eller selv angive et pointantal.
Avatar billede annikadk Nybegynder
16. august 2001 - 10:55 #7
Jo, du er i den rigtige kategori.
Og dette er ikke et svært spørgsmål, men om folk ikke gider - ingen ide, her er jeg da :)
Point sætter du inden, og kan senere forhøje hvis der er behov.

For at tage spørgsmålene:
1) Du åbner dine computere, og ser ind i rodet. Hvis du har diskettedrev og cdrom-drev til højre, så skulle dine harddiske gerne sidde inde i samme område.
En harddisk eller andre drev, skal bruge 2 stik.
Et fladkabel som går ind til bundkortet (meget fladt og bredt kabel) og et strømstil i diverse farver, som går op til strømforsyningen.

I din nye PC skal du finde 1 frit kabel af begge slags.
Skru derefter harddisken ud af den gamle PC, sæt bagpå den, så den står som \"slave\" (det står måske ovenpå disken, og skal ændres bagpå) og find en plads til den ved siden af de andre drev.
Skru den ind og sæt stikkene på.

Derefter skal du sætte alle strømstik (som du pillede af da du skilte pcen ad) på igen.
Start PCen og tryk på F2-knappen for at komme ind i din bios. (måske er det DEL eller F10 du skal trykke på)

Hvad den skriver er svært at sige, men du skal finde noget ala \"detect ide/harddrives\"
her skal den finde begge diske, ellers af med den gamle og se om den står rigtigt, stikkene er rigtigt i osv.

2. Alt efter kabinet er det svært at sige hvor den sidder, men oftes sidder den i nærheden af diskettedrev/cdrom-drev.

3 og 4. se 1.

5. Ville nok finde en ven der kunne vise dig det, eller evt. bare forklare og følge det du gør.
Det er svært at forklare sådan her, og hvis du ikke har mulighed for at spørge nogle undervejs, er det ikke lettere.

6. Det er bare et forslag.
Man kan selv sætte den efter hvordan og hvorledes man mener ens spørgsmål er let, mellem eller svært.
Avatar billede annikadk Nybegynder
16. august 2001 - 10:56 #8
5, At bruge disketter er oki og måske lettere hvis ingen kan hjælpe dig, men hvor meget info er der tale om??

for er der tale om 50 disketter, så er det både dyrt og langsommelig proces.
4-5 disketter er det hurtigere end at sætte den over.
Avatar billede retaxes Nybegynder
16. august 2001 - 10:57 #9
titti> Det hjælper altid når jeg har været der ;o)
Avatar billede titti Nybegynder
16. august 2001 - 11:02 #10
Tak for svarerne.*ss* Kim og Annikadk.
og til Francke:) tak for kommentaren*ss*
Avatar billede abpdk Nybegynder
16. august 2001 - 11:02 #11
1.  Man finder en skruetrækker og fjerne skuerne og flytter den til en ledig
    slot i det nye kabinet. Mere er der ikke at sige der. Det kræver at du har
    en ledig plads i det nye kabinet til en ekstra harddisk. Det er egenelig
    lige meget hvor du sætter den bare kablerne kan nå. Den ledige plads skal
    have samme dimensioner som diskettedrevet.

2.  Det er ikke særlig svært at finde din harddisk. Det er en lille metalboks
    med, som nævnt ovenfor, samme dimensioner som dit diskettedrev.

3.  Mere eller mindre bevaret i punkt 1. Husk selvfølgelig at vende kabelstikket
    i samme retning som de andre drev.

4.  Hvis du ikke har andet i maskine i forvejen end en anden harddisk og evt.
    et cd-rom drev kan den gamle harddisk sagtens installeres som sekundær-
    master. Hvis den SKAL køre som SLAVE er det meget muligt at du skal skifte
    jumperne på harddisken, men vent med det og prøv sekundær master først.

    Den harddisk der sidder i samt evt. cd-rom drev sidder på det primære IDE
    kabel (hvis du følger det står der som regelt primary ved siden af det stik
    det ender i). Ved siden af det stik skulle gerne sidde et mærket sekundary.
    Hvis din hardisk var den eneste harddisk i den gamle maskine er den
    allerede master, så hvis du sætter den til det kabel vil den blive sekundær
    master. Hvis din harddisk og cd-rom drev sidder på hver sit kabel skal den
    gamle hardisk enten, som du siger, sættes til slave og kobles på samme
    kabel som den anden harddisk. Eller også skal du flytte cd-rom drevet over
    på samme kabel som den nye harddisk og sætte den gamle på det srkundære
    kabel.

5.  Af min erfaring med disketter vil jeg sige, NEJ. Disketter er ikke perfekte
    og hvis du skal kopierer en hel harddisk, hvilket også tager tid, ville det
    ikke undre mig hvis du mister data undervejs pga. diskette fejl.

6.  30 point er bare standarden. Hvis ingen point var valgt ville der sikkert
    blive oprettet alt for mange 0-points-spørgsmål.
Avatar billede intel4004 Novice
16. august 2001 - 11:04 #12
Det lyder som om du skulle prøve at finde nogle sider på internettet om det at flytte en harddisk. Du har aldrig arbejdet med hardware??? Har du aldrig set en harddisk??

Det er gør jo ikke noget - jeg var konfirmeret inden jeg holdt op med at kalde kabinettet for harddisken...og turde åbne låget *SSSSS*...

1. Åbner kabinettet, finder harddisken, skruer den løs og fjerner den forsigtig. Finder en 3.5\" plads i dit andet kabinet og skruer den i her, igen meget forsigtig.

2. Det er forskelligt - den skulle ikke være særlig svær at finde(ligner et diskette drev, dog lidt dybere...)

3. Som sagt finder du en 3.5\" plads(diskettedrevs størrelsen) og placerer den med stikkene ind i kabinettet. Jeg vil foreslå at du placerer den tæt på den eksisterende harddisk i den nye comp. Det vil være bedst fordi du så kan forbinde din harddisk til stik nr 2, på det fladkabel som allerede er sat til den nye hd (pyh)...kaldet primary kanalen(sandsynligvis).

4. Master og slave tilstandende bestemmes vha. af nogle små dimser kaldet jumpere bag på harddisken. På IBM harddiske er der udførlige forklaringer hvordan disse jumpere skal indstilles... Du skal sætte din gamle hd som slave vha. af disse jumpere, altså derfor primary slave.

5. Nej!! Disketter er ikke længere en brugbar løsning, hvis vi snakker om mere end 5-10MB... Du skulle prøve med et parallelkabel og et gammelt dosprogram kaldet laplink. Du forbinder dine computere med et specielt laplink-kabel og overfører dine filer vha. af dette kabel...

6. Alle logiske systemer har en default forudvalgt option. 30 point er valgt som default herpå eksperten...hvorfor ved jeg ikke...

Okay nu skylder du mig 4500 point... :)

INTEL4004
Avatar billede titti Nybegynder
16. august 2001 - 11:07 #13
Ikke flere svar vel:)) jeg prøver at bruge dem I har givet mig...tak*
Avatar billede klyde-snot Nybegynder
16. august 2001 - 11:07 #14
Jeg kommentere alt hvad det passer mig...
Avatar billede francke Nybegynder
16. august 2001 - 11:09 #15
Der er ingen hjælp i dumme kommentarer!1
Avatar billede titti Nybegynder
16. august 2001 - 11:12 #16
*annikadk*...noget gik galt med de point jeg gav dig!!

*intel4004*  så kan jeg jo godt se jeg skal holde mund ret længe, for at nå de point*ss*
Avatar billede annikadk Nybegynder
16. august 2001 - 11:14 #17
Nej titti.
Du har 30 point, og har givet dem til kimrosgaard.
Dermed får vi andre 0 :)

Håber du finder ud af det!
Avatar billede retaxes Nybegynder
16. august 2001 - 11:19 #18
Jeg kan måske i al beskedenhed give dig det råd, at når du sætter de 2 HD i, så sørg for at alle skruer sidder i og er strammet til, sørg endvidere for at der er luft imellem de 2 HD, de bliver temmeligt varme under drift.
Som en tommelfingerregel bør der være plads(luft) til en HD imellem de 2 HD.
Avatar billede makse Nybegynder
16. august 2001 - 11:22 #19
Retaxes > hmm, jeg har 2½ millimeter mellem mine harddiske. Måske man skulle montere en føler.
Avatar billede retaxes Nybegynder
16. august 2001 - 11:26 #20
makse> Du ved jo godt at de bliver temmeligt varme, men 2½ mm. det var ikke meget. Har du da fyldt buret helt op?

Jeg holder dem omkring de 40 gr.
Avatar billede makse Nybegynder
16. august 2001 - 11:31 #21
Retaxes > Iflg. det fine program fra forleden dag, så ligger de på ca. 41 og 43 grader.
Jeg har et \"skod\" kabinet med tonsvis af plads, men der kan kun sidde 2 harddiske i harddiskholderen. Til gengæld er der plads til ni blæsere.
Avatar billede francke Nybegynder
16. august 2001 - 11:36 #22
Mine ligger da kun på 30gr.og de sidder som makse anbefaler! ;)
Avatar billede retaxes Nybegynder
16. august 2001 - 11:38 #23
Ny blæsere, har du nogensinde overvejet en varmeveksler!

Har du kalibreret varmenprobe programmet. Jeg prøvede programmet på min Soltek 67EV1, men den kunne ikke finde noget, så jeg fik blot en runtime error, ka ikke lige huske hvad der stod.

Er det forresten ikke en PIII - 600 eller 80Mhz du har, og kører du OC på den?
Avatar billede retaxes Nybegynder
16. august 2001 - 11:40 #24
francke> makse anbefaler det da ikke! eller hur
Avatar billede makse Nybegynder
16. august 2001 - 11:43 #25
Kører med en P3 700@933 stabilt.
Jeg har nu heller aldrig haft problemer med for varme harddiske. (7-9-13)
Avatar billede jelzin101 Praktikant
16. august 2001 - 11:45 #26
makse>> hvilket prog. ??
Avatar billede retaxes Nybegynder
16. august 2001 - 11:46 #27
makse> hvad betyder det der stå efter @ ?
Avatar billede makse Nybegynder
16. august 2001 - 11:47 #28
Avatar billede makse Nybegynder
16. august 2001 - 11:47 #29
Retaxes > 700 overclocked til 933
Avatar billede retaxes Nybegynder
16. august 2001 - 11:50 #30
makse> og hvor ser man det?
Avatar billede francke Nybegynder
16. august 2001 - 11:52 #31
retaxes> makse anb. afstand mellem HD!;)
Avatar billede jelzin101 Praktikant
16. august 2001 - 11:53 #32
takker :=)
Avatar billede francke Nybegynder
16. august 2001 - 11:55 #33
makse> Hvad er det jeg mangler for at kunne læse dette? Der er kun en masse firkanter o.lign.  http://www.tweakup.dk/filelib/chipset/HDDTemperatureB3.exe
Avatar billede annikadk Nybegynder
16. august 2001 - 11:58 #34
francke: Det er bare din browser der laver sjov vel??
højreklik på det link der var lige før og \"gem som\"
Avatar billede francke Nybegynder
16. august 2001 - 12:04 #35
annika> Og hva\'så? Jeg kan vel ikke læse det selv om jeg gemmer det! ;)
Avatar billede annikadk Nybegynder
16. august 2001 - 12:08 #36
det er jo en exe-fil
den er sikkert selvudpakkende som program eller med diverse filer :)
så den skal køres når den er hentet ned
Avatar billede retaxes Nybegynder
16. august 2001 - 12:08 #37
francke> Er der når du starter tempmåleren at du ser en masse firkanter?
Kan du se temp. på den eller kommer der kun firkanter?
Avatar billede jelzin101 Praktikant
16. august 2001 - 12:13 #38
45 grader.... den hænger endda under min hdd skuffe med meget plads omkring.
Avatar billede makse Nybegynder
16. august 2001 - 12:15 #39
Det er sikkert den interne temp.
Avatar billede francke Nybegynder
16. august 2001 - 12:18 #40
Det er når jeg klikker på linket at der visen et vindue med alt det! Der kommer ikke downloadboksen som der plejer
Avatar billede makse Nybegynder
16. august 2001 - 12:20 #41
Francke > H-klik og vælg \'Gem Som\'
Avatar billede makse Nybegynder
16. august 2001 - 12:21 #42
Retaxes(11:50:52) > Hvor ser man hvad, at @=Overclocked?
Avatar billede francke Nybegynder
16. august 2001 - 12:23 #43
Jeg kan kun vælge \"gem som\" under filer! Hvad skal den så læses med når jeg har gemt?
Avatar billede retaxes Nybegynder
16. august 2001 - 12:24 #44
jelzin101> 45 grader, det var meget.
Du har da også en MTP ikke.

Jeg så lige på operating temp. for Maxtor, den kan ligge mellem 5 og 55 grader. I storage gik den helt op til 71 grader!
Avatar billede retaxes Nybegynder
16. august 2001 - 12:25 #45
makse> din PIII er en 700@933, hvor ser man de sidste cifre?
Avatar billede francke Nybegynder
16. august 2001 - 12:27 #46
Øverste linie: MZPÿÿ¸@º´ Í!¸LÍ!This program must be run under Win32
Avatar billede makse Nybegynder
16. august 2001 - 12:33 #47
Francke > Gå ind på http://www.tweakup.dk/filer/filsektion.htm og hent den der.
Programmet hedder HD Temperature program Beta 3

Retaxes > Øh, you lost me there. :) Jeg har overclocked min CPU fra 700MHz til 933MHz
Så der står 933MHz uanset hvor jeg kigger!
Avatar billede retaxes Nybegynder
16. august 2001 - 12:41 #48
makse> Det er min termer den er gal med, men nu forstår jeg det.
Jeg har længe overvejet at OC min P3, men kan ikke lige se hvordan jeg gør det.
Jeg stiller spm. på et eller andet tidspunkt og udlodder nogle point ;o)
Forløbig tak!
Avatar billede retaxes Nybegynder
16. august 2001 - 12:43 #49
Man kan vel kun bruge software temp. målere hvis bundkortet og bios understøtter det!
Avatar billede makse Nybegynder
16. august 2001 - 12:45 #50
Retaxes > Den eneste måde du kan OC en P3\'er, er at sætte FSB (Front Side Bus) op.
Læs evt. http://www.oldhoj.dk/overclockingfaq.htm
Avatar billede jelzin101 Praktikant
16. august 2001 - 12:54 #51
har en ibm desk. 75gpx/gfx eller hva de nu kalder l****.
Avatar billede intel4004 Novice
16. august 2001 - 12:54 #52
francke>>>> En exe fil er et program!! Omdøb den så den har efternavnet .exe

INTEL4004
Avatar billede jelzin101 Praktikant
16. august 2001 - 12:57 #53
whey nu fik jeg den op på 55 grader.... lavede lige en kopi af 15 gb små filer.
Avatar billede francke Nybegynder
16. august 2001 - 13:10 #54
Det er kun for Win2000 og jeg har Me! ;(
Avatar billede retaxes Nybegynder
16. august 2001 - 13:11 #55
francke> Hvorfor bruger du ikke win2k?
Avatar billede francke Nybegynder
16. august 2001 - 13:19 #56
Venter på den sidste nye hvad den bu hedder!
Avatar billede makse Nybegynder
16. august 2001 - 13:24 #57
Francke > Programmet er ikke kun til Windows 2000. Det virker også fint i Windows 98
Avatar billede retaxes Nybegynder
16. august 2001 - 13:39 #58
francke> Windows XP, right !
Avatar billede retaxes Nybegynder
16. august 2001 - 13:40 #59
makse > tak for linket!
Avatar billede francke Nybegynder
16. august 2001 - 14:54 #60
makse> Som sagt kan jeg ikke hente det! ;)