Avatar billede Cedde Praktikant
18. oktober 2013 - 15:34 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Fjern søjler uden værdi i diagram.

Hej.
Jeg er ved at lave et søjle diagram. Men jeg har et problem.
Da de steder jeg hiver mine links ind fra, står spræt ad. Altså de ligger i samme kolonne, men der kan være 1-2 rækker i mellem dem. Så når jeg markere mine værdier, for jeg også nogle celler uden værdi.
Det vil så sige at når jeg opretter mit diagram får jeg også disse celler med uden værdi.
Derfor ville jeg hører om der ikke er en mulighed for at fjerne dem i diagrammet, altså de søjler uden værdi.
Jeg ved godt man kan trykke på hver enkelt, men da det er rimelig stort, må der være en mulighed på det overstående spørgsmål.

Vi snakker Excel 2010.
[IMG]http://i.imgur.com/p7bj92t.png?1[/IMG]
18. oktober 2013 - 15:51 #1
Opbyg dit regneark uden disse tomme celler.

Er det for at gøre regnearket mere overskueligt, findes der andre metoder end blanke celler.
Avatar billede Cedde Praktikant
18. oktober 2013 - 15:57 #2
Ja det var også min første tanke. Men da det er lavet af en anden medarbejder, og det allerede er sat i værk, bliver jeg nød til at arbejde ud fra dette.
Mit fremtidige ark, bliver også uden tomme celle.

Men ingen løsning?
18. oktober 2013 - 16:14 #3
Nej!
Avatar billede Slettet bruger
18. oktober 2013 - 18:03 #4
Enig i det erikjuul skriver, men hvis du absolut må arbejde med "spræte" celler, så navngiv det område, hvor du har dine data (inklusive blanke) d og brug herefter følgende matrixformel

=HVIS(RÆKKE(A1)>TÆLV(d);"";INDEKS(d;MINDSTE(HVIS(d<>"";RÆKKE(d)-CELLE("row";d)+1);RÆKKE(A1))))

Kopier i nødvendigt omfang.

Baser din graf på den talrække der genereres af matrixformlerne.
Avatar billede Cedde Praktikant
19. oktober 2013 - 09:42 #5
Puha så meget må jeg ærligt indrømme jeg ikke er inde i excel, beklager. Men sådan som jeg forstår det så går du de celler, hvor der ikke står noget i passive eller hvordan? Er det noget man gør under format celle?
Avatar billede Cedde Praktikant
19. oktober 2013 - 09:59 #6
Puha så meget må jeg ærligt indrømme jeg ikke er inde i excel, beklager. Men sådan som jeg forstår det så går du de celler, hvor der ikke står noget i passive eller hvordan? Er det noget man gør under format celle?
Avatar billede jens48 Ekspert
19. oktober 2013 - 10:07 #7
Du kan sætte grafen til ikke at vise skjult data, og ved hjælp af autofilter vælge Ikke tomme celler i kolonnen med data. Så kommer der ingen huller mellem søjlerne
Avatar billede Slettet bruger
19. oktober 2013 - 11:12 #8
I fald du vil bruge forslaget i #4

http://gupl.dk/702953/

Hans
Avatar billede Cedde Praktikant
19. oktober 2013 - 12:04 #9
Mange tak til #4 og #8
Avatar billede Slettet bruger
19. oktober 2013 - 12:47 #10
Jeg ved ikke om du kender til matrixformler.

Hvis ikke, så bemærk følgende:

Hvor du normalt trykker på Enter ved indtastning af en formel skal du ved matrixformler holde Ctrl og Shift nede før du trykker på Enter. Hvis du gør det korrekt vil Excel automatisk sætte krøllede parenteser (tuborg- parenteser) omkring formlen. Forsøg ikke at indtaste disse parenteser manuelt. Det vil bare bevirke, at Excel opfatter det hele som tekst og ikke som en formel. Når du har indtastet én matriksformel kan du kopiere den til andre celler på normal vis. Hvis du ændrer i en matrixformel skal du huske igen at holde Ctrl og Shift nede før du trykker på Enter.

Hans