Avatar billede 09krkr Nybegynder
05. januar 2014 - 16:15 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Opsætning af trådløst netværk

Hej derude,

jeg skriver fordi, at jeg netop er flyttet på kollegie og nu skal til at oprette et trådløst netværk, så jeg ikke skal navigere rundt med et langt og upraktisk LAN-kabel.

Der sidder et datastik i væggen, hvorfra jeg får mit net.
Jeg har fået en helt ny Thomson TG712 router fra min søster, som havde en liggende.

Jeg har nu prøvet at tilslutte et LAN-kabel mellem router datastik.
Herefter lyser både "Ethernet" og "Broadband", men "Wireless" lyser ikke. Jeg har prøvet at resette routeren, genstarte den, og jeg er nu løbet tør for muligheder.

Det skal nævnes, at jeg ikke har den installations-CD-rom, der fulgte med til routeren.
Jeg har forgæves forsøgt at finde den på nettet.

Jeg har en MacBook Pro fra 2013, så jeg tænker, at den helst gerne skulle have det nødvendige netværkskort..

Nogle gode forslag?

Skal jeg eventuelt koble et LAN-kabel fra datastik til routeren, og så et fra routeren til min mac?

Gode råd/hjælp tages imod med kyshånd.

Med venlig hilsen
Kristian Kristensen
Avatar billede CRKrogh Ekspert
05. januar 2014 - 16:28 #1
Hej, Kristian.

  Har du set guiden på http://ww3.telia.dk/bredbaand/kundeservice/kom-godt-i-gang/opsaetning-og-vejledninger/ ?

De bedste hilsner
Avatar billede 09krkr Nybegynder
05. januar 2014 - 16:40 #2
Tak for det hurtige svar.

Ja, jeg har godt set den.

Jeg har bare ikke noget telefonstik eller en telefon, der skal tilsluttes, så jeg kan ikke helt se, hvordan jeg så skal bære mig ad?

/Kristian
Avatar billede CRKrogh Ekspert
05. januar 2014 - 16:51 #3
Hej igen.

  I rubrikken "Tilslut trådløst netværk" linker de til http://ww3.telia.dk/bredbaand/kundeservice/WiFi/skift-navn-og-password/, hvor de snakker lidt om ændringer på routeren. Du burde under alle omstændigheder kunne snakke med den på IP# 192.169.1.254 via kabel i den gule port længst væk fra antennen, hvis ikke routeren har været konfigureret om.

De bedste hilsner
Avatar billede CRKrogh Ekspert
05. januar 2014 - 16:52 #4
...og det skulle selvfølgelig bare have været en kommentar.
Avatar billede 09krkr Nybegynder
05. januar 2014 - 17:02 #5
Så der skal være et netværkskabel fra datastikket til routeren og fra routeren til computeren?
Avatar billede CRKrogh Ekspert
05. januar 2014 - 17:07 #6
Det vil nok være lettest at konfigurere den via kabel - det eliminerer i hvert fald et par fejlkilder.
Avatar billede 09krkr Nybegynder
05. januar 2014 - 17:08 #7
Okay. Det prøver jeg lige!
Avatar billede 09krkr Nybegynder
05. januar 2014 - 17:32 #8
Jeg har koblet den på via kabel fra datastik til router og fra router til min mac. Og den vil gerne snakke på IP-adressen.

Når jeg går ind på den, står der, at min "DSL Connection is off". Og deri ligger problemet jo. Jeg har ikke brug for en DSL-forbindelse. Jeg har jo et datastik siddende i væggen, som jeg kan "høste" internet af ved bare at bruge et LAN-kabel fra vægstikket til computeren. Jeg vil bare gerne have gjort signalet trådløst..

Så måske skal jeg bare have fat i en ny trådløs router eller et access point?
Avatar billede 09krkr Nybegynder
05. januar 2014 - 18:39 #9
Jeg skal have fat i en ny trådløs router.
Avatar billede Slettet bruger
05. januar 2014 - 21:52 #10
Kan du ikke bare slå DHCP fra på routeren, og så sætte stikket fra væggen i et af data porten?
Avatar billede 09krkr Nybegynder
05. januar 2014 - 23:32 #11
Hvordan slår man DHCP fra på routeren?
Avatar billede Slettet bruger
05. januar 2014 - 23:57 #12
Jeg vil gætte på bruger manualen giver dig et svar på det. kender ikke Routeren og heller ikke menuen i den.