Avatar billede miss-maria-30 Nybegynder
09. januar 2014 - 12:36 Der er 2 kommentarer

HJÆLP med eksame

Hejsa.

Jeg skal til eksamen i IT og jeg ar et par spørgsmål som jeg desværre ikke kan finde ud af, så håber der er nogle herinde der kan hjælpe mig.

1. Hvad forståes man ved et lokalt netværk?

2. Et lokalt netværk kan opbygges som enten Peer-to-Peer"Client/server". Forklar i hovedtræk, hvad forskellen er på disse to og redegør for deres fordele og ulemper.

3. Redegør for, hvilken hardware-komponenter der indgår i et lokalt netværk og for disse komponenters fumktion.

Håber der er en venlig sjæl der kan hjælpe mig, på forhånd tak.
Avatar billede keysersoze Guru
09. januar 2014 - 13:14 #1
I har ikke fået udleveret noget materiale eller pensum der kan foreklare det?
Avatar billede eurositi Ekspert
09. januar 2014 - 15:44 #2
Wikipedia burde let kunne besvare disse tre spørgsmål fyldestgørende. Led meget gerne også efter noget grafik. Det vil nok gøre det mere overskueligt for dig at forklare. :)

Et lokalt netværk (LAN), som spørgsmål 2 antyder, består af mindst to computere, som kan tilgå hinandens harddiske via en kommunikations (netværks) protokol. Hver computer har et ID, som identificerer dem på det fælles netværk. Dette svarer til "peer-to-peer".
Alternativt kan en af computerne fungere som et fælles system (server) (til kørsel af programmer, lagring af filer osv.), som de øvrige computere (klienter) alle kan tilgå. Derimod kan én klient ikke tilgå en anden klient.

Er det lokale netværk meget stort, kan en almindelig arbejdscomputer hurtigt få problemer med at håndtere de mange forespørgsler fra alle klienterne. Derfor benytter man normalt dedikerede servere med ekstra hukommelse og lagerplads til at håndtere større fælles netværk.