Avatar billede mainframe Nybegynder
10. oktober 2013 - 22:50 Der er 12 kommentarer

Lav vlookup hvis kriterie forekommer og returnere navnet som har den største værdi

Hvis jeg nu har følgende:

  a  b    c    d
1  2  Lone  0A
2  3  Kim  1A
3  5  Mia  0A
4  6  Lars  2A
5  1  Alma  0A

Jeg vil gerne lave en formel, hvor den søger i kolonne c efter 0A. Her er tre match nemlig Lone, Mia og Alma. Den skal så returnere navnet som har den største værdi fra kolonne a af de 3.
Alta Mia

MVH
Mainframe
10. oktober 2013 - 23:18 #1
I celle E1 indsætter jeg denne formel:
=IF(D1="0A";A1;"")
og kopierer den ned for alle rækker

Et andet sted indsætter jeg denne formel:
=VLOOKUP(MATCH(MAX(E1:E5);E1:E5;0);A1:D5;3;0)

Kolonne E finder altså værdierne fra kolonne A, hvor kolonne E indeholder den ønskede værdi 0A.
MAX finder den største værdi i kolonne E = 5
MATCH finder rækken, hvor MAX findes
VLOOKUP slår så op i tabellen og finder Alma

Der er mange veje til Rom, her var en.
Avatar billede jens48 Ekspert
10. oktober 2013 - 23:55 #2
En anden vej til Rom er denne makro:

Private Sub Worksheet_Change(ByVal Target As Range)
If Not Intersect(Target, Range("G1")) Is Nothing Then
y = 0
For x = 2 To 6
If Cells(x, 4) = Range("G1") Then
If y < Cells(x, 1) Then
y = Cells(x, 1)
Range("E7") = Cells(x, 3)
End If
Next
End If
End Sub

Skriv "0A" i celle G1 og navnet bliver skrevet i celle E7
Avatar billede vejmand Juniormester
11. oktober 2013 - 00:22 #3
Eller prøv med (dansk udgave):
=LOPSLAG(STØRSTE(HVIS(C1:C5="0A";A1:A5);1);A1:B5;2;FALSK)

Indtastet som matrix-formel (Afslut med Ctrl+Shift+Enter)
Avatar billede mainframe Nybegynder
11. oktober 2013 - 00:58 #4
Hej Vejmand
Jeg er meget tilhænger af sådan en formel, men den returnerer ikke helt det den skal. Den returnere bare den øverste blanke i C.
Kan den evt modificeres lidt?
Avatar billede vejmand Juniormester
11. oktober 2013 - 01:05 #5
Som du kan se her: http://gupl.dk/702635/ returnerer den Mia i dit eksempel, som du bad om.
Ellers må du lige uploade et eksempel hvor du beskriver dine ønsker.
Avatar billede mainframe Nybegynder
11. oktober 2013 - 01:17 #6
Det er lige præcis som jeg vil have det. Jeg kan bare ikke få det til at virke. Kolonne B og C er hentet fra access via data link, kan det have en betydning??
Avatar billede vejmand Juniormester
11. oktober 2013 - 01:23 #7
Kan du ikke uploade et eksempel, renset for andet data?
Avatar billede vejmand Juniormester
11. oktober 2013 - 01:24 #8
Hmmm, det kan du jo nok ikke, når det er hentet via link.....
Måske det har noget med formatering at gøre, ikke så let at gætte...
Avatar billede jens48 Ekspert
11. oktober 2013 - 19:36 #9
Jeg har prøvet Vejmands formel af og den virker upåklageligt på min engelske version. Måske ligger problemet i at Vejmand fik oversat LARGE til STØRSTE, og det hedder retteligt STOR
Avatar billede Slettet bruger
12. oktober 2013 - 07:51 #10
Fortæl, fortæl jens48 - jeg har aldrig før hørt om en funktion i (DK) Excel der hedder STOR.
Avatar billede vejmand Juniormester
12. oktober 2013 - 08:02 #11
Hmmm, det har jeg heller ikke....jeg bruger STØRSTE som beskrevet i #3 og #5......
Avatar billede jens48 Ekspert
12. oktober 2013 - 08:59 #12
Nu bruger jeg aldrig andet end den engelske version og havde taget oversættelsen fra http://www.piuha.fi/excel-function-name-translation/index.php?page=dansk-english.html,
Men den er åbenbart forkert. Jeg beklager