Avatar billede kamba Nybegynder
17. november 2013 - 01:24 Der er 9 kommentarer

Ubegribeligt langsom NAS

Jeg har for noget tid siden købt en Synology NAS server, en DS212j

Desværre får jeg den ikke brugt, fordi den er ulideligt langsom. Jeg har målt hastigheden med "NAS performance tester 1.4" til 1,7MB/sec i gennemsnit. Det kan jeg bare slet ikke være rigtigt?!
Og det er den hastighed jeg også får, når jeg uploader til den..

Min router understøtter hvis ikke Gigabit forbindelse, og jeg har kun cat 5 kabler, men selv på de præmisser, så kan jeg læse at andre får meget bedre performance.

Jeg har læst utallige af tråde, men uden at finde svar.
Det skal også siges at jeg ikke har meget forstand på NAS, men har da fået lidt efter alle de problemer der har været med lortet!

Hvad gør jeg og hvor kan fejlen være?
Avatar billede bdf Mester
17. november 2013 - 10:53 #1
Den hastighed på 1,4-1,7MB/sek er det internt på dit netværk (I dit eget hus) eller når du tilgår Synologyen udefra? (f.eks. fra dit arbejde)

M.v.h.
Avatar billede kamba Nybegynder
17. november 2013 - 19:54 #2
bdf: Det er internt, på LAN og med kabler mellem NAS, router og PC
Avatar billede bdf Mester
17. november 2013 - 20:25 #3
Du bliver nød til at lave udelukkelsesmetoden, udskift router/switch, netværks kabler, reset Synology til defalut og fortsæt indtil du finder fejlen.

M.v.h.
Avatar billede kamba Nybegynder
17. november 2013 - 20:33 #4
Kan jeg undgå at skulle slette alt det, jeg nu har fået over på disken?
Avatar billede bdf Mester
17. november 2013 - 20:44 #5
Kontrolpanel / Gendan Standarter / Formater harddisken, og gendan fabriksindstillingerne.

Jeg er 99% sikker på at du ikke mister data men tag backup for en sikkerheds skyld.
Avatar billede kamba Nybegynder
17. november 2013 - 20:50 #6
Hmm.. Altså der sidder jo kun en harddisk i NAS'en, og det er min backup, så jeg er ikke glad for formatere den...

Det må næsten være nogle andre bud på, hvor fejlen kan være?
Det virker lidt, som et skud i tågen, blot at skifte alt/reinstallerer alt
Avatar billede bdf Mester
17. november 2013 - 20:59 #7
Mit bud er din router som jeg ville udskifte først, lån evt en fra en kammerat.
Avatar billede kamba Nybegynder
17. november 2013 - 21:03 #8
Okay, den har jeg også tænkt på. Jeg ved at den ikke kan kører gigabit, men selv på 100/10, burde det gå hurtigere end det gør nu.
Omvendt så kan den jo fra nettet sagtens klare 20Mb internet og det går stærkt..
Problemet er at den kommer fra Fullrate og klarer både net og telefon.

Har en gammel d-link 100/10 switch.. Kan jeg sætte den mellem router og resten af setuppet?
Avatar billede bdf Mester
18. november 2013 - 05:25 #9
D-linken kan du sagtens teste med, bare forbind router, pc & Synologyen til switchen :-)