Avatar billede kristianhe Nybegynder
26. september 2013 - 17:20 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Laaangsom download - fin upload

Hej

Jeg har problemer med, at min netforbindelse er "utroligt" langsomt på wifi - i hvert fald når det gælder download.

Jeg har en 60/60 mbit forbindelse ind i huset (Waoo/Seas-NVE), og når jeg tester forbindelsen med kabel direkte opnår jeg både upload og downloadhastigheder, der svinger mellem 60 og 70 mbit. Det er rigtigt fint.

Jeg har i dag købt en ny router: TP-link AC1750. Jeg har testet ved lidt forskellige indstillinger, men resultatet er det samme:

Download, der maksimalt svinger sig op til 15-20 mbit og fin, fin upload på omkring 60 mbit.

Jeg har selvfølgelig ikke firewalls mv aktiveret under test. Jeg har test trådløst på både dualband og på hhv 2,4 og 5 GHz. Samme resultat: "Sløv" download, fin upload. Jeg har også testet med to forskellige bærbare, samme resultat. Der er ikke andet tilsluttet netværket på nuværende tidspunkt.

DHCP er sat til automatisk.

Hvad kan jeg gøre for at løse hastighedsproblemet? Er der indstillinger jeg pille i? På computeren

/Kristian
Avatar billede Blueeyez Mester
26. september 2013 - 18:55 #1
Hvilket netkort er der i din pc? Kunne meget vel lyde som der flaskehalsen er..
26. september 2013 - 19:54 #2
Generelt: Hvilket Styresystem ?
Avatar billede kristianhe Nybegynder
27. september 2013 - 09:31 #3
Hej

@Blueeyez: I går købte jeg en helt ny computer (den anden var brændt af). Den har Windows 8 - og har selvfølgelig aldrig været tilsluttet andre netværk, og der har ikke været pillet i indstillingerne.
De to andre, jeg har testet med, har begge Windows 7.

@karise_larry: Win 7 og Win 8. Det "sjove" er, at downloadhastigheden opfører sig ens på alle computere. Så enten er det en indstilling på computerne, som tilfældigvis er ens - eller også må det sidde i forbindelse/boks/router.

/Kristian
Avatar billede Blueeyez Mester
27. september 2013 - 11:11 #4
#3 at den er ny betyder hverken at den er god eller dårlig en anden ting er at man godt kan købe it som er delvis defekt og hvis vi ikke ved hvilket udstyr du benytter kan vi ikke hjælpe dig.
Avatar billede Blueeyez Mester
27. september 2013 - 11:13 #5
Hvordan tester du egentligt hastigheden?
Avatar billede kristianhe Nybegynder
27. september 2013 - 11:29 #6
#4
Begge bærbare pc'ere er fra Lenovo. Nyeste er Lenovo G580 med i7 processor.

#5
Hastigheden er testet på to måder - begge gange hvor firewall og antivirus har været slået fra. Jeg har testet både med It-styrelsens løsning, med speedtest.net og med Waoo (min udbyder) Hastighedsmåler:
1)
Direkte med kabel i modem. Hastigheden er her ca. 65/65 mbit
Med kabel i router: Hastighed er 65/65 mbit

2)
Over wifi uden at andre enheder er tilsluttet. Hastighed er her ca. 10/50 mbit. Det uanset om jeg bruger dualband eller kun kører 2.4 GHz eller kun 5 GHz.

/Kristian
Avatar billede kristianhe Nybegynder
27. september 2013 - 11:30 #7
Hastighedstest er primært sket gennem Chrome
Avatar billede Blueeyez Mester
27. september 2013 - 13:30 #8
Har du opdateret routerens firmware?

Bruger du 20 eller 40 mhz?
Er det -n eller mixed mode?
Er der andre trådløse netværk i nærheden?

Min erfaring med 5 ghz er højere hastighed, men rækkedevidden er dog lidt bedre på 2.4 Ghz.
Avatar billede kristianhe Nybegynder
27. september 2013 - 17:34 #9
Hej

Nu er firmware opdateret. Det førte ikke til ændringer.

Jeg har brugt inSSIDer til at scanne netværk i nærheden. Når jeg kører netværk på 2,4 GHz, kører jeg på kanal 1. Der er mindst interferens med andre netværk (jeg kan finde en del...). Når jeg vælger kanal 1, så er "støjen" fra de andre meget, meget lille. Mindre end anbefalet.
På 5 GHz findes kun mit netværk på kanal 36-40 og et andet netværk på kanal 100. Altså ingen interferens overhovedet.

Lige nu er den standardopsat til at køre:
11 bgn mixed
auto på channel valg
auto på 20 mhz/40 mhz

/Kristian
Avatar billede Blueeyez Mester
27. september 2013 - 18:04 #10
Prøv at ændre til

-N only
40 mhz

Og brug 5 ghz blot for at de andre netværk ikke laver støj på linjen...
Avatar billede kristianhe Nybegynder
09. januar 2014 - 08:52 #11
@Blueeyez.
Jeg har dårlig samvittighed - intet virkede.
Kom med et svar, så får du point og jeg lukker spørgsmålet.
Avatar billede kristianhe Nybegynder
24. februar 2014 - 08:46 #12
Spørgsmålet lukkes