Avatar billede Svanek11 Nybegynder
08. december 2013 - 18:41 Der er 22 kommentarer

Programmør og systemudvikler - Hvordan?!

Hej jer fra ''Eksperten''

Jeg har det utroligt svært med uddannelser for tiden, men det jeg har kigget på hele tiden var ''Programmør og systemudvikler'' men jeg har ingen anelse om hvordan man bliver det!!

Jeg ved at jeg kan blive datatekniker med speciale i programmering efter 5 år, men det er da ikke det samme, er det? Min drøm er at arbejde for et computerspils-firma, og den helt store drøm er at lave mit eget pc-spil. Kan man det som ''Programmør og systemudvikler'' eller skal jeg vælge noget andet og hvis jeg skal vælge noget andet hvordan bliver jeg så det? Hvordan bliver man ''Programmør og systemudvikler'' hvis det er den rigtige?

Håber i kan og vil hjælpe for jeg er lost

Venligst, Jonas
Avatar billede claes57 Ekspert
08. december 2013 - 19:01 #1
der er mange veje til computerspil-udvikler. I det område er "Programmør og systemudvikler" kodeslaverne, der laver det, andre har designet og fortalt - om det er en scene i et spil eller §xxx undtagelse i Skats beregning af forskudsopgørelsen for 2015 er bare et spg om hvor du har fået jobbet.
Det er historiefortællerne og dem, der designer det grafiske miljø, der bliver kendte, og tjener de store (!) penge.
Du kan også være musiker og lave baggrundsmusik og lyde til spil, en som fx Bent Fabricius-Bjerre kører jo fint på filmmusik (og andet/mere).
Avatar billede Slettet bruger
08. december 2013 - 19:14 #2
Jeg tænker, at du mere bør søge i retningen af noget grafisk udvikler og grafisk designer.

Se evt. Uddannelsesguiden.dk:
http://www.ug.dk/uddannelser/andreerhvervsrettedeuddannelser/andreudditogteknik/computerspiluddannelser.aspx
Avatar billede Svanek11 Nybegynder
08. december 2013 - 19:23 #3
Men vil det så sige at jeg har størst potentiale til at udvikle et computerspil hvis jeg uddanner mig inden for noget med grafik og tegninger? Eller hvordan skal det forstås? Fordi jeg vil jo gerne ende ud med det største potentiale som muligt, men i mine øjne er den ''svære'' del at programmere og kode tingene og det ''nemme'' er det grafiske, men er jeg helt forkert på den her?
Avatar billede Svanek11 Nybegynder
08. december 2013 - 19:24 #4
Det skal lige siges at jeg ikke er den men kreative inden for visuelt design, men jeg håber at det er noget der kan læres gennem en uddannelse selvom jeg ikke har erfaring med det i forvejen, hvis det er det der er mest nødvendigt for at udvikle spil
Avatar billede claes57 Ekspert
08. december 2013 - 19:36 #5
Du skal kunne tegne nu hvis du vil gå den grafiske vej - alt fra landskaber, fantasifigurer og dyr/mennesker. Det er et talent, og kan kun optrænes lidt. Tilsvarende med musik - enten har du interesse og evner, eller også er det ikke den vej, du skal gå.
Som programmør skal du have evner indenfor matematik/logik. Igen umuligt hvis din force er sproglige fag.
Så find dine stærke sider, og dyrk dem - så kommer du pludseligt til et fag, som måske ikke findes pt.
Avatar billede Svanek11 Nybegynder
08. december 2013 - 19:42 #6
Så kan jeg godt mærke ud fra det hele at jeg kun kan blive noget med programmør, men det var jo også lidt det der var planen hele vejen igennem. Kan det virkelig passe at man som programmør kun kan blive ''kodeslave'' der laver nogle koder de andre beder om og så bliver man glemt bagefter? Som jeg ser det er det da dem der koder tingene der har det sjovest, fordi de får lov til at sidde og lege med- og teste de ting de andre har siddet og tegnet, men det er måske helt ude i hampen? Fordi som jeg sagde fra starten var mit ønskede slutresultat jo lidt at have mit eget computerspil (selvom jeg godt kunne leve med bare at arbejde for en spil-virksomhed) jeg havde lavet from scratch sammen med nogle venner hvor de kunne tage sig af de ting jeg ikke var god til. Jeg ved godt det måske er overambitiøst men det betyder ikke så meget.
Avatar billede arne_v Ekspert
08. december 2013 - 19:46 #7
Der findes mange uddannelser indenfor software udvikling aka programmoer aka system udvikler.

1) data tekniker programmering
2) datamatiker
3) bachelor i datalogi eller ingenioer software udvikling
4) master i datalogi eller ingenioer software udvikling

Hvis du har lyst og evner til at laese vil jeg klart anbefale 3 eller 4.

Al spil udvikling kraever generel software udvikling kundskaber, men noget spil udvikling kraever matematik paa meget hoejt niveau.
Avatar billede Svanek11 Nybegynder
08. december 2013 - 19:51 #8
Tak for det Arne, det hjalp faktisk ret meget.
Hvilke spil ville f.eks. kræve matematik på højt niveau og hvorfor? Hvad er forskel på 3 og 4 og hvilken ville du sige havde mest potentiale til at udvikle sit eget spil? Hvad er forskel på datalogi og softwareudvikling og hvilken ville egne sig bedst til formålet efter din mening?
Avatar billede claes57 Ekspert
08. december 2013 - 20:04 #9
matematik er fx at få en tegnet figur til at være virkeligshedstro - skygger, belysning, ansigsmimik når figuren skal sige noget. Det er bare på et helt andet niveau end grafikerne, der sidder og tegner og får 'dig/computeren' til at lave alle mellembilleder og detaljer. Ved at vide en del om fx ansigtsmuskler, så kan du lave mere virkelighedstro figurer, der har bevægelser og karaktertræk, der virker. Der er mange, der arbejder på at lave fuldautomatiske nyhedsoplæsere (som fx design din egen tv-avis - google oversætter, pc henter nyheder fra hele verden, og din valgte karakter læser dem op for dig)
Avatar billede Svanek11 Nybegynder
08. december 2013 - 20:09 #10
For at stille et spørgsmål mere, hvad har ejerne af rockstar games, blizzard, EA, ubisoft osv. uddannet sig som for at nå så langt? Fordi i princippet kan man jo godt lære sig selv c++ og andre sprog, og så lave et 2d spil som terraria selv og udgive det uden nogen specifik uddannelse men bare evnen til at lave et spil og så tjene millioner på det, kan man ikke? Eller er mit virkelighedssyn helt forsnævret?
Avatar billede Svanek11 Nybegynder
08. december 2013 - 20:09 #11
forskruet *
Avatar billede claes57 Ekspert
08. december 2013 - 20:20 #12
I de fleste firmaer sidder der i dag en DJØF'er (dansk fællesbetegnelse for jurist og økonomforbundet) - det er dem, der styrer/tager over, når idémageren ikke kan følge med længere. Og de kører meget på fx patent-rettigheder, så andre ikke stjæler den kode, de selv har købt fra den oprindelige idémager. Men de udvikler ikke selv (ejerne), de har ansat 'kodekarle' til det.
Det er ret få, der oplever den der 'get rich quick' - og hvis du vil være rig på programmering, så se på noget så 'dumt' som fx wordfreud. Det er scrable på mobilplatform - men fordi platformen var ny, så var der ikke ret meget andet fremme som folk kunne bruge deres mobiler til. Så det blev en succes.
Avatar billede Svanek11 Nybegynder
08. december 2013 - 20:27 #13
Nu vil jeg prøve at koge spørgsmålet helt ned til stammen.
- Hvad vil det kræve hvis man skal udvikle sit eget spil?
Fordi min drøm er ikke at have en idé og så få folk til at udføre min idé for mig. Jeg gider ikke ''bare'' være leder af en virksomhed, det kan alle jo blive. Jeg vil gerne LAVE et spil. Det er sådan set det mit mål er fordi det er sådan noget jeg elsker at sidde og rode med. Men er det muligt, eller skal jeg droppe det og blive datamatiker eller kodeslave i stedet for?
Avatar billede claes57 Ekspert
08. december 2013 - 20:54 #14
Der findes spil-motorer til forskellige platforme. Så den sikre vej er at lære et par af dem grundigt, og så kreere dit eget spil (det er så grafik og lyd - fx hvordan en trold kan bevæge led, og hvordan den ser ud). Så skal baner/opgaver defineres, og det er så det - klar til test og salg via en mobil-butik.
Det bliver så dine venner med de grafiske og musiske evner, der laver det meste, så kald det bare dit spil.
Avatar billede Svanek11 Nybegynder
08. december 2013 - 21:25 #15
Ok jeg kan godt høre at jeg godt kan droppe den drøm. Super, så blev det da afklaret.. Tak for svarene.
Avatar billede arne_v Ekspert
08. december 2013 - 21:35 #16
Med hensyn til matematik saa er der nogle formler for en helt banal problemstilling her:

http://en.wikipedia.org/wiki/Trajectory_of_a_projectile

som formodentligt giver dig et indtryk af at der er matematik involveret.
Avatar billede arne_v Ekspert
08. december 2013 - 21:36 #17
En bachelor er en 3 aarig universitetsuddannelse en master er en 5 aarig universitetsuddannelse (altsaa en bachelor med 2 aar ovenpaa).
Avatar billede arne_v Ekspert
08. december 2013 - 21:37 #18
Datalogi vs ingenioer i software udvikling er en kompleks diskussion, men jeg vil mene at du er godt stillet med begge.
Avatar billede arne_v Ekspert
08. december 2013 - 21:56 #19
EA er stiftet af Trip Hawkins som ikke har en IT uddannelse (matematik og strategi).

Ubisoft er stiftet af Yves Guillemot (og hans 4 broedre) som ikke har en IT uddannelse (business).

Blizzard er stiftet af en elekrtonik ingenioerer, en datalog og en som jeg ikke ved hvad var.

Rockstar er stiftet bl.a. af Sam og Dan Houser som ikke har en IT uddannelse (film og geografi).

Absolut ikke overvaegt af IT folk.
Avatar billede Svanek11 Nybegynder
08. december 2013 - 23:24 #20
Tak for din tid og dine svar Arne :) Det har givet mig nogle nye synspunkter til overvejelse ;)

Du må have det godt! :)
Avatar billede Slettet bruger
09. december 2013 - 01:21 #21
Al respekt for Claes57.

Men du må for Guds skyld ikke opgive dine drømme over et diskussion på et internetforum :)

Kreativitet - om det er medfødt? Det hjælper selvfølgelig, hvis det er, men det er jo en subjektiv holdning, om det kan læres eller ej. Og bliv ikke slået ud, fordi du intet "kan" i forvejen; måske kan du meget, meget mere, end du har vist dig selv endnu.
Kreativitet, på en pc,  følger helt naturligt med, når man sidder og roder med det. Hvis det er animering, man er ude i, så vil du sikkert opdage, om du synes det er spændende at sidde og nørkle med, når du første gang rigtig får muligheden for det. Det er min personlige erfaring. Indtil da, der ved du faktisk ikke, hvad du kan. Eller hvad der er "medfødt".

Omvendt, er jeg selv af en tegnerfamilie og elsker selv at håndtegne. Og er på uddannelse til noget, der indvolverer teknisk tegner. Men jeg kan da ved gud ikke tage mig sammen til at animere og lave pc-grafik. Det er ikke nødvendigvis krav, hverken den ene eller den anden vej.

Hold fast i de forbandede drømme! Uden enorme drømme var Arne_V's liste over uerfarne folk i deres branche aldrig nogensinde blevet til. Tænk, at en geograf kan lave grundlaget for GTA. DET har krævet viljestyrke - stædighed til at stå imod alle de bortforklaringer folk har haft om, at det aldrig ville kunne lade sig gøre.

Hold fast i det, du ønsker dig allermest. Hvis det viser sig en dag, at det ikke skulle være det alligevel, så er det fordi, det erstattes af en ny drøm. Så forfølg den, så langt du orker. Men ingen stress... Der er tid nok.
Avatar billede magic-mouse Novice
09. december 2013 - 11:18 #22
Ærligt talt? Fix dig en uddannelse, uanset hvad. Mange firma vil at du har et papir. Start eks. med datamatiker og hvis du orker mer så fortsæt på universitet. Du kan flytte din datamatiker og få merit. OG! Et firma som skal ansætte og har valget mellem en færdig datamatiker og en halv færdig bachelor - ja hvem tror du han/hun vælger?

Din bedste chance for det du ønsksker er:
http://www.mx.dk/nyheder/danmark/story/26687487
http://imgur.com/gallery/yacucU1

Danmark har en lang tradition for små startups som bliver successfulde. Blandt andet HITMAN som fik sit gennembrud for ca 10 år siden.

Sverige har også sin egen success:
http://www.wired.com/gamelife/2013/11/minecraft-book/