Avatar billede thg Novice
07. september 2013 - 08:25 Der er 13 kommentarer

Opsætning af SSD harddisk til AHCI mode?

Har installeret en Samsung 840 EVO SSD harddisk i min ca. 5 år gamle computer og har læst denne guide: http://www.tweak.dk/article/Optimer_din_SSD_med_AHCI/127/3/1

Jeg kan dog ikke finde nogen steder i BIOS hvor der er et punkt med IDE/AHCI?

Bundkortet er et Asus P5G41-M

Nogen idéer?
Avatar billede thg Novice
07. september 2013 - 09:15 #1
Og kan jeg i øvrigt opsætte den til at køre AHCI når jeg også har en ekstra "alm." SATA-harddisk tilsluttet pc'en?
Avatar billede Slettet bruger
07. september 2013 - 13:43 #2
Prøv i bios at se under Integrated peripherals "On chip Sata type"
En ekstra HDD bliver styret gennem windows, så det betyder ikke noget.
Avatar billede thg Novice
07. september 2013 - 17:15 #3
Kan ikke se noget med "Integrated peripherals" i min BIOS?
Avatar billede thg Novice
07. september 2013 - 17:20 #4
Manualen til bundkortet kan findes i bunden af denne side: http://www.asus.com/Motherboards/P5G41M/#support_Download_30
Avatar billede Slettet bruger
07. september 2013 - 18:37 #5
Du kan bare forsøge dig frem i bios, til du finder noget med Sata mode.
Avatar billede thg Novice
07. september 2013 - 18:41 #6
Har netop været under ALT i BIOS'en og har netop intet fundet!

Kan finde noget hvor jeg kan vælge imellem SATA, PATA og SATA+PATA, men intet med AHCI :(
Avatar billede buttwipe Juniormester
07. september 2013 - 20:49 #7
Da dit bundkort ikke understøtter SATA 3 får du ikke den fulde ydelse af SSD'en alligevel, så lad være med at spekulere mere over det.
Avatar billede thg Novice
07. september 2013 - 20:51 #8
Det er muligt, men den bør stadig køre hurtigere når den er indstillet til AHCI...
Avatar billede buttwipe Juniormester
07. september 2013 - 21:24 #9
Ja, men hvis det ikke kan indstilles i BIOS, er den ligesom ikke længere.
Avatar billede buttwipe Juniormester
07. september 2013 - 21:47 #10
Sydbroen (ICH7), som er en del af chipsettet på dit bundkort, understøtter ikke AHCI:
http://en.wikipedia.org/wiki/I/O_Controller_Hub#ICH7
Avatar billede thg Novice
07. september 2013 - 22:00 #11
Så forstår jeg bare ikke at der i FAQ for lige netop mit bundkort står noget som jeg netop vil mene indikerer at det understøtter AHCI i det aller første spørgsmål: http://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:http://www.asus.com/Motherboards/P5G41M/#support
Avatar billede buttwipe Juniormester
07. september 2013 - 22:14 #12
Dit bundkort bruger et chipset som ikke understøtter AHCI, så konklusionen må være at spørgsmålet er fejlplaceret.
Avatar billede Slettet bruger
07. september 2013 - 23:19 #13
Jeg kan ikke være til mere hjælp her, så jeg hopper af spørgsmålet:)