Avatar billede ps76 Forsker
18. september 2013 - 06:02 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

WIfi adapter nødvendig?

Jeg har 100 mbit fiber ind i huset. Derfor købt en passende stor wifi router, Asus RT-ac66U - som kan klare hastigheden.

Fiberkablet går fra modem til router, derfra til stationær computer. Nu påstår de i Elgiganten, at jeg også skal bruge en Wifi adapter i den stationære...?

Men er det nødvendigt? Routeren sender da det trådløse signal ud hvor det skal, så vidt jeg kan se? Jeg kan da komme på nettet med min bærbære rundt omkring i huset, så hvad skulle fordelen og meningen være ved denne adapter? Er der noget jeg overser? (netgear a6200 wifi usb adapter)
Avatar billede platik Nybegynder
18. september 2013 - 06:56 #1
Det eneste argument jeg kan se for at købe den adapter er for at få 802.11ac.

Hvis du har en kablet forbindelse mellem computeren og switchen/routeren er det ikke nødvendigt.

Hvis du bruger wifi på din computer er vi ude i hvilken version den computer understøtter. Understøtter den 802.11n er det ikke nødvendigt med 802.11ac for at udnytter din 100mbit.(Da din Wireless access point bruger dual band.) Så drejer det sig kun om hastigheden internt mellem dine maskiner. Ofte er det mekaniske harddiske der vil være flaskehalsen på det interne net alligevel.
Avatar billede ps76 Forsker
18. september 2013 - 10:49 #2
Nu har målt hastigheden: På den stationære får jeg 94/76 - det er vel ok.
På en bærbar i huset får jeg kun 25/19...

Spørgsmålet er så om dette sidste kan forbedres med pgl. wifi adapter - eller om det har noget med router opsætningen at gøre?
Avatar billede ps76 Forsker
20. september 2013 - 12:01 #3
jeg lader tingene være. GIv svar hvis du vil.
Avatar billede platik Nybegynder
24. september 2013 - 16:31 #4
Hvis din bærbar kun understøtter 802.11g. Så passer den hastighed du oplevet meget godt.
Avatar billede ps76 Forsker
31. december 2013 - 10:16 #5
Når den kortvarigt tænder skærmen ser jeg iøvrigt følgende:

Intel UNBI. PXE-2.8 (build 083).
Copyright (C) 1997-2000 Intel corporation

For Atheros PCIE Ethernet Controller v2.0.1.7(11/23/09)

Check cable connection!
PXE-M0F: Exiting Intel PXE ROM.
No bootable device - insert boot disk and press any key.
Avatar billede ps76 Forsker
31. december 2013 - 11:17 #6
..og så kunne jeg komme i bios lige før...nåede at sætte den op til at boote på usb, så hvis nogen kunne fortælle hvad jeg skal lægge på en usb stick, så kunne det jo forsøges...?
Avatar billede ps76 Forsker
31. december 2013 - 13:50 #7
Hov, har svaret på forkert tråd...