Avatar billede Freggy Nybegynder
26. september 2013 - 09:25 Der er 5 kommentarer

Sms længde.

Ohøj !
Har et spørgsmål omhandlende længden på sms'er som jeg håber en eller flere brugere vil gøre mig klogere på !

Jeg er for nylig blevet faktureret for urimeligt mange sms'er (på ferien, 600 på 3 dage).
Da jeg så vælger at kigge på en liste over alle sendte, ser jeg gentagne gange at jeg skulle ha sendt 5-10 sms'er i SAMME minut (F.eks 18.08.13 kl.19.21), dette kan muligvis forklares ved at mine sms'er har været lange (10 X 160 tegn er alligevel langt)..

MEN !
Laver jeg en SMS på 500 tegn kan jeg se der står 500/160 (500 tegn brugt, 160 tegn pr besked)
Vælger jeg så at lave en SMS på 500 tegn + et humørikon (mener de hedder Emoji symboler), ændres det derimod til 500/70 (500 tegn brugt, 70 pr SMS).

Er dette blot en fejl ved Iphones, eller fakturerer mit teleselskab mig faktisk for sms'er på 70 tegn fremfor de standard 160 tegn ? (Hvilket kan forklare de mange sms'er så)

Har prøvet at kontakte mit teleselskab, de tror dog ikke på min idé, de ser helst at jeg bare betaler..

På forhånd tak :)
Avatar billede chalde Seniormester
26. september 2013 - 09:43 #1
Det er ikke en fejl. Når du bruger emoji, så ændres encodingen af hele beskeden,hvormed hver char optager mere plads. Se evt http://community.giffgaff.com/t5/Help-Support/Emoji-characters-reducing-text-size/td-p/1658545
Avatar billede Freggy Nybegynder
26. september 2013 - 09:57 #2
Mange tak for svaret !

Så giver det mere mening - kan dog ikke finde noget sted hvor denne information er oplyst (hverken af Apple eller Emoji).

Det skyldes formentligt mine manglende evner indenfor det felt :-)
Avatar billede SimoneRylander Nybegynder
26. september 2013 - 11:12 #3
Jeg har ikke oplevet at blive bonnet for langt flere SMS'er, end jeg har sendt. Jeg tror kun jeg betaler for en sms, selvom jeg bruger så mange tegn, at det faktisk er to SMS'er.
Avatar billede MADOlsen Forsker
26. september 2013 - 11:40 #4
#3 Så vil jeg meget gerne vide, hvilket teleselskab du har, for dem tror jeg da vist lige jeg skifter til så! :-)
Avatar billede SimoneRylander Nybegynder
28. september 2013 - 11:36 #5
Jeg har TDC, men det er godt nok en anden virksomhed (måske et datterselskab) som jeg skrev kontrakt med :)
Men regningerne kommer fra TDC.