Avatar billede empty455 Praktikant
12. december 2013 - 11:58 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

CPR-nummer

Kære Eksperten brugere

Jeg sidder med et problem, da jeg skal lave et excelark til kørselsgodtgørelse, som skal være "idiotsikkert".

Det skal være sådan, at udfylderen i en celle skal skrive sit CPR-nummer.

Dette må dog kun skrives på følgende to måder

Eksempel 1:

xxxxxxxxxx

Eksempel 2:

xxxxxx-xxxx

Hvis der eksempelvis bliver skrevet bogstaver eller andre tegn end -, så skal en fejlmeddelelse poppe op. Der skal ligeledes være en fejlmeddelelse, hvis bindestregen bliver placeret andre steder end imellem ciffer 6 og 8.

Det skal derimod være sådan, at den automatisk laver det om hvis man skriver xxxxxxxxxx til xxxxxx-xxxx.

Derud over skal der naturligvis komme en fejlmeddelelse, hvis der bliver skrevet mindre end 10 tegn og mere end 11 tegn. Samt en fejlmeddelse, hvis de 10 tegn ikke udelukkende er numeriske.

Jeg håber, at nogen kan hjælpe mig.

På forhånd tak

Med venlig hilsen

Thomas
12. december 2013 - 12:08 #1
Der er 2 led i det:

Formatering med bindestreg klares med en brugerdefineret formatering:

Beskyttelse mod indtastning af andet end cprnr kan klares med en datavalidering:
Data-> Datavalidering, Datavalidering...
Tillad: Helt tal
Data: mellem
Minimum: 101000000
Maksimum: 3112999999
Avatar billede empty455 Praktikant
12. december 2013 - 12:18 #2
Foreløbigt tak for svaret.

Der er dog et eneste problem er hvis man eksempelvis skriver.

Så kommer den med fejl, hvilket den helst ikke skulle gøre.

Har du også råd for dette? :-)
Avatar billede ae03 Novice
12. december 2013 - 12:24 #3
For at kunne anvende foranstillede nuller er du mig bekendt nødt til at have feltet formateret som tekst. Dermed bliver datavalideringen noget mere kompliceret, end beskrevet herover. Jeg har ingen idé til en nem måde at gøre det, så der må du have hjælp fra nogle andre.
Da du har givet point for denne streng, skal du nok oprette dit spørgsmål igen for at få andre til at se på den.
Avatar billede empty455 Praktikant
12. december 2013 - 12:42 #4
Tak for hjælpen.

Jeg prøver at oprette spørgsmålet igen, hvis ikke jeg finder det komplicerede svar, så napper jeg din løsning.
12. december 2013 - 13:58 #5
Beklager den fejlagtige oplysning i mit svar.
Den korrekte formatering er:

Så vises foranstillede nuller også!