Avatar billede vanonymus Nybegynder
15. august 2001 - 16:37 Der er 11 kommentarer og
3 løsninger

Ændring af IRQ

Jeg har et mindre problem. Mit graffikkort (Matrox G450 Dualhead) kører på IRQ 11, det gør mit netkort og USB controller desværre også!
Jeg har fået at vide at den smule hakken jeg døjer med når jeg ser DVD over computeren kan mindskes hvis grafikkortet får sin egen IRQ.

Men hvordan? Jeg bruger Win98.
Netkort: Realtek
USB: standard VIA USB controller

HJÆLP!
Avatar billede hundevennen Nybegynder
15. august 2001 - 16:41 #1
gå ind på egenskab for dit kort og under resourcer og skift indstilling
Avatar billede jasber Nybegynder
15. august 2001 - 16:58 #2
Hvis ikke du kan skifte resourcer under egenskaberne for dit kort kan du sansynligvis gøre det i din BIOS. Her kan du som regel bestemme hvilke IRQ\'er de forskellige PCI/AGP slots skal tildeles.
Avatar billede zhark Nybegynder
16. august 2001 - 03:13 #3
Eller flyt dit netkort til et anden PCI slot!
Som \"jasper\" skriver kan man (i nyere mobo) ændre i bios, men i lidt ældre kan man bare flytte til andet slots da IRQ ikke kan ændres i OS for PCI enheder som de gamle ISA  enheder kunne.
Avatar billede vanonymus Nybegynder
16. august 2001 - 08:03 #4
Problemet ligger nu i at graffikkortet deler IRQ\'en med USB controlleren. Ingen af disse kan jeg flytte rundt på, da USB controlleren jo er onboard og jeg kun har et AGP slot.

Problemet med graffikkortet er løst, det har fået IRQ 10.

Er der ikke mere at gøre?
Avatar billede klatten Nybegynder
17. august 2001 - 09:57 #5
Tjaah...hvis det hakker endnu, så opdater driver til bundkort og grafikkort.
Har du installeret Via\'s 4in1 driver? Installer på turbo mode!
Avatar billede klatten Nybegynder
17. august 2001 - 10:03 #6
Jeg havde selv en masse bøvl med mit grafikkort, men efter installation af 4in1 kører grafikkort og diverse andre ting i fin harmoni på IRQ11.

Find driveren her http://www.via.com.tw/jsp/en/dr/driver.jsp
Avatar billede zhark Nybegynder
17. august 2001 - 15:22 #7
Jeg kan ikke se du angiver MOBO nogen steder, 4in1 driverne er altså kun til MOBO med VIA chipset! Har du det så få de drivere opdateret.
Avatar billede klatten Nybegynder
17. august 2001 - 15:23 #8
USB: standard VIA USB controller

Er det ikke ensbetydende med VIA mobo?...eller?
Avatar billede klatten Nybegynder
17. august 2001 - 15:24 #9
....onboard USB...
Avatar billede zhark Nybegynder
17. august 2001 - 16:17 #10
klatten>
jo det har du nok ret i :0)
Avatar billede vanonymus Nybegynder
18. august 2001 - 12:36 #11
Ja ja... Jeg vil sige det går fremad nu. Bortset fra at min harddisk besluttede sig for at crashe igår, den har åbenbart mistet partitionstabellen, eller hva det nu hedder. Så lige nu står det lidt stille med min ændring af irq osv...
Håber dog jeg er oppe at køre igen om et par dage!
Avatar billede vanonymus Nybegynder
21. august 2001 - 22:36 #12
Så er harddisken oppe at køre... Dejligt!
Jeg har fundet ud af, at jeg eltid har kørt med 4i1 driveren, da denne ligger på cd\'en der fulgte med mit bundkort! Dette er installeret...
Avatar billede klatten Nybegynder
22. august 2001 - 23:07 #13
Dejligt at den virker nu...har du kontrolleret at den 4in1 driver du har fra CD\'en er den samme som på VIA\'s hjemmeside? Ellers opdater!

Takker for point :-)
Avatar billede vanonymus Nybegynder
23. august 2001 - 16:16 #14
Ja, jeg har opdateret til de nye drivere...
Er også igang med at finde nye til alt andet hardware, såsom netkort og lydkort.