Avatar billede Slettet bruger
17. december 2013 - 19:14 Der er 17 kommentarer og
2 løsninger

TV uden højttalere? Bredbåndshøjttalersystem?

Onsdagens tilbud i ALDI er et
MEDION® LIFE® P16045 (MD 30684).

Under Audio står der: "Audio
Bredbåndshøjttalersystem -
2 x 8 W RMS

Betyder det, at der ikke er nogen indbyggede højttalere i fjernsynet?

Og hvad er et "Bredbåndshøjttalersystem"?

Det udtryk har jeg aldrig hørt før, og kan ikke finde ordet på Google....
Avatar billede FastEthernet Novice
17. december 2013 - 19:34 #1
I mit hoved betyder det, at højttalerne dækker et stort frekvensområde.

Det lykkedes mig at støve denne pdf op på Google:
http://www.system-audio.com/_da-DK/Content/Data/PDF/nyhedsbrev/6.%20del%20Arne%20Rodahl,%20Delene%20i%20en%20komplet%20h%C3%B8jttaler.pdf

Side 2, ved "Ètvejssystemet":
"Systemet benytter de såkaldte bredbåndshøjttalere, hvilket vil sige højttalere med en membran, der dækker det største mulige frekvensområde."
Avatar billede FastEthernet Novice
17. december 2013 - 19:35 #2
Vi prøver lige igen med linket:

http://goo.gl/mjJX38
Avatar billede 220661 Ekspert
17. december 2013 - 19:37 #3
har ikke selv hørt udtrykket før, men den højttaler her på siden har plast membran.
http://elektronik-lavpris.dk/c5195/Audio/H%C3%B8jttalere_+_tilbeh%C3%B8r/Fuldtone_enheder/
Avatar billede 220661 Ekspert
17. december 2013 - 19:40 #4
Tænker om de måske bruger betegnelsen for en højttaler der er en fuldtone enhed.
Avatar billede 220661 Ekspert
17. december 2013 - 19:40 #5
Nå fik ikke opdateret men vi er på samme "spor"
Avatar billede 220661 Ekspert
17. december 2013 - 19:48 #6
#1 Jeg er enig.
Højttaler firmaet Coral har lavet disse enheder helt tilbage fra først i 1980'erne. Sjovt at de nu kaldes bredbåndsenheder :-)
Avatar billede FastEthernet Novice
17. december 2013 - 19:52 #7
#6 -> Tjaeh, det kommer jo nok af, at de dækker et bredt frekvensbånd :-) Men det er da kun til forvirring for folk som forbinder bredbånd med hurtigt internet.
Avatar billede 220661 Ekspert
17. december 2013 - 19:59 #8
Ja det har du ret i. Det er yderst forvirrende.
Avatar billede Poko1 Ekspert
17. december 2013 - 20:03 #9
på Aldi Nords hjemmeside 2 x 8w RMS det er nok en oversætter der ikke kan tysk
http://kortlink.dk/aldi-nord/dewt
Avatar billede milter Ekspert
17. december 2013 - 20:10 #10
Jeg har pillet et par stykker af den slags "bredbåndshøjttalere" ud af fjernsyn fra 50'erne (altså 1950'erne) og anvendt dem som ekstrahøjttalere i køkkener og andre steder :-)

Normalt vil en stor, rund højttaler kunne gengive de dybere toner og en lille de højere. Dengang lavede man "bredbåndshøjttalere" ved at lave membranen oval i stedet for rund. Det smalle område skulle så (i teorien) klare diskanterne, og det brede skulle kunne gengive bassen.
Avatar billede 220661 Ekspert
17. december 2013 - 20:11 #11
Ja og særligt nu når der findes Google oversæt:
http://translate.google.dk/#de/da/Stereo-Lautsprecher
Avatar billede Poko1 Ekspert
17. december 2013 - 20:24 #12
Jeg er sikker på det er oversat fra wide-range eller Full-range
http://en.wikipedia.org/wiki/Full-range_speaker
Avatar billede store-morten Ekspert
18. december 2013 - 18:13 #13
Étvejs (bredbånd), tovejs, trevejs, (firevejs benyttes sjældent) samt satellit/subwoofer. For alle disse systemer er følgende data gode informationer: Belastningsevne (kontinuerlig effekt), impedans, følsomhed og frekvensområde.

Étvejssystemet er elektrisk simpelt, idet man undgår delefiltret. Systemet benytter de såkaldte bredbåndshøjttalere, hvilket vil sige højttalere med en membran, der dækker det største mulige frekvensområde. For at membranen kan gengive de høje frekvenser med god spredning, må den ikke være for stor, hvorfor kvalitetsenheder typisk har en størrelse på 3" -  3½", med membranmateriale af glasfiber, kevlar eller karbon. Grundet det lille membranareal yder disse enheder et begrænset lydtryk i basområdet, hvorfor de ofte ses i konstellationer, hvor der anvendes flere enheder, ofte i søjleform og eventuelt suppleret med en subwoofer. Nogle bredbåndshøjttalere, typisk de lidt større, har påsvejset en ekstra diskantmembran (dobbelmembranhøjttalere). Systemet virker delvist, men egner sig ikke til hi-fi-systemer, hvorimod det ses anvendt i forskellige hornkonstruktioner med bagladning.
Avatar billede Slettet bruger
06. januar 2014 - 19:58 #15
Kære alle.

Tak for den helt overvældende mængde ekspert-information!

I, der samler point, smid venligst et svar.
Avatar billede 220661 Ekspert
06. januar 2014 - 21:18 #16
ping (til deling med andre i tråden)
Avatar billede Poko1 Ekspert
06. januar 2014 - 21:23 #17
Forventet!
Avatar billede FastEthernet Novice
06. januar 2014 - 22:12 #18
Værsgo
Avatar billede milter Ekspert
07. januar 2014 - 19:20 #19
Jeg springer over, ellers tak :-)