Avatar billede cshein Nybegynder
29. september 2013 - 09:26 Der er 5 kommentarer

Opsætning af netværk

Kære Eksperter,

Overordnet problemstilling:
Jeg kan ikke få mit netværk til at fungere stabilt med en god forbindelse i hele min lejlighed. Lejligheden er ret stor og i to etager og der er derfor behov for nogle netværksforlængere, også fordi min nettilslutning er placeret helt ude i et hjørne af min lejlighed. - Jeg har derfor virkelig brug for jeres hjælp, og vil også meget gerne lægge en god samling rigtige dukater hvis en af jer ville komme forbi og lave opsætningen i Kbh K.

Opsætningen:

Link til billedet af set-up'et (PNG version):https://dl.dropboxusercontent.com/u/46252213/netv%C3%A6rks-setup%20v0.2.png

Link til billedet af set-up'et (PDF version):
https://dl.dropboxusercontent.com/u/46252213/netv%C3%A6rks-setup%20v0.2.pdf

- Jeg får mit internet fra TDC, det er homebox og det er en professionel 16 mb up og 2 mb ned linje jeg har via arbejdet. jeg har fået TDC til at låse alt op så jeg har fuld adgang til indstillinger via 192.162.1.1

- Grunde til at der er så mange switches, airports, apple tv's, router og netværksforlængere er fordi jeg bruger (gerne vil bruge) netværket at styre min musik i separate zoner, det har også virkeret i perioder men nu er forbindelse helt væk, jeg sidder lige nu og er på nettet via min iphone :(

-Jeg kunne ikke få Airports til at lave "network extending" med linksys EA6500 routeren så de fungerer bare som access-points nu

Detail spørgsmål (underliggende problemer:

a: lige nu har jeg sat det op sådan at Homebox'en giver Linksys EA6500 routeren en fast IP adresse, altså ikke DHCP er det korrekt (formålstjenestligt)?
b: Linksys EA6500 routeren vil jeg gerne have til at køre DHCP, så det er lettere at koble venners telefoner og computer på mv.
c: Jeg vil gerne ha' at alle kablede dele af netværket kører med fast IP adresser, kan jeg det når EA6500 routeren er sat til at køre DHCP?
d: Er der noget jeg skal være specielt opmærksom på ift. at koble switche på? som jeg husker det er det meget lige ud af landevejen med dem?

Håber meget nogle af jer vil hjælpe, jeg synes selv det burde være lige ud af landvejen med ovenstående opstilling, men faktum er bare at jeg har brugt sindsygt meget tid på opsætningen og det virker stadig væk ikke. - Jeg bo I indre københavn og hvis der var nogle af jer der ville være interesserede i at komme forbi og lave opsætningen, hør jeg meget gerne fra jer, og betaler også derefter, alternativt hør jeg også gerne om råd her omkring hvordan opsætningen kunne komme til at fungere!
Christi@nhein.dk / mobil 42 42 42 00

På forhånd 1000-tak

Dbh
Christian
Avatar billede Blueeyez Mester
29. september 2013 - 09:43 #1
Det var lidt af en opsætning...

Er huset meget stort?

Det jeg tænker er at problemet med at lave samarbejde mellem ea6500 og airport skyldes det trådløse netværk (du har vel sat det op til -ac? Prøv eventuelt og sæt det op i -n og du bør placere range extenderen i midten af hele huset.

Har selv en wrt610n og en wn2500rp hvor mit wrt610 er sat i den ene ende af huset (har fiber) og derfor har jeg sat en wn2500rp i centrum af huset oveni det er min stationær koblet til min wn2500rp via kabel og derved er det os som et netværkskort for den.
Avatar billede cshein Nybegynder
29. september 2013 - 10:01 #2
Hej Blueeyez,

Tak for dit hurtigere svar,

Det er en lejlighed, og ja den er rimlig stor og i to etager og med meget tykke vægge. hvis jeg kører uden nogle extendere kan ikke nå netværket i den fjerneste del af stuen og heller ikke i mit kontor, et af gæsteværelserne og på terrassen. - jeg synes også det er lidt underligt, men det er faktum.

Når du siger -ac hvad mener du så? jeg tror jeg har sat til at køre 2.5 Ghz fordi jeg ikke tror min gamle linksys router understøtter 5 Ghz, og lidt af samme årsag har jeg også sat min router til at G og ikke N jeg er dog ikke sikker på om jeg har gjort det korrekt.

Dbh
Christian
Avatar billede Blueeyez Mester
29. september 2013 - 10:11 #3
Forstår godt du har så meget bøvl med dit netværk :)

Alle routere skal sættes til -n og ikke -g

5 ghz er nødvendigt hvis der er mange trådløse netværk ved dig ud over dine egne..

Du har på tegningen vist at der vidst er en trappe i midten af huset? Hvis du kan sætte ea6500 op der og gerne med et kabel ikke at det er sådan det skal være, men vi skal vide hvor godt den kan dække huset med trådløst er dette muligt uden mere omkostninger?
Avatar billede cshein Nybegynder
29. september 2013 - 10:27 #4
Ok, tak hvilken betydning har de står som -n eller -g? (bare lige så jeg forstår? og hvad så med min gamle linksys router som ikke har -n skal jeg så lade være med at bruge den? jeg troede kun -a -b- -g og -n relaterede sig til hastigheden?

har du nogle råd omkring DHCP? (og de andre af mine spørgsmål?)

Ift. placering kan udstyret ikke stå anderledes end det gør!

Dbh
Christian
Avatar billede Blueeyez Mester
29. september 2013 - 16:27 #5
Det er korrekt at -n leverer højerer hastighed end -g, men det har os bedre dækning end -g. -g har sorte huller og det har -n mindre/færre hvis ikke 0 af. -ac er igen højere hastighed, men jeg ved ikke hvor god dækning men dine maskiners trådløse netkort skal bo os understøtte disse teknologier for at kunne benytte dem.

Jeg vil igen sige at hvis dine enheder bruger trådløs så sæt det korrekt op og hvis alt kører på kabel så er det jo ligemeget så skal der jo blot ligges lan kabler.. Min vurdering er dog at en range extender fx wn3000rp vil være en god investering. Placer den i midt punktet i huset evt test hvordan dækningen bliver hvis det er ovenpå eller nedenunder og det eneste kabel den behøver er til strøm ellers foregår det trådløst.

Dhcp skal blot være automatisk og så kan du reservere iper til bestemte enheder hvis det fx er en enhed der skal tilgås igennem en bestemt port.