Avatar billede fazer Nybegynder
27. september 2013 - 08:33 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Data fra Genvex anlæg med mini usb til WLAN netværk

Hej Eksperter

Jeg har købt mig sådan et Genvex Energy 1 med optima 250 design styrring, og på selve styre panelet er der en mini USB port som jeg kan bruge til at hente alle oplysninger fra anlægget.
Men da jeg har panelet til at sidde et centralt sted i huset som det skal, hvor der ikke er mulighed for at sætte et bord op, kan jeg godt tænke mig at koble USB porten til mit netværk så jeg kan tilgå det trådløst af den vej.
Men er det muligt?

Programmet jeg bruger hedder Genlog 2.1 og er lavet til Genvex anlæget, og for at få kontakt via usb port på en pc skal men installere en virituel comport (http://www.ftdichip.com/Drivers/VCP.htm (ver. 2.02.04))

Håber der er nogen der kender en snedig løsning til denne opgave :-)

MVH
Morten
Avatar billede 220661 Ekspert
27. september 2013 - 09:32 #1
Kender jeg desværre ikke, men da jeg selv har sådant et anlæg, kigger jeg lige med her i tråden.
Du har gennemgået det i vejledningen, som der står under punkt 6 hvor der beskrives, hvordan man tilkobler pc?
Jeg prøver lige at læse det igennem, og ser om jeg kan komme med indput til det.
Avatar billede 220661 Ekspert
27. september 2013 - 09:37 #2
Læser at hvis der ønskes tilslutning af anlægget, er det nødvendigt med hardware-delen til dataloggeren. Og at denne kun kan tilsluttes Optima 180,200,250,300 og 310.
om det så er en trådløs enhed der puttes i mini usb skal jeg ikke lige kunne svare på. Men jeg vil lige kigge nærmere på det.
Avatar billede 220661 Ekspert
27. september 2013 - 09:49 #3
Som jeg læser det her er det kun usb metoden man kan bruge til direkte tilslutning.
http://www.genvex.dk/uploads/DK_-_Genlog_%28B_V1.00_-_0210%29.pdf
Man skulle dog i følge denne side her, kunne udtage data ud fra sd kortet som også lagrer dem.Dette skulle du så kunne udtage fra Optima 250 og importere ind på computeren i programmet.
Avatar billede 220661 Ekspert
27. september 2013 - 09:57 #4
#1 Fik lige læst hele vejledningen i gennem, med hensyn til direkte logning, og her beskrives kun med usb ledning. Der beskrives ikke at den kan kobles over netværket gennem denne usb port desværre.
Avatar billede fazer Nybegynder
27. september 2013 - 10:33 #5
Jeps jeg har også fin forbindelse til min PC via USB, og kan hente oplysningerne den vej, køre ok.
Den der med SD kortet den holder ikke vand, for i følge vejledningen så skal man vælge import i softwaren for at få data fra SD kortet, men den option kan jeg ikke finde nogen steder ;-/
Men da jeg kan logge via USB porten tænkte jeg bare om der findes et eller andet stykke hardware som jeg kan koble på panelet og så derfra køre det på netværket. Jeg kan nemlig godt tænke mig at lave en log over drift på anlægget, så jeg har helt styr på det hele tiden. Men det ser jo ikke så fixt ud med sådan et USB-kabel hængende hele vejen igennem huset :-)

Hvad er det for et anlæg du har? bare om jeg måske skulle høre lidt om erfaringer :-)
Er nemlig først lige nu blevt færdig med mit Genvex Energy 1.

MVH
Morten
Avatar billede 220661 Ekspert
27. september 2013 - 11:34 #6
Jeg har fuldstændigt det samme anlæg som du, og har haft det siden sommeren 2009.
Havde lidt problemer med det i starten, da den ikke ville komme med filteralarmer. Men det er efter nogle udskiftninger på displayet og en chip på Genvexen blevet rettet så det virker nu.
Håber ikke du skal bøvle med den fejl.
Ellers fungerer anlægget fint.
Avatar billede 220661 Ekspert
27. september 2013 - 11:37 #7
Er programmerne så ens tror du, siden du ikke kan importere fra sd kort?
Avatar billede fazer Nybegynder
27. september 2013 - 15:39 #8
Nej det kan det sikkert ikke være. Men det instruks jeg har hentet ligger sammen med softwaren så jeg vil jo derfor have dem til at passe sammen.
Har du software til anlægget? Hvis ja kan det lade sig gøre at downloade det et sted?
Har lige siddet og leget lidt med det software at jeg og forsøgt st få det til at logge i ret lang tid, så stopper softwaren med en fejl og lukker, og gemmer ikke det er logget og genoptager ikke når jeg starter :-(
Mvh
Morten
Avatar billede 220661 Ekspert
27. september 2013 - 15:48 #9
Nej jeg har ikke noget software til anlægget desværre.
Men jeg ser det skulle ligge her:
http://genvex.seeems.dk/SEEEMS/232.asp sammen med en vejledning
Avatar billede 220661 Ekspert
27. september 2013 - 15:51 #10
Har du i øvrigt ydeligere spørgsmål vedrørende det du vil, så havde det måske været en ide at kontakte de to herrer fra Genvex der er på siden. De bør jo kunne fortælle hvad du kan gøre
Avatar billede fazer Nybegynder
27. september 2013 - 17:10 #11
Ja den software er den som jeg bruger, men som sagt så mangler den lidt funktioner.
Og jeg har forsøgt at kontakte den ene af de to herre og han er der ikke, der er dog en anden som svare hans mail, og han har ikke helt styr på detaljerne endnu.
Men spørgsmålet går stadig på, kan man overføre signalerne fra Mini USB til WLAN.

MVH
Morten
Avatar billede 220661 Ekspert
27. september 2013 - 17:19 #12
Det bør de kunne vejlede om fra Genvex.
Mit bud herfra er dog at du ikke kan. Formoder nemlig et det burde have stået i den vejledning der er skrevet til produktet.
Avatar billede fazer Nybegynder
27. november 2013 - 16:53 #13
HMM kommer hvis ikke længere i denne sag, tak for hjælpen lukker tråden her.
Avatar billede Ruffi54 Nybegynder
21. december 2013 - 01:31 #14
Hvorvidt du kan køre trådløst ved jeg ikke, men jeg kan oplyse at der findes en Genlog ver. 3,0, denne har jeg fået fra Genvex.
Den er ikke helt perfekt men bedre en ver.2.1 og kører helt fint med Optima 250 DESIGN, her kan USB kablet kobles direkte til uden datalogger.
Indlæsning fra SD-Card foregår ved at tage kortet ud af Optima 250 og sætte det i en kortlæser på computeren, også dette fungere perfekt.
Jeg har forsøgt at få sourcekoden til pogrammet, dog uden held, jeg kunne godt tænke mig en bedre brugerflade.