Avatar billede madseksperten Nybegynder
26. november 2013 - 16:47 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

udlændinge i Danmark

Hejsa

Jeg er støt på en pige fra Grækenland, som har været her i Danmark i tre måneder nu. Hun har efter en måned fundet et fuldtidsarbejde som rengøringsassistent.
Hvordan fungerer det egentligt i forhold til om hun kan blive her? Kan en græker frit rejse ind i Danmark? Hvad skal man vise af dokumentation for at få et cpr.nr?

Håber i kan besvare mine spørgsmål?

Med Venlig Hilsen
Mads
Avatar billede nissen2630 Novice
26. november 2013 - 17:34 #1
Så længe du kommer fra et EU land er der kan du frit flytte mellem landende. Du skal normalt efter 3 måneder melde dig til de lokale myndigheder.
Avatar billede madseksperten Nybegynder
26. november 2013 - 17:57 #2
Hun har også været her i tre måneder, men hvad skal man melde? Hvilke papirer skal hun vise? Bare pas etc etc?

Hun har endvidere en bil med græske nummerplader. Den skal vel også meldes til skat efter et stykke tid, da hun skal betale nogle afgifter osv? Men ved ikke hvor lang tid man må køre på udenlandskenummerplader i Danmark?
Avatar billede milter Ekspert
26. november 2013 - 19:06 #3
I linket herunder kan du læse om reglerne for udenlandsk indregistrerede biler:

http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=2091334&vId=0

I linket herunder kan du læse om resten:

https://www.borger.dk/Sider/Skal-du-arbejde-i-Danmark-EU-EOES-borgere.aspx
Avatar billede kimr Nybegynder
26. november 2013 - 20:24 #4
3 måneder, mener jeg er for langtid, når man bor og arbejder i dk
Avatar billede nissen2630 Novice
26. november 2013 - 22:24 #5
Jeg er ret sikker på at det er 3 mnd.. Disse regler gælder i Spanien.
Der skal jeg melde mig når jeg bliver i mere end 3 mnd. ad gangen
Samme regler må gælde i hele EU hvis de ikke har særregler
Avatar billede kimr Nybegynder
27. november 2013 - 07:00 #6
nissen2630, Min første kommentar var om bilen, lidt svært at se.
I Danmark har du 14 dage til at få omregistret din bil, når du flytter til Danmark. Og så er tre måneder lang tid.

Og er omtalte person, ikke blevet stoppet endnu, så vil jeg forslå at personen får omregistret bilen nu. Bliver personen bliver stoppet, så bliver det dyrt.
Avatar billede milter Ekspert
27. november 2013 - 10:50 #7
Alle reglerne er tydeligt forklaret i linkene til Skat og borger.dk
Avatar billede madseksperten Nybegynder
17. december 2013 - 16:52 #8
Ok mange tak for svarene. Synes næsten i skal dele pointene. Ligger i et svar?

Mvh Mads
Avatar billede milter Ekspert
17. december 2013 - 21:56 #9
Et fra mig. Husk at vente på svar fra de andre :-)