Avatar billede Aage-foto Nybegynder
30. november 2013 - 20:33 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

PRINTER Canon Pixma MP 980, problemer

Jeg har en PRINTER: Canon Pixma MP 980,

Mit problem er at printeren nogle gange , og efterhånden meget tit stopper og skriver: PRINTERPROBLEMER afbryd for strømforsyningen og tænd igen.
Det gør jeg så, og nogle gange er den så klar igen, andre gange må jeg slukke igen osv.
Når den så er klar, kan jeg måske udskrive 1,  2 eller 3 gange, så er det galt igen.

Når den virker, laver den nogle meget flotte foto og lignende.

Printeren er ca. 4 år gammel. Og har kostet ca. 2500 kr.
Jeg bruger uoriginal printerblæk ( ink Cartridge )
Min Computer kører med Windows 7.
Hvad kan jeg gøre?
eller skal jeg købe en ny printer?
Avatar billede ole_madsen Ekspert
01. december 2013 - 14:38 #1
Det er rigtig svært at svare på, uden flere detaljer om problemet.

Men det lyder mest af alt, som om printeren har problemer... - der er ikke noget canon software, du kan køre en "diagnose" igennem? - måske kan det foreslå fejl, og dermed løsninger.

én ting jeg kan komme på, som du måske selv kan... - det er rensesvampen. Ude i "parkeringssiden" for printhovederne, er der en svamp, der suger overskudsfarve ved kalibrering. Det kan ske at den er blevet fyldt med blæk, og derfor ikke kan absorbere mere - det kan en del printere detektere, og melder fejl på. Find svampen, se om du kan få den ud, og læg den i blød i vand... - så renses farven ud af.
Avatar billede Aage-foto Nybegynder
01. december 2013 - 21:58 #2
Jeg tror du har ret i, at det er der hvor den kommer af med overskudsfarve at problemet ligger.
der ligger en strimmel skumgummi under printerpatronerne, den tog jeg ud og vaskede, og en lille plade ude i parkeringssiden rengjorde jeg også. da det var gjort fungerede printeren fint et stykke tid. men nu er det galt igen.
jeg har så læst mig frem til at der sidder en beholder til opsamling af overskudsblæk der skal udskiftes af en Canon servicemand når den er fuld, og det er vist det der skal til. Det lyder dyrt, men er vist nødvendigt.
TAK FOR DIN HJÆLP.
jeg håber jeg kan finde ud af, at give dig point.
jeg er ikke så erfaren på siden, men syntes den er fin.
Hilsen Aage
Avatar billede ole_madsen Ekspert
02. december 2013 - 09:04 #3
Tror såmænd bare at "beholderen" er svampen... - blæk er noget klistret stads, så jeg tvivler på man ville være i stand til at samle det op i en beholder... - men svampen kan suge blækket, lige når det kommer flydende (og opvarmet) ud af printhovedet.

Siden den stopper til igen hurtigt, kunne det tænkes at være kopiblækket, der lige er nummeret mere tyndt end det originale, så den står og "sjatpisser" i hvilepositionen... - det har i hvert fald tidligere været et problem ved kopiblæk.

Omvendt - hvis du nu ved hvordan du renser svampen, og iøvrigt er tilfreds med kvaliteten, er det jo bare at fortsætte på den måde... - med mindre det foregår hver uge :-)

For at du kan give mig point, skal jeg have lagt et svar, du kan "acceptere". Du har nu selv lagt et svar og accepteret det, så du har fået points tilbage selv...

...Og det er helt fint med mig :-) - jeg samler ikke på points, da jeg har så rigeligt i forvejen.
Avatar billede Aage-foto Nybegynder
02. december 2013 - 11:42 #4
jeg tror nok jeg er nød til at have gjort noget.
lige nu kan jeg ikke få den i gang.
og når jeg forsøger, står den og renser og bruger en masse printerblæk.
Jeg vil lige skrive hvad jeg fandt om min printer på computeren:

"Blækopsamleren er fuld.
Maskinen har en indbygget blækopsamler, som indeholder det blæk, der er brugt til rensning af printhovedet.
Når blækopsamleren er blevet helt fyldt op, skal du kontakte en Canon-servicerepræsentant.(der skal udskifte en bestemt del af maskinen)"

Det kan også være jeg kan finde ind til beholderen og tømme den,
for en Servicerepræsentant er måske dyrere end en ny printer?

Måske er det Kopi patronerne, der er det egentlige problem.
Men der er stor forskel på at give 120 kr. og så under 30 kr. for uoriginal.
og når den skriver, gør den det utroligt flot.

Hilsen Aage
Avatar billede ole_madsen Ekspert
02. december 2013 - 12:14 #5
Jeg har kigget lidt rundt på nettet, og min mistanke var god nok. Der sidder ikke en egentlig beholder - det er kun svampen.

"Waste ink level" baseres ud fra hvor mange gange du har tændt/slukket printeren, og hvor mange blækpatroner du har haft installeret - printeren gætter simpelthen på hvornår svampen er fuld.

Det er dermed printeren der skal resettes, for at få nulstillet alarmen.

En specifik side for 980´eren har jeg ikke kunne finde, men jeg har fundet flere generelle Canon vejledninger.

Den der er lettest tilgængelig er denne:

Click the Windows 7 "Start" button, and type "devices and printers."

Click "Devices and Printers" in the search results to open the "Devices and Printers" window.

Right-click your Canon printer in the section labelled "Printers and Faxes," and select "Printer preferences."

Click the "Maintenance" tab of the "Printing Preferences" window.

Click "Ink Counter Reset."

Check the ink cartridges you wish to reset, such as "Black" or "Color." You may have multiple colour tanks corresponding to different colours.

Click "Execute" to reset the checked ink cartridges.

Med lidt held virker det på din.

Men ellers har jeg ikke kunne finde noget - der er et væld af forskellige metoder til de forskellige modeller...

I så fald må du tage kontakt til en officiel reparatør, der kender den rette måde. Kan ske der skal bruges specialsoftware eller hardware - men husk at få en pris FØR de kigger på den. Det kan hurtigt koste mere end printeren er værd..