Avatar billede Falconjet Nybegynder
29. august 2013 - 14:39 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Billedstørrelse på en website

Er det korrekt, at størrelsen på et billede indsat på en website udelukkende afhænger af antal pixels i højde og bredde.
Eller er det muligt at tage et billede med stor opløsning (mange pixels)og scalere det ned i størrelse uden at miste skarpheden?
Den øverste forklaring har jeg fået fra vort webhotel Danaweb.
Avatar billede milter Ekspert
29. august 2013 - 15:40 #1
Du vil ikke opnå noget ved at sætte et billede med høj opløsning ind på en plads, som f.eks. skal fylde 200x300 pixels. Til det formål er et billede på 200x300 pixels lige så godt som et på 800x1200. En side med et billede med 800x1200 pixels vil være længere om at loade end det lille billede.

Den bedste metode er at reducere billedets pixelantal i et program, så det fylder akkurat det pixelantal, der er afsat plads til på siden.
Avatar billede repox Seniormester
29. august 2013 - 15:41 #2
Danaweb har delvist ret. Du kan bestemme visningsstørrelsen på et billede via CSS eller element attributterne.

Tager du et billede i høj opløsning og skalerer ned via CSS eller element attributter, vil du miste noget af skarpheden. Årsagen er måden som browseren renderer billederne på.

For at få det optimale resultat bør du lave billederne i den størrelse du gerne vil bruge dem i. Dit billederedigeringsprogram har nogle langt bedre algoritmer til at skalere dine billeder og mindske tabet af kvaliteten af dine billeder.
Avatar billede Falconjet Nybegynder
27. november 2013 - 11:23 #3
Tak for løsningen. Skriv venligst svar så jeg kan give point.
Mvh. Emil
Avatar billede milter Ekspert
27. november 2013 - 11:50 #4
Et fra mig. Vent med at acceptere, til du også har et svar fra repox.
Avatar billede repox Seniormester
27. november 2013 - 12:15 #5
Svar herfra.