Avatar billede katjaholm Nybegynder
24. september 2013 - 19:51 Der er 5 kommentarer

Hjælp til matematik opgave!!! HASTER!!!!!

Hej! Jeg er stødt på et problem under min matematik aflevering og jeg skal aflevere den inden i aften kl. 23.30, så jeg har rimelig travlt! Men lige nu er vores emne geometri og opgaven lyder følgende:
Trekant ABC er en vilkårlig trekant. Vinkel B er 46° og siden c er 5 cm.
•    Beregn højden i trekanten, fra vinkel A ned til BC
Kan desværre ikke finde ud af at ligge billedet ind af trekanten.
Avatar billede jakobdo Ekspert
24. september 2013 - 20:14 #1
Dette må kunne bringe dig i mål: http://www.regneregler.dk/trekant.jsp
Avatar billede Blueeyez Mester
24. september 2013 - 20:23 #2
Er det ikke lidt sent at lave en opgave du formentligt har haft 1 - 2 uger til?

At andre skal give dig svaret gør dig ikke ligefrem klogere på dette.

Tegn vinkel c som er 5 cm (det er bunden) og tegn vinkel b som er 46 grader og så burde vinkel a være ret nem. Derefter måler du længden fra midt a til der hvor bc samles (mindes det er sådan det gøres uden at kunne tegne det opbda jeg ikke lige har skole værktøj mere ^^
Avatar billede katjaholm Nybegynder
24. september 2013 - 21:20 #3
For det første har vi haft den for siden fredag, men nevermind. Og for det andet har jeg ikke bedt om svaret, men blot hjælp.
Avatar billede MADOlsen Forsker
25. september 2013 - 13:44 #4
Nu er det godt nok meeeegeeeet lang tid siden, at jeg har haft brug for at regne på vilkårlige trekanter, men plejer man ikke at skulle have mindst to andre oplysninger udover længden på en side?
Avatar billede Blueeyez Mester
25. september 2013 - 14:11 #5
#4 nej, du har længden på en side, graden på en anden og den 3 side mødes med den side og derefter ved man hvor mange cm A er :)