Avatar billede brianjensen Nybegynder
15. august 2001 - 13:37 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Redhat 7.1 Mail & Webserver Install

Hej Eksperter.
Jeg har lige fået opgaven at opsætte mail/webserver
på firmaets net, så der er lidt ?? der mangler svar.

vi er ca 15 personer der skal have mailadresser.
og vores webside skal understøtte PHP4 + MySql.

Det er meningen at de der ønsker det skal have
lov til at have deres private hjemmesider liggende
på serveren under deres ejet domain,så det er vel
noget med visual host på http og mail.

Hvad med hardware hvad vil i foreslå til dette.
harddisk størelse & Ram & Processor & Netkort.
vi har bestilt 2 mb linie fra \"wol\" med en Casio827 og
en Casio3002 med VPN for vores navision server.

Det er ikke sat op enu, men kan jeg configure serveren
og teste mail/web localt,og  så sætte ip adressen  når routeren kommer.

Det var lidt at starte med, der kommer nok noget mere

Venlig Hilsen
  BrianJensen

Avatar billede dex_dexter Nybegynder
15. august 2001 - 18:04 #1
hm...
hvis i ikke behøver grafisk interface så behøver compurteren ikke være mere en 266, med min 128 mb ram eller deromkring, og så ern pænt stor hd
kører selv linux på en 120 m 48 mbram og en 6 gb hd, og det kører bare.

og netkort skal faktisk barae være et linux understøttet pci kort(pci er nemmest at få tila t virke)
Avatar billede langbein Nybegynder
15. august 2001 - 18:12 #2
Vedrørende maskintype: Mener at for eksempel en 40 GB UltraDMA HD, 256 MB Ram samt Athlon 1000 og et alminnelig standard nettverkskort bør gjøre jobben bra. Hvis stor trafikk: SCSSI HD. Litt viktig problemstilling: Ønsker du å kjøre egen name server (DNS). (Enklest å kjøpe denne tjenesten eksternt.) Hvis mange ansatte skal ha egne domener så må du kanske kjøre egen DNS server. Kunne de nøye seg med å dele på er subdomene så ville nok det enkleste være å kjøpe DNS server tjenesten ekseternt og så dele opp i virtuelle sub domener lokalt. Dette kan eventuelt gjøres via konfigurering av Apache servern slik at manslipper å kjøre egen lokal DNS server.
Avatar billede langbein Nybegynder
15. august 2001 - 18:15 #3
PS: Forslag til maskintype fra min side er kanskje egentlig litt \"overkill\", men en prosessor og hovedkort slik som foreslått koster tross alt ikke mer en ca 1000,- pr stykk, og med databaseserver og litt trafikk ...
Avatar billede brianjensen Nybegynder
15. august 2001 - 20:24 #4
Foreløbligt tak for svar.

hvad med diske 1 eller 2 ? raid backup ?

hvis jeg skal have EKS. www.dom1.dk og www.dom2.dk op til 10 stk skal jeg så have en nameserver eller kan det laves externt med visual hosts.

Avatar billede langbein Nybegynder
17. august 2001 - 20:04 #5
Du kan selvfølgelig kjøpe hele navneservertjenesten eksternt, men i all enkelhet - jo flere domener, jo dyrere blir det, vil jeg tro. Dreier det seg om et enklet domene, så koster det jo ikke stort, og da kan man sette opp så mange \"interne\" subdomener man vil av typen xxx.xxx.dom1.dk/yyy/yyy uten at det koster noe mer. Jo flere domener som skal hostes jo mere lønnsomt vil det være å sette opp DNS selv. Subdomenene er gratis dersom en eventuell ekstern navnetjener settes opp med \"Wildcards\" slik at den forwarder alle requester til din IP adresse. Du kan da sette opp så mange virtuelle subdomener du ønsker på din lokale server. (Ved å konfigurere Apache serveren til dette.)
Avatar billede langbein Nybegynder
17. august 2001 - 22:00 #6
Satte opp en RH 7.1 server i dag, som jeg jobber fra akkurat nå. AMD K6-2 / 450 Mhz / 400 Mb RAM. Kjører helt fint m Pearl + PHP + Mysql. (Har ikke fått testet ut alt ennå) Litt mere plunder med å sette opp RH 7.1 enn RH 6.1 (som kjører med en gang.)
Avatar billede seider Nybegynder
19. august 2001 - 16:39 #7
køb en flunkende ny maskine med hardware der understøttes af linux, et godt bud er med følgende

ikke nyeste cpu, gerne en celeron eller amd, det er et fedt.

netkort, mærke er ligegyldigt, men en rtl8139 chip er det nemeste at arbejde med. (90 % af de bilige)

hd en ide 7200 RPM disk 40 Gb eventuelt en IBM

512 Mb ram, det koster jo ikke noget længere.

et tnt2 grafikkort, agp.

et godt bundkort asus eller lignende ikke det biligste, du kna spar et par 100 kr, men det er bare ikke det vær.

så burde du være klar til at få det til at spille, maskinen koster pt. ca 4500 (jeg tager 4750, men det er med ac3 surround og alt muligt andet snask).

du anskaffer linux redhat 7.1 eller nyer, installere den, downloader en ny kernel fra kernel.org og installere den, kompilere den til din maskine, sådan at du får en ordentlig performance.

hvis du har brug for hjælp kan du jo bare skrive.

www.fotx.net/seider
Avatar billede langbein Nybegynder
21. august 2001 - 21:31 #8
Har satt opp navneserver nå. Samba og navneserver vanskeligst å konfigurere. Når serveren (AMD K6-2/450 + 400 Mb) kjører i text mode så ser det ut til å være rikelig med minne og nok prosessor. Kjører man også opp x-windows påserveren så er det fremdeles nok minne, men ikke mye mere enn nok. Prosessorbelastningen går imidlertid lett i peak når man kjørerer x-windows programmer. Det er mange konfigurasjonsprogrammer, filbehanlingsprogrammer og slikt som faktisk er greit å ha på en server. Dette trekker imidlertid prosessorkraft. Mener at Aopen AK73 + Athlon 1000 eller bedre samt 512 Mb Ram bør være et veldig bra valg (til sammen 2.300,- ?? pluss kasse HD og det øvrige.)
Avatar billede langbein Nybegynder
21. august 2001 - 21:32 #9
AK 73 Pro ..
Avatar billede langbein Nybegynder
21. august 2001 - 21:40 #10
Setter du opp en RH 6.1 + kjøper naveserveeren (DNS) eksternt så så har du unngått de fleste og de vanskeligste problemene og du er du oppe å kjører på 1 2 3.
RH 7.1 installasjon pluss navneserver det kostet i hvertfall meg et par søvnløse netter og ganske mange arbeidstimer. Vet ikke hva som var verst. Samba eller navneserveren.