Avatar billede duaf Nybegynder
15. oktober 2013 - 15:51 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Udsøgning med 2 kriterier (index+match ?) men hvordan bruger jeg det ?

Jeg har  kundenummer+sagsnummer som skal slås bruges til opslag .

kolonne A kunde nummer (tal mellem 1 og 99999)
Kolonne B Sags nummer ( 3 bogstaver efterfulgt af 5 tal)

kolonne AA har jeg en liste over alle kunde numre, men hvert nummer står mellem 1 og 10 gange.
kolonne AB Sags typer ( 3 bogstaver som er de typer sagerne i kolonne B starter med
Kolonne AC priser for den kunde til den sags type.

Kunde    Vare    Pris
1    XXX    130
1    ZZZ    150
1    YYY    160
5    AAA    100
5    BBB    200
5    XXX    155
5    ZZZ    165
5    YYY    180

Jeg vil gerne i kolonne D lave en udsøgning hvor den ser kunde nummer i A, Sagstype (første 3 bogstaver) fra kolonne B og matcher dem mod kolonne AA og AB og retunere svaret fra kolonne AC i Kolonne D

Jeg er nået så langt at jeg ikke kan bruge Lopslag, og at jeg nok skal bruge Indeks+sammenlign (har dansk excel) og har forsøgt med en del løsninger fra nettet men kan ikke få dem til at virke (ja har brugte ctrl+shift+enter)

Gode forslag modtages gerne

Jeg har før fået  følgende svar:
eg ville anvende sumprodukt:

=SUMPRODUKT(($AA$2:$AA$100=A2)*($AB$2:$AB$100=VENSTRE(B2;3))*($AC$2:$AC$100))
(http://www.eksperten.dk/spm/986458#reply_8090790)

Og det virker også hvis det KUN er tal der er svaret ... men hvis svaret nu er "100kr incl tillæg" så er der No-Go
Altså jeg kunne jo have en ekstre kollone der så indeholte et unikt nummer for hver linje og så lave en lopslag på det nummer i en anden kollone, men jeg ser sikker på man kan gøre det mere smart....
Avatar billede Slettet bruger
16. oktober 2013 - 08:15 #1
Kan du ikke prøve at uploade et eksempel til

http://gratisupload.dk/

eventuelt annonymiseret, med eksempler på ønskede resultater?
Avatar billede anedi Ekspert
17. oktober 2013 - 09:49 #2
Hvis det altid er den samme tekst der står efter priserne kan det klares ved at give cellerne en brugerdefineret formatering.

Se vedhæftede eksempel:
http://gupl.dk/702885/

Vh
Anedi
Avatar billede anedi Ekspert
17. oktober 2013 - 13:41 #3
Det kan også løses via indeks og sammenlign, som du foreslår i dit oprindelige spørgsmål.

Se eksempel: http://gupl.dk/702893/

Vh
anedi
Avatar billede duaf Nybegynder
18. oktober 2013 - 09:07 #4
ikke altid det samme kunne være, incl tillæg, eller husk rejse omkostninger.. eller hvad kunden nu skal have med oven i prisen
Avatar billede duaf Nybegynder
18. oktober 2013 - 09:17 #5
Avatar billede duaf Nybegynder
18. oktober 2013 - 09:18 #6
www.duaf.dk/pic/www.duaf.dk-sumprodukt.JPG

www.duaf.dk/pic/www.duaf.dk-sumprodukt2.JPG

hmm link til billede virkede ikke så her er linket som link
Avatar billede duaf Nybegynder
18. oktober 2013 - 09:19 #7
"Serveren afviste forbindelsen" kan ikke se dit ark
Avatar billede duaf Nybegynder
18. oktober 2013 - 09:20 #8
Her er link til Excel arket:
www.duaf.dk/pic/prisopslag.xlsx
Avatar billede duaf Nybegynder
18. oktober 2013 - 09:30 #9
Det virkede.. hvis du opretter det som et svar - kan jeg give dig kredit for det... du har det som en kommentar PT

Mange tak :)
Avatar billede duaf Nybegynder
18. oktober 2013 - 09:30 #10
Det kan også løses via indeks og sammenlign, som du foreslår i dit oprindelige spørgsmål.

Se eksempel: http://gupl.dk/702893/

Vh
anedi

Det virkede.. hvis du opretter det som et svar - kan jeg give dig kredit for det... du har det som en kommentar PT

Mange tak :)
Avatar billede duaf Nybegynder
18. oktober 2013 - 09:35 #11
@Anedi - Tillægs spørgsmål
I kollone AC skriver den en tekst efer de tal man skriver (uden at ændre på indholdet af cellen) - hvordan gør du det ?

OG kan man have at den viser resultatet af en beregning uden at ændre på indholdet ?
Avatar billede anedi Ekspert
18. oktober 2013 - 10:20 #12
Det var godt du fik løst dit problem.

Mht. til dit tillægsspørgsmål, så kan du sætte en tekst efter indholdet i en celle ved at overstrege det område, hvor du ønsker teksten tilføjet. Herefter højreklikker du på området og vælger "formater celler". Under "Tal"-fanen vælges "brugerdefineret" og i "Type"-feltet indsættes følgende:
##,## "din tekst".

Jeg forstår ikke helt dit andet tillægsspørgsmål.
Du kan sagtens bruge tallene fra ovenstående til at lave beregninger. Hvis du fortsat vil have en tekst til at stå efter beregningen, skal du formatere den nye celle på samme måde som beskrevet ovenfor.

Vh
Anedi
Avatar billede duaf Nybegynder
20. oktober 2013 - 11:17 #13
@Anedi - Tak..
Men det jeg var ude efter var hvis der nu i kolonne a står nogle tal (f.eks. en vægt) og der jeg i kolonne B skriver en andel f.eks. 0.378 så ville jeg gerne have at den i stedet for at skriver 0.378 skrev produktet af kolonne A og B

Vægt og andele varierer hele vejen ned gennem arket, og mit problem er at der pt allerede er så mange kolonner at man kun lige kan have det på skærmen, og der er 15 andels kolonner -  så jeg kan ikke bare lave 15 beregnings kolonner, som jeg normalt ville gøre.