Avatar billede SeverinHansen Nybegynder
03. oktober 2013 - 00:07 Der er 2 kommentarer

Hvad er årsagen til min computer fryser i forskellige opgaver der alle har noget med GPU'en at gøre? (Længere beskrivelse)

Hej, jeg vil rigtigt gerne have hjælp til at isolere mit problem. Jeg begynder med historien:

Min stationær er en Acer, den har en Intel iCore i3 530 og 6GB Ram, 450W strømforsyning og jeg har sidden sat et EVGA GeForce GTX 560 i den. Se det lyder alt ganske godt, men for et halvt år siden ca. da jeg opgraderede til Windows 8 begyndte min computer at restarte random, nogen gange kunne den ikke engang starte igen uden at få tid eller at jeg pustede støv af den. Jeg tænkte der måske bare sad noget støv og forstyrrede. Det skete dog ikke særligt tit så tænkte ikke mere over det.
    Nu til det jeg har brugt hele dagen på. Forleden fik jeg opgraderet den ene af de to skærme jeg har sat til, en 4:3 skærm til en lidt højere opløsnings 16:10 skærm. Hvilket nu giver mig to skærme hvor den ene er 1920x1080 og den anden er 1650x1080. Det forvoldte ingen speciele problemer udover jeg nu opdagede min computer ikke længere kunne trække 1080p på YouTube. I går lånte min kæreste min computer til at spille Civilization 5, dog en halv time inde slukker det hele ned og skærmene bliver sorte, computeren vil ikke engang vise BIOS når computeren startes igen. Dog efter lidt tid virkede alt som normalt, dog kunne den nu ikke klare GPU-opgaver uden at gøre det samme efter relativt kort tid. Jeg tjekkede temperaturen og den forholdte sig mellem 70 og 80 grader hvilket er det både EVGA og NVIDIA siger er normalt. Jeg bemærkede også at det hele kunne crashe når GPU'en blot var 45 grader, altså ikke et overophedningsproblem. Jeg blev meget bekymret og har siden der skilt mit grafikkort af og renset det for støv for en sikkerhedsskyld. Jeg ville så underclocke via EVGA Precision X som nu viste mig mit grafikkort kørte med 50mhz, hvor det normalt burde køre 850mhz. Jeg kunne ikke ændre det, det ville hoppe tilbage til 50mhz. Yderst besynderligt. Jeg prøvede at holde mig til tanken om at det var Windows 8s skyld selvom det virkede nærmest umuligt.
    Og så til det sidste kapitel. I min frustration formaterede jeg hele lortet og installerede Windows 7 igen. Grunden til jeg formaterede var fordi installationen fejlede oven på den gamle. Det crashede faktisk under et af installationsforsøgene, hvor igen BIOS ikke engang blev vist. Det interne grafikkort virkede heller ikke, derfor måtte jeg have grafikkortet ud af computeren og stå på cementgulv for at trække strømmen ud af det, derved virkede det igen. Nu så det ud til at virke helt fint igen. I hele 4,5 time kørte min computer perfekt, lige indtil nu. Jeg havde siddet på YouTube i næsten to timer på 1080p uden det mindste lagg og jeg havde downloadet flere spil på både Steam og Origin, endda spillet 1,5 time Civilization 5. Ingen problemer. Så tænkte jeg at jeg ville se noget på Netflix, men så snart jeg når startsiden begyndte min mus at hakke rundt og kun flytte sig en gang i sekundet, min harddiskaktivitet faldt enormt samtidigt kunne jeg høre til kun få klik i minuttet; jeg hentede ellers stadig spil ned i Steam og Origin. Efter ca. 2 minutter hvor jeg tænkte at harddisken sikkert var røget endte det med at computeren frøs helt uden nogen kontakt overhovedet. Jeg prøvede at strække det ene DVI-stik ud og skærmen blev selvf. sort, men computeren registrerede ikke det var trukket ud, trak jeg det ind igen fik jeg samme stilbillede af mit skrivebord. Jeg måtte trække strømmen og starte computeren forfra, dog ingen problemer og startede med det samme. Det er her jeg er nu, i EVGA Precision X står der det kører med 850mhz i Windows 7 og alt virker normalt. Jeg kan ikke hitte ud hvad der er galt, men det er i hvert fald i hardwaren kan man nu regne ud.

Er der nogen der kan hjælpe mig? Forstår I min situation? Spørg gerne efter flere informationer. Jeg tror det er mit grafikkort der har en skrue løs og derfor ville jeg selvfølgelig erstatte det, dog er det virkelig nedern at erstatte det hvis det ikke er der fejlen ligger. Er der nogen måde jeg kan isolere problemet på? Kan jeg være sikker på det er min GPU der fucker med mig?

Tak på forhånd! :)
Avatar billede msl55 Nybegynder
02. januar 2014 - 18:59 #1
jeg har haft samme problem.

jeg har et ATI Radeon HD 4600.

jeg installerede software til at overvåge mit grafikkort og opdagede at det kunne blive over 100 grader varmt ved at spille Civ 5. Jeg har dual monitor - spiller på den ene og alt muligt andet på den anden; fandt så ud af at køleren var fyldt med støv og blæseren kørte ikke - efter rens har jeg ikke haft problemer.
temp kan dog snige sig op på 65 - 70 grader ind imellem.
Avatar billede SeverinHansen Nybegynder
08. januar 2014 - 16:18 #2
Jeg overvågende også mit, gør stadig, men det steg og stiger stadig ikke over 70-80 grader. Jeg har dog også valgt at rense mit og sikke en mængde støv, hvilket har gjort jeg nu ikke rammer over 60-70 grader. Dog crashede det stadig dengang jeg havde problemet.

Pludselig begyndte udfaldene at ske sjældnere og sjældnere, og nu sker det kun en gang om ugen ca., hvilket er til at leve med. Det virker til at være en løs forbindelse i grafikkortet, fordi at vrikke på det kan få det til at virke igen, og sidder det godt fast i porten kan jeg ikke computeren; bundkortet bliver stoppet i opstartsprocessen af et ikke svarende grafikkort.

Jeg lever vidst på lånt tid med mit grafikkort, men som det sidder nu kan jeg godt bruge min computer endnu. Jeg kan så ikke anbefale EVGA ud fra mine oplevelser, især når min ven med samme kort nu oplever samme fejl.

Men tak for feedbacken, det var dejligt en eller anden gad at byde ind. :).