Avatar billede Lorensen Praktikant
30. september 2013 - 21:53 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

Overophedning

Hmm jeg kom til at tænke på om der var nogle der viste om en pc kan pludselig lukke ned uden nogle procedure eller andet bare ligesom vis du trak stikket ud af den.

Spørgsmålet lyder kan PC'en gøre dette vis den bliver for varm og hvilken del ville typisk være grunden

Jeg køre med:
Motherboard
Gigabyte GA-970A-UD3, Socket-AM3+
Processer
AMD FX-8150 8-Core Processor
Grafikkort
ZOTAC GeForce GTX 660 2GB GDDR5
Harddisk
2x Seagate Barracuda® 1TB
Ram
2x Corsair XMS3 DDR3 1333MHz 4GB CL9
Strømforsyning
Cooler Master GX 750W PSU
Avatar billede Blueeyez Mester
01. oktober 2013 - 00:11 #1
Oftest er det grafikkortet (Det er det jo oplever oftest) men alt der bliver for varmt bliver jo ustabilt og vil påvirke ydeevnen..

Skidt i en computer er heller ikke for godt og vil oftest os påvirke ydeevnen..
Avatar billede Lorensen Praktikant
01. oktober 2013 - 08:53 #2
Hmm men kan det godt gøre at den lukker ned fra det ene øjeblik til det andet??
og uden at skulle tvivle på dig så har jeg selv været inde på min PC og tjekket varmen på den mens jeg spiller flere store spil uden varmen stiger betydeligt, og der er nogle dage jeg kan spille en hel dag uden det sker og andre dag kan det ske indenfor en time.
Avatar billede mYaz Nybegynder
01. oktober 2013 - 09:39 #3
Ja hvis din pc bliver for varm kan den godt bare lukke ned.
Er det en bæbar eller stationær?

Hvis det er en stationær, hvor mange blæsere sidder der i den?

Jeg har nemlig en statinær der skal trække mig og den har jeg 9 blæsere i :)
Avatar billede Lorensen Praktikant
01. oktober 2013 - 09:56 #4
Hmm i selve kabinettet har jeg 5 blæsere 3 der trækker ind og 2 der puster ud, der er 2 indbygget i mit Grafikkort en til strømforsyningen og en på Processoren, så alt i alt har jeg også 9 blæsere ikke sikkert at det var det du mente :)
Kabinettet jeg bruger er "In-Win Dragon Rider Big Tower Sort" vis du kan bruge det til mere
Avatar billede Blueeyez Mester
01. oktober 2013 - 10:24 #5
Det stiller os jo et helt andet sted, hvad er der i din pc gerne specifikke model navne på alt
Avatar billede Lorensen Praktikant
01. oktober 2013 - 10:45 #6
Hmm mere specifik, vil prøve at se om jeg fanger det du ønsker

Motherboard:
Gigabyte GA-970A-UD3, Socket-AM3+

ATX, 970+SB950, DDR3, 2xG2-PCIe-x16, CFX, SATA 6Gb/s, USB 3.0, FW

GA-970A-UD3 REV.1.2
Processor:
AMD FX-8150 8-Core Processor

Socket- AM3+, 3.6Ghz, 125W, 8MB L2 + 8MB L3 Cache, 32nm, Black Edition
Grafikkort:
ZOTAC GeForce GTX 660 2GB GDDR5

PCI-Express 3.0, "DS-2", DL-DVI-D + DL-DVI-I, HDMI, DP, 993Mhz
Harddisk:
Seagate Barracuda® 1TB

SATA 6Gb/s (SATA 3.0), 64MB Cache, 7200RPM, 3.5"
Ram:
Corsair XMS3 DDR3 1333MHz 4GB CL9

XMS3, CL9-9-9-24, for Phenom II and Core i3/i5/i7, 1.5v
Strømforsyning:
Cooler Master GX 750W PSU

ATX 12V V2.31, 80 Plus Bronze, Standard, 4x 6+2pin PCIe, 9x SATA, 4x Molex
Avatar billede Blueeyez Mester
01. oktober 2013 - 11:02 #7
Hvor længe har det stået på at den blot slukker? Eller er det begyndt efter du har rodet i den?
Avatar billede Lorensen Praktikant
01. oktober 2013 - 11:17 #8
Hmm den er svær tror at det begyndte her i starten a August tror det var Fredag den 9. for at være helt præcis, Og jeg kan huske at der ikke har været pillet ved noget ved min PC dagen op til hverken Software eller Hardware, Men det startede i et Spil hvor hele PC'en frøs fast, og har været nød til at lukke den efterfølgende har den gjort det
Hardwaren der er i nu har jeg snart brugt i et år her i til slutningen af Oktober
Avatar billede Lorensen Praktikant
01. oktober 2013 - 11:35 #9
Kom også i tanke om at jeg har prøvet at Scanne begge mine drev for Virus og Andet uønsket og mit E Drev (har jeg mine spil på) kan jeg scanne uden at finde noget men hver gang jeg prøver at scanne mit C drev (Har jeg alle mine nødvendige programmer på) så gør den det samme og har prøvet at rydde hele C drevet altså wipe den og geninstallere Windows igen, men jeg er stadig ude for det samme med at den lukker pludseligt og kan ikke scanne C drevet
Avatar billede Blueeyez Mester
01. oktober 2013 - 21:59 #10
Så er du nød til at kigge i windows' logbog og håbe den finder fejlen. Det kan dog være ram relateret, men spørgsmålet er om det er grafikkortets ram eller dem der sidder på bundkortet (Det er blot et gæt) men som nævnt kig i Windows' logbog og håb at det står skrevet deri :)
Avatar billede Lorensen Praktikant
01. oktober 2013 - 22:45 #11
Hmm tror jeg har fundet noget inde på Logbogen, den referer til

[
Lognavn:      System
Kilde:        Microsoft-Windows-Kernel-Power
Dato:          28-09-2013 03:09:59
Hændelses-id:  41
Opgavekategori:(63)
Niveau:        Kritisk
Nøgleord:      (2)
Bruger:        SYSTEM
Computer:      Lorensen
Beskrivelse:
Systemet har genstartet uden først at lukke korrekt ned. Denne fejl kan skyldes, at systemet er holdt op med at svare, er gået ned, eller at strømmen forsvandt uventet.
Hændelses-Xml:
<Event xmlns="http://schemas.microsoft.com/win/2004/08/events/event">
  <System>
    <Provider Name="Microsoft-Windows-Kernel-Power" Guid="{331C3B3A-2005-44C2-AC5E-77220C37D6B4}" />
    <EventID>41</EventID>
    <Version>2</Version>
    <Level>1</Level>
    <Task>63</Task>
    <Opcode>0</Opcode>
    <Keywords>0x8000000000000002</Keywords>
    <TimeCreated SystemTime="2013-09-28T01:09:59.810019700Z" />
    <EventRecordID>15123</EventRecordID>
    <Correlation />
    <Execution ProcessID="4" ThreadID="8" />
    <Channel>System</Channel>
    <Computer>Lorensen</Computer>
    <Security UserID="S-1-5-18" />
  </System>
  <EventData>
    <Data Name="BugcheckCode">0</Data>
    <Data Name="BugcheckParameter1">0x0</Data>
    <Data Name="BugcheckParameter2">0x0</Data>
    <Data Name="BugcheckParameter3">0x0</Data>
    <Data Name="BugcheckParameter4">0x0</Data>
    <Data Name="SleepInProgress">false</Data>
    <Data Name="PowerButtonTimestamp">0</Data>
  </EventData>
</Event>
]

Men er ikke helt sikker på hvad det vil betyde, og af det jeg kan se i logbogen så stemmer tidspunkterne meget overens med det jeg kan huske
Avatar billede Blueeyez Mester
01. oktober 2013 - 23:39 #12
Har læst lidt og vi er nok nødt til at teste dine ram.

Måden dette vil foregå på er lidt gammeldags, men det er den der oftest virker.

Du har 2 ram blokke i din pc og du skal skrive ned så du ved hvilken port de sidder i.

Derefter tager du den ene ram blok ud og pakker ind i toilet papir (ikke plastic) evt med elastic om og ligger ram blokken et sted hvor den ikke kommer til skade (skuffe etc) derefter kører du med den anden ram blok i 7 dage eller indtil din pc slukker. Hvis den slukker sætter du den ram blok i igen som du tog ud først og tager den anden ud og kører med dette i 7 dage eller indtil der sker en uventet slukning.

Hvis computeren slukker uventet ved begge ram blokke bør du teste ram portene (antager du har 4 ram porte) men igen husk hvilke porte rammene sidder i da fejlen kan være en ram blok eller ram port (har selv oplevet begge dele og nej der findes ikke software der kan teste dem (eller jo, men det plejer ikke at give resultat))

Husk at tage strømmen fra pc før du roder i den og sluk strømforsyningen hvis muligt (plejer og være on/off knap bagpå psuer)
Avatar billede Lorensen Praktikant
01. oktober 2013 - 23:45 #13
Hmmm vil jeg lige prøve ad, men ved på forhånd at de 2 yderste ram Porte ikke virke, Den en kan finde ram'en jeg sætter i man vil ikke bruge den resultat den siger der ikke er nogle med mindre den er bootet op på en af de 2 inderste og den anden reagere slet ikke på noget, ved jeg fordi har 4 af de samme Ram liggende hvor 2 af dem er i PC'en
Avatar billede Blueeyez Mester
02. oktober 2013 - 19:00 #14
Kunne være du burde købe nyt bundkort så da det ikke er smart at benytte delvist defekt hw medmindre det er fordi du kører 32 bit windows eller bios er sat til 32 bit?
Avatar billede Lorensen Praktikant
23. oktober 2013 - 16:08 #15
Jeg lukker dette spørgsmål da jeg har løst problemet, Tak for jeres hjælp men viste sig at det var min strømforsyning der var lidt ude i det skæve