Avatar billede Slettet bruger
11. december 2013 - 18:49 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Efterfolkeskolen? - Hvad skal jeg?

Hej! Jeg går nu i 8. klasse og jeg skal efterhånden til at tænke over hvad jeg skal når jeg bliver "stor" eller hvad man nu siger? :)

Jeg har besluttet mig for hvad jeg vil være inde for IT og jeg overvejer lidt en eller anden form for programmør. Men det er stadig lidt uklart hvad jeg vil være..
Men så vidt jeg har forstået skal man have en "bachelor" uddanelse eller sådan noget? Er et en gymnasial uddannelse eller hvad er det for noget? Hvis ja hvad ville så være en god idé? HTX HHX osv. jeg bor i Horsens området, men jeg er slf. villig til at tage udenbys hvis det bliver nødvendigt! Jeg regner også med at tage til ITU i København når jeg færdiggøre min bachelor uddanelse.

Mit nivea i skolen ligger på et 7 tal gennemsnitligt og jeg ville placere mig sådan hvis jeg selv skulle sige det:
Dansk: A
Engelsk: A
Matematik: B
Er andre fags niveaer specielt vigtige? Så skriv lige og i skal nok få dem.

Nogle der har nogle råd til hvad jeg skal prøve at se lidt til?
Vi skal jo også i praktik så hvis nogle ville anbefale nogle steder inden for IT jeg ville kunne finde interessant ville det være super!
Avatar billede Slater Ekspert
11. december 2013 - 19:17 #1
En bachelor er en universitetsgrad - den laveste af de almindelige.

Hvad du skal bruge af uddannelse kommer i høj grad an på hvilken form for udvikler du vil være. Mange udviklerjob kan du sagtens få som selvlært - besværet er bare at få foden indenfor til at starte med, og der kan et eller andet papir fra en relevant uddannelse være rart - men når først du er inde, tæller din erhvervserfaring mere.

Andre job, især med store systemer eller systemer der behandler personfølsomme data, kræver en softwareingeniøruddannelse eller lignende.

Adgangskravene til den er dansk A, matematik A og engelsk B.
Avatar billede Thonie Nybegynder
11. december 2013 - 22:19 #2
Som elev i 8. klasse er det din ungdomsuddannelse du skal fokusere på, så kan du senere beslutte dig for præcis hvilken retning du ønsker at gå bagefter.

En gymnasial uddannelse er adgangsgivende til de videregående uddannelser, f.eks. datalog og softwareingeniør, og dermed dit første skridt på vejen til at tage en af disse uddannelser.

Hvis du har en idé om, at du gerne vil arbejde indenfor IT, så synes jeg du skulle overveje at starte med en HTX uddannelse, som er en teknisk gymnasial ungdomsuddannelse.

En HTX er adgangsgivende til alle videregående uddannelser på præcis samme måde som en almindelig studentereksamen, så fagligt fravælger du ikke noget ved at vælge denne uddannelse.
Avatar billede Slettet bruger
12. december 2013 - 07:29 #3
Kan se at vi har "learnmark" i Horsens. Troede oprindeligt at HTX var til hvis man skulle være tømre osv :o! Men det du nævner som software ingeniør virker faktisk ret fedt! Men som i selv nævner har jeg god tid til at finde ud af hvilken retning jeg tage vil bagefter.
Avatar billede Thonie Nybegynder
12. december 2013 - 09:39 #4
En HTX tager 3 år ligesom en studentereksamen fra det almene gymnasium, så det ville være fjollet at tage en HTX hvis man vil være tømrer og som udgangspunkt ikke ønsker at videreuddanne sig.

Fokuser på din ungdomsuddannelse, du kan nå at skifte mening mange gange inden du er færdig med den.

Hvis du har en idé om at det er IT du gerne vil arbejde med, så er der jo ikke noget der forhindrer dig i at gå i gang med lidt hyggeprogrammering i fritiden, så finder du ud af om du har interesse og flair for programmering. Der er masser af ressourcer du kan bruge på nettet.
Avatar billede Slettet bruger
12. december 2013 - 12:59 #5
Jeg har også selv tænkt på at prøve det med programmering har bare aldrig kommet igang :p

Men tak for hjælpen!
Thonie du må gerne smide et svar :D
Avatar billede Thonie Nybegynder
12. december 2013 - 18:35 #6
God vind fremover