Avatar billede steensloth Nybegynder
05. januar 2014 - 13:17 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

Samle .jpg filer fra mange mapper efter billedmetadata

Hej.

Jeg har fået den opgave, at organisere ca. 3500 JPG billedfiler. De er placeret i rigtig mange forskellige undermapper, og der er også en del dubletter. Biledteksterne er dels egnendøbte, men mange efter kamaraers fil-tekster.

Jeg vil gerne udtrække alle billedfilerne fra de mange mapper til 1 mappe med et stykke software, og anvende kameraernes tidsmæssige metadata som sorteringsværktøj. Picasa kan så efterfølgende anvendes til en tidsmæssig rækkefølge efter kameratiden.

Er der nogen, som ved hvilken software der kan gøre dette?

Tak for hjælpen.
Avatar billede milter Ekspert
05. januar 2014 - 22:28 #1
Hej steensloth.

Til en opgave som det slipper du ikke for manuelt, mappe for mappe, først at skulle flytte alle billederne til en fælles mappe, du selv laver. Du bliver sikkert også nødt til at opdele overmappen i undermapper, hvor billederne kan fordeles ifølge den plan, du skal have klar fra begyndelsen.

Du kan sikkert godt finde et program, som kan finde alle billederne, f.eks. jpg-filer på din computer. Problemet er bare, at et sådant program vil finde alle jpg-filer på din computer, dvs. også alle de jpg-filer, som ikke er dine personlige (eller hvis det nu er) billeder. En søgning af den slags vil også finde de jpg-filer, som hører til programmerne på computeren og de midlertidige internetfiler, der måtte befinde sig på din computer.

Hvis du alligevel vil prøve den metode, så er her et par links:

http://windows.microsoft.com/da-dk/windows7/products/features/windows-search

http://windows.microsoft.com/da-dk/windows7/advanced-tips-for-searching-in-windows

På min egen XP-maskine kan jeg f.eks. søge udelukkende efter billeder med filendelsen .jpg med denne søgning  "*.jpg"  uden anførselstegn

Hvis alle billederne indeholder EXIF-data, kan Windows hjælpe dig med at organisere dem efter dato. Her skal du være opmærksom på, at EXIF-data kan forsvinde ved kopieringer, overførsler eller på anden måde. Læs om EXIF her:

http://en.wikipedia.org/wiki/Exchangeable_image_file_format

Hvis billederne alle skal organiseres effektivt med senere søgemuligheder, vil jeg anbefale den manuelle metode, dvs. manuel flytning med oprettelse af og inddeling i undermapper. Derefter køber du et program til billedorganisering, f.eks. ACDSee Photo Manager, som jeg selv bruger og helt sikkert kan anbefale. Det giver dig mange varierede søgemuligheder, hvor du selv kan vælge søgemuligheden vha. såkaldte tags.

http://www.acdsee.com/en/products/acdsee-17
Avatar billede steensloth Nybegynder
07. januar 2014 - 20:13 #2
Tak for svar Milter.

Jeg kan godt søge efter alle .jpg-filerne, også i den hovedmappe der indeholder alle billedfilerne. Som jeg skriver, er der herunder rigtig mange undermapper. Jeg har ikke talt, men der er hundedvis. Det er netop den manuelle fremfindelse i hver eneste mappe, og flytning/kopiering så jeg får samlet alle billedfilerne i en og kun mappe, som jeg søger en software til. Så desværre kan jeg ikke bruge dit forslag.
Avatar billede j3ppah Novice
07. januar 2014 - 20:20 #3
ville dette ikke løse dit problem?
(Gem det som en .bat fil og erstat stierne.)

Det er et ganske simpelt shell script.
Husk det ikke tager højde for oprettelse af foldere, så du skal selv oprette din destination folder inden du kører scriptet.

Den skulle gerne tage alle undermapper i mapper osv.

for /f "tokens=*" %G in ('dir /b /s /a:d "C:\MAPPENMEDALLEUNDERMAPPERNE\MÅSKE\HER"') do copy %G\* "C:\MAPPEN\HVOR\ALLE\FILER\SKAL\VÆRE"

F.eks.

for /f "tokens=*" %G in ('dir /b /s /a:d "C:\Home\Billeder\"') do copy %G\* C:\Home\Data\Billeder
Avatar billede milter Ekspert
07. januar 2014 - 20:43 #4
Måske programmet herunder kan hjælpe dig:

http://www.mjbpix.com/automatically-move-photos-to-directories-or-folders-based-on-exif-date/

Jeg har gennem årene arbejdet med flere programmer for at finde det bedste til sortering af foto. Hvilket, der passer dig bedst, afhænger af dine behov. Både Windows egen indbyggede sortering og det, du finder i købeprogrammer som f.eks. ACDSee, kan bruge optagelsesdato (via EXIF-data) som søgekriterie. Det eneste, du selv skal gøre, er at fortælle programmet hvilke mapper, der skal søges i.

Hvis du vil flytte alle billederne fysisk til en anden mappe på din computer og samtidig fordele dem i andre undermapper med dine egne navne og efter dine egne ønsker, så kender jeg ikke til noget, der kan klare det udover manuel flytning.
Avatar billede steensloth Nybegynder
20. januar 2014 - 17:34 #5
milter: det PhotoMove program ser ud til at være sagen, men min Windows vil ikke give mig rettighed til at åbne exe-filen! Hvad gør jeg? Har prøvet at åbne fra forskellige steder, og deaktivere antivirus og firewal, men det ændrer ikke noget.
Avatar billede j3ppah Novice
20. januar 2014 - 18:19 #6
Hvorfor bruger du ikke bare den løsning jeg sendte? Det burde være super nemt. Du kan kører det dirrekte i kommandopromåten (Windows knap + R" Skriv cmd. Tryk enter.
Tilret det jeg skrev, og kopier det ind.
Avatar billede milter Ekspert
20. januar 2014 - 19:29 #7
#5.

Herunder er et par forslag til løsning af det problem i Win7:

http://superuser.com/questions/364586/why-cant-exe-file-be-run-due-to-permission-issues
Avatar billede steensloth Nybegynder
05. februar 2014 - 07:37 #8
@j3ppah: jeg har ikke haft tid til at prøve meget, men lidt dit forslag. Men, jeg forstår ikke helt hvad præcist skal skrive i prompten. Kan du give en præcis streng-beskrivelse, hvor den mappe mine billeder ligger i, inkl. undermapper, kaldes JUST? Tak. Der går et par uger inden jeg kan vende tilbage, desværre.
Avatar billede steensloth Nybegynder
19. februar 2014 - 17:33 #9
Jeg synes spørgsmålet skal lukkes, så jeg giver pointe for engagementet.
Avatar billede steensloth Nybegynder
19. februar 2014 - 17:34 #10
Hov, hvordan giver jeg point?
Avatar billede milter Ekspert
19. februar 2014 - 17:38 #11
Jeg springer over, ellers tak.
Avatar billede steensloth Nybegynder
23. februar 2014 - 19:37 #12
Milter: prøvede i dag igen dit forslag af 7-1-14, og denne gang fik jeg adgang til installation, og programmet PhotoMove2 kan gøre det jeg ønsker. Jeg synes derfor de 60 point skal gå til dig, men hvis du stadig vil springe over, ja så...  Iøvrigt har jeg glemt hvodan jeg giver point!!!! Og kan ikke lige se en vejledning. ?
Avatar billede milter Ekspert
06. marts 2014 - 18:38 #13
Du har lige givet pointene til j3ppah ved at "Acceptere" hans "Svar" i indlæg #3 og "Afvise" dine egne "Svar" her i spørgsmålet:-)

Lad bare j3ppah beholde pointene, jeg klarer mig nok uden, ellers tak :-)

Der er en vejledning til hele pointsystemet her:

http://www.eksperten.dk/faq#faq-3
http://www.eksperten.dk/faq#faq-5
Avatar billede steensloth Nybegynder
06. marts 2014 - 19:42 #14
Milter: Jeg fik jo dit forslag til delvist at fungere, og havde så glemt at lukke sagen, men blev reminded af systemet. Så ville jeg afslutte sagen. Og da du i en kommentar til mit forslag til pontdeling skrev "Jeg springer over, ellers tak", så gav jeg pointene til den anden forslagsstiller. Men jeg beklager hvis du synes det var forkert.
Avatar billede milter Ekspert
06. marts 2014 - 20:43 #15
Nej, nej, det er helt i orden. Pointsystemet kan alligevel ikke bruges til noget fornuftigt, som det er bygget op nu.

Hovedsagen er, at spørgsmålet er lukket, og at du har fundet en løsning. I mine øjne er det positivt, at du i det hele taget følger op på spørgsmålet og ikke bare "glemmer" det. I langt størstedelen af spørgsmålene "forsvinder" spørgeren bare uden videre.