Hejsa.
Vi savner lidt en måde at vise billeder her, men hvis jeg forstår dig rigtigt, så taler du om den såkaldte "toolbar" i toppen af vinduet, ikke? Prøv at kigge her:
http://www.vtc.com/products/FileMakerPro11Beginner/WorkingwiththeDatabase/90276Som udgangspunkt ligger der et søgefelt, når du opretter et nyt layout i FileMaker (medmindre du sidder med en meget gammel version af FileMaker Pro - i hvilket fald du nok skal overveje at opgradere til version 12, for der er sket
mange og store forbedringer.
Med hensyn til, hvad brugeren kan og ikke kan, så er den sikreste måde, at styre retten til fx at oprette nye records (her: kunder), noget du kontrollere under "privilege sets" (i FMP12 ligger det i denne menu: Files -> Manage -> Security -> Privilege Sets.
Her kan du fx give en account/bruger Read-Only Access. Hvis du så ønsker at tillade brugeren at oprette en kunde et særligt sted, kan du blot lave en script, der udfører det ellers ikke tilladte, blot du husker at krydse af i feltet "Run script with full access privileges" nederst i script editor-vinduet.
Privilege kan umiddelbart virke lidt kringlede, men prøv med et par test konti, så vil du opleve, at du kan får meget foræret i forhold til rettigheder. For hvis du fx har udelukket en bruger fra at oprette nye records i en tabel, så vil knappen "New record" automatisk forsvinde fra custom toolbar-menuen i toppen.
Jeg er ikke helt sikker på, hvad du mener med at oprette kunder fra en pop-up? Måske kan du forklare det? Men generelt vil jeg anbefale at designe din løsning så tæt på FileMakers egen best practice. Og den kan du bl.a. tilegne dig gennem at studere deres eksempelfiler.
Men lad os lige høre, hvilken version af FileMaker du arbejder i?