Avatar billede shjdsi Nybegynder
15. august 2001 - 10:56 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

sendmail på solaris7 problem.

Hej! Jeg for følgende fejl i messages filen og på commando linjen når jeg forsøger at sende en mail.

Aug 15 10:23:21 oak sendmail[4194]: NOQUEUE: SYSERR(mosaic): dbm map \"Alias0\": unsafe map file /etc/mail/aliases

og når jeg prøver at køre newaliases for at opdatere filen svarer den følgende:

# newaliases
WARNING: World writable directory /etc
newaliases: cannot open /etc/mail/aliases: Group writable file
#

Hmmmmmmmm

Hvad kan der være galt her??.
iøvrigt sender den min mail anyway der kommer bare den besked hele tiden

Avatar billede stangen Nybegynder
15. august 2001 - 12:19 #1
Hvad er rettighederne på /etc, /etc/mail og /etc/mail/aliases?
Avatar billede shjdsi Nybegynder
15. august 2001 - 12:59 #2
/etc

drwxrwxrwx  33 root    sys        3584 Aug 10 21:33 etc
/etc/mail
drwxr-xr-x  2 root    mail        512 Aug 15 10:22 mail
/etc/mail/aliases
-rw-rw-rw-  1 root    bin        1201 Aug 15 10:22 aliases

Håber det kan give dig nødvendig information for et svar, ellers bare sige til.
Avatar billede mdr Nybegynder
15. august 2001 - 13:55 #3
wow. Dit \"/etc\" directory skal ihvertfalde ikke have de permissions der.
Det er meget vigtigt at det kun er \'root\' der kan skrive dertil. Udfør \"chmod og-w\" for at ændre de permissions til noget mere korrekt.

Dine permissions er helt forkerte. Dine permissions på \"/etc/mail/aliases\" skal være \"-rw-r--r--\".
Avatar billede stangen Nybegynder
15. august 2001 - 16:01 #4
prøv at sæt /etc og /etc/mail til 755 og /etc/mail til 644
Avatar billede shjdsi Nybegynder
15. august 2001 - 16:12 #5
Det var lige det der skulle til. Jer er klar over at rettighederne kan være strengense på unix, men jeg troede engenligt ikke at det kunne ha den indflydelse så længe man udførte cmd. newaliases med som root.

Ved du om der er et godt sted på nettet vedr. sendmail og andre std programmer til Solaris.
Avatar billede stangen Nybegynder
17. august 2001 - 16:33 #6
Der var vist lige en smutter i den sidste kommentar. Det var /etc/mail/aliases der skulle have 644, men den var vel til at regne ud.

www.sendmail.org er altid godt.

Til et så godt OS som Solaris er der masser af dejlige steder...det er bare om at finde dem :-)