Avatar billede Kiul112 Nybegynder
11. september 2013 - 23:35 Der er 2 kommentarer

Filemaker driller

Hej.
Det her, er nok det første af mange spørgsmål i rækken.
Er ikke specielt rutineret i databaser og programmering, men har
en basal forståelse.

Jeg sidder og er ved at lave kundedatabase i filemaker,
og mangler en måde at lave et søgefelt i toppen af "menuen".

Desuden skal det ikke være muligt at oprette kunder direkte i den formular der søges på, men kun
via en speciel "pop-up". Kan det lade sig gøre?

God aften derude, og på forhånd tak :)

Ps. Kender ikke pointsystemet herinde, så har sat den til 30 point.
Avatar billede soholm Nybegynder
12. september 2013 - 12:27 #1
Hejsa.
Vi savner lidt en måde at vise billeder her, men hvis jeg forstår dig rigtigt, så taler du om den såkaldte "toolbar" i toppen af vinduet, ikke? Prøv at kigge her:

http://www.vtc.com/products/FileMakerPro11Beginner/WorkingwiththeDatabase/90276

Som udgangspunkt ligger der et søgefelt, når du opretter et nyt layout i FileMaker (medmindre du sidder med en meget gammel version af FileMaker Pro - i hvilket fald du nok skal overveje at opgradere til version 12, for der er sket mange og store forbedringer.

Med hensyn til, hvad brugeren kan og ikke kan, så er den sikreste måde, at styre retten til fx at oprette nye records (her: kunder), noget du kontrollere under "privilege sets" (i FMP12 ligger det i denne menu: Files -> Manage -> Security -> Privilege Sets.

Her kan du fx give en account/bruger Read-Only Access. Hvis du så ønsker at tillade brugeren at oprette en kunde et særligt sted, kan du blot lave en script, der udfører det ellers ikke tilladte, blot du husker at krydse af i feltet "Run script with full access privileges" nederst i script editor-vinduet.

Privilege kan umiddelbart virke lidt kringlede, men prøv med et par test konti, så vil du opleve, at du kan får meget foræret i forhold til rettigheder. For hvis du fx har udelukket en bruger fra at oprette nye records i en tabel, så vil knappen "New record" automatisk forsvinde fra custom toolbar-menuen i toppen.

Jeg er ikke helt sikker på, hvad du mener med at oprette kunder fra en pop-up? Måske kan du forklare det? Men generelt vil jeg anbefale at designe din løsning så tæt på FileMakers egen best practice. Og den kan du bl.a. tilegne dig gennem at studere deres eksempelfiler.

Men lad os lige høre, hvilken version af FileMaker du arbejder i?
Avatar billede Kiul112 Nybegynder
12. september 2013 - 14:07 #2
Hej og tak for svar.

Jeg arbejder i flemaker 12 pro advanced.

MEd popup mener jeg, at når man trykker på knappen "opret kunde" så kommer der et popupvindue frem, med felter til at oprette en ny kunde.

Ideen med scripts til at omgå privilegierne lyder som en god ide, bortset fra jeg aldrig har kodet scripts (Udover 2 linjer vba der meldte fejl ;) ).

Det eller meget uddybende svar har entelig givet mig en del flere spørgsmål. F.eks. hvordan man opretter login promt når filen åbnes :)

dbh

Kim