Avatar billede preben26 Nybegynder
07. september 2013 - 15:59 Der er 3 kommentarer

Problem med hjemmeside på nettet

Hej
Jeg er webmaster for en fodbold klubs hjemmeside. musse.dk
Jeg har lavet hjemmesiden i Microsoft sharepiont 2007.

Det der er problemet er: på min egen computer vise siden som den skal se ud, men så har jeg fået at vide at på nogens computer, at der f.eks forskellige skrifttyper, billede stor omme i teksten så man ikke kan læse hvad der står. jeg er ved at få grå i hovedet af det, håber at der er nogen som kan hjælpe.

Min egen computer kører Windows 7, jeg har måske en lille mistanke til at det er dem der kører Windows 8 som har problem, men ved det ikke..
Avatar billede keysersoze Guru
07. september 2013 - 17:16 #1
Du har - med al respekt - også formået at lave stort set alle de fejl en uden forstand på at bygge web kan lave. Webudvikling er en profession på linje med at være skolelærer, politimand eller ja, professionel fodboldspiller.

Din kode er ikke valid - se http://validator.w3.org/check?uri=http%3A%2F%2Fmusse.dk%2F&charset=%28detect+automatically%29&doctype=Inline&group=0 - du har opbygget den så den kun passer ind i én meget specifik browserstørrelse/opløsning, der ser ikke ud som om du tænker på at der findes flere forskellige browsere hver med hver sine særheder af hvordan html skal fortolkes osv.

Du skal efter min mening først læse lidt op på hvordan HTML og CSS egentlig er og måske endda også lidt Sharepoint Designer hvis det er det du vil fortsætte med at benytte - og så skal du begynde helt forfra på siden da det vil være hurtigere end at forsøge at reparere det du har nu.
Avatar billede claes57 Ekspert
07. september 2013 - 17:36 #2
hent http://sitemagic.org/Dansk.html
og brug det til at generere siderne - du skal så kun fylde tekst ind. Der er flere designskabeloner at køre på, og du kan senere lave dine egne, hvis du vil.
Sitemagic behøver ikke database, så det er ret enkelt at sætte op.
Avatar billede Asky Forsker
07. september 2013 - 22:38 #3
Det er en god ide, hver gang, du har lavet en side til internettet at afprøve den i forskellige browsere, i hvert fald Firefox, Opera og selvfølgelig IE. Her vil du opdage de første forskelle. Desuden er der det problem med IE, at de ældre versioner fx den til Windows XP IE6 og IE7. Husk at på mange administrationsnet har man stadig Windows XP. Til gengæld er der ingen forskel på IE på Win 7 og IE på windows 8, Hvis du på Win7 har den sidste opdatering af IE. Og så er der jo også browserne på diverse smartphones.
Du kan også teste dine sider på http://validator.w3.org/
der opremser afvigelser fra den vedtagne kodenorm udfra den definition, du skriver i koden øverst på kodesiden fx
<!DOCTYPE html>
<head>
<meta charset="utf-8"/>
osv
</head>
<body>
...
</body>
Det kan dog være sejt at komme igennem alle nævnte fejl.
Det er en god ide at læse lidt om html og CSS
For eksempel denne bog, som jeg før har anbefalet:
Forlag SitePoint
Forfatter: Rachel Andrew
Titel: The CSS3 Anthology /fourth Edition
Sprog: Engelsk
Den har de på vores lokale bibliotek
Bogen har mange eksempler, som kan downloades fra forlagets hjemmeside.