Avatar billede persimonsen Nybegynder
03. december 2013 - 22:19 Der er 8 kommentarer

DNS opsætning på Raspberry Pi

Sidder og leger med noget webudvikling.
Har installeret nginx + php + mysql gennem denne:

http://raspberrypihelp.net/tutorials/24-raspberry-pi-webserver

guide. Og det virker. Men har et domæne, med DNS. Hos Unoeuro.com.

Hvordan får jeg peget domænet hen til min raspberry pi, der kører denne opsætning. Min router er en Netgear WGR614v9.

Er ikke en ørn til deet her, men spørger kun fordi deet kunne være sjovt at prøve.
Avatar billede CRKrogh Ekspert
03. december 2013 - 22:35 #1
Hej.

  Hvordan styrer du din DNS nu - er det som service fra UnoEuro, GratisDNS eller hvor?

  Du skal blot ændre IP# for din A-record, så sender den brugerne til din egen server.

De bedste hilsner
Avatar billede persimonsen Nybegynder
03. december 2013 - 22:53 #2
Domænet er slet ikke i brug.
Søger egentlig hjælp til at få det fra Unoeuro til min maskine, altså DNS opsætningen hos Unoeuro og på min RPI.

Da jeg er noob til det, og hver gang man søger på noget, kommer der noget nyt frem.

Spørg endelig, hvis der er noget du ikke forstår, jeg forstår det nemlig ikke. Og det er kun som lærings forsøg, og at jeg ville lære noget php, der skal sættes op senere som cron (har jeg læst).
Avatar billede persimonsen Nybegynder
03. december 2013 - 22:54 #3
Problemet, er at jeg ikke har fast ip.
Avatar billede persimonsen Nybegynder
04. december 2013 - 16:47 #4
Jeg har sat min router til portforwarding
http -> port 80 -> 192.168.1.8

Og prøver med: crontab -e

0 * * * * curl https://www.unoeuro.com/services/dns.ddns.php?apikey=XQp57Ix96K&domain=51m0n53n.dk&hostname={hostname}&myip={IP}

Er bare ikke sikker på om det er helt rigtigt !!
Avatar billede CRKrogh Ekspert
05. december 2013 - 11:11 #5
Jeg mangler stadig helt at forstå, hvad det er du gerne vil:

Dit domain (og website) er i første omgang registreret igennem UnoEuro sammen med deres DNS-service, antager jeg.

Hvis det kun handler om at få peget web-trafikken over mod din egen server, i stedet for UnoEuro, vil det letteste være at benytte GratisDNS og lave den ændring, jeg snakker om ovenfor.

Hvis det i stedet handler om at du selv vil hoste DNS for dit eget domain, er det en helt anden snak.

De bedste hilsner
Avatar billede persimonsen Nybegynder
05. december 2013 - 13:35 #6
Hvis det lettest med gratisDNS, hvordan får jeg det derover ?
Og ned på min RPI ?

Troede det fremgik meget klart, at jeg ikke ved en sk.. om det her,
Avatar billede CRKrogh Ekspert
05. december 2013 - 16:24 #7
:-) ...så er det lidt risky at starte lærekurven her, men jeg skal prøve at pege dig i den rigtige retning.

Nu overså jeg, at du IKKE har statisk IP#. Det betyder, at du i stedet for GratisDNS (hvor du kan lave en A-record der peger på din eksterne IP#) nok skal kigge på DynDns i stedet. De kan binde tingene sammen, selvom du kører dynamisk IP# - ikke så "slagfast" som ved statisk IP#, men brugbart.
Det er så bare for længe siden, jeg har leget med DynDns til at jeg vil kloge videre i det, men prøv at lave en konto og leg med det; førhen var det ikke specielt kunstfærdigt.
Men når der er lavet en A-record på en DNS ude på internet (uanset hvilken), der peger på din yderside, kan folk finde dig på nettet. Selve sitet kan du sagtens have strikket sammen på forhånd.
Avatar billede persimonsen Nybegynder
05. december 2013 - 19:48 #8
Min router understøtter DynDNS.org (Netgear), ved dog ikke hvordan den skal sætttes op, noget med samme protokol bruger Unoeuro.

Men det letteste, som jeg ser det, uden at insstallere atl muligt, er at bruge https://www.unoeuro.com/services/dns.ddns.php?apikey=XQp57Ix96K&domain=51m0n53n.dk&hostname={hostname}&myip={IP} og et cronjob, med wget eller curl. Men ved ikke hvad der skal sættes ind hvor, det domain og hostname og ip jeg er i tvivl om + evt "". Prøver at sætte mig ind i det, er ingen haj.

Men når du skriver at, det er risky, hvor skal jeg starte så ? Regner med at starte på noget webintegrator eller datamatiker her snart.