Avatar billede jakob-g Nybegynder
05. december 2013 - 13:04 Der er 8 kommentarer

Spørgsmål vedr. installation af lamper fra strømudtag i loftet

Hej alle,

Jeg skriver for at høre, om der mon er en hjælpsom elektriker-kyndig person, som kan hjælpe mig lidt her.

Jeg er i øjeblikket i gang med at installere pendler i min nye lejlighed. Jeg har uden problemer tilsluttet både i stuen og i køkkenet, men nu er turen kommet til soveværelset.

Her ser strømudtaget en smule anderledes ud, da der udover de sædvanlige blå, brun og gul/grøn (jord) også er to ekstra ledninger, som virker meget kraftigere og desuden er beklædt med noget stof. De kommer ikke fra det samme plastik-rør, som de andre ledninger, men direkte fra det store hul i midten (hvis det giver mening).

Jeg har forsøgt at tilslutte blå/blå + brun/brun, men blot med det resultat, at den lyser konstant uanset stikkontakten.

Mit spørgsmål er: Skyldes det en defekt stikkontakt (helt ny) eller skyldes det de to førnævnte ekstra ledninger?

Link til billede: http://imageshack.com/a/img545/1120/v8vs.jpg

På forhånd TUSIND tak! :-)

Mvh. Jakob
Avatar billede finb Ekspert
05. december 2013 - 13:25 #1
Er der "jord" i dine pendler ?
Har du et voltmeter / skruetrækker med lysdiode ?
Avatar billede jakob-g Nybegynder
05. december 2013 - 13:38 #2
Hej finb.

Nej der er kun to ledninger - blå og brun. Ingen jordforbindelse. Jeg har desværre ikke en skruetrækker med lysdiode. Men kan du måske forklare mig, hvad de store ledninger er til? :-)

Tusind tak fordi du tager dig tid til at svare mig.

Mvh. Jakob
Avatar billede Poko1 Ekspert
05. december 2013 - 13:39 #3
Avatar billede Poko1 Ekspert
05. december 2013 - 13:44 #4
De 2 bomulds ledninger går ned til afbryder og til bage
Avatar billede jakob-g Nybegynder
05. december 2013 - 13:51 #5
Hej Poko.

Mange tak for billedet. Er det så korrekt forstået, at jeg skal tilslutte den i F og M, hvis jeg skal kunne afbryde på kontakten?
Avatar billede Poko1 Ekspert
05. december 2013 - 13:54 #6
Nej du skal have tilsluttet til M og N  F er jo fast Fase
Avatar billede Poko1 Ekspert
10. december 2013 - 09:50 #7
fik du lys i pæren??
Så afslut spørgsmål! og jeg samler ikke
http://gratisupload.dk/vis_billede/702068/
Avatar billede jakob-g Nybegynder
10. december 2013 - 09:59 #8
Kære poko1. UNDSKYLD jeg ikke fik afsluttet tråden. Jeg har haft en noget hektisk weekend - men tusind tak for hjælpen. Det lykkedes at få lys i pæren ud fra din beskrivelse.

Jeg er meget taknemmelig!

Mvh. Jakob