Avatar billede thg Novice
28. august 2013 - 12:44 Der er 24 kommentarer og
1 løsning

SSD harddisk i "ældre" pc?

Jeg har en lidt ældre pc, ca. 3-4 år gammel vil jeg mene (se specifikationer i min profil). Jeg bruger IKKE min pc til spil, men udelukkende internet, mail, Word og film!

Jeg kunne godt tænke mig at opgradere den lidt og sætte en SSD harddisk i, da jeg syntes den reagerer lidt langsomt under opstart, åbning af programmer mv!

Kan se at der findes rigtig mange SSD harddiske og flere af dem ligner bare printplader, men det er nok til bærbare pcere eller hvordan? Såvidt jeg kan se findes de også i mange forskellige hastigheder, så det er svært at finde hvad der vil passe i mit system?

Hvilket kabeltype forbindes de med, eller er det forskelligt?
Avatar billede sonalias Seniormester
28. august 2013 - 12:47 #1
SSD er typisk med SATA kabel så vær sikker på at din computer understøtter det. De fleste SSDer er i 2.5" så det er fint. Jeg kan personligt rigtig godt lide Samsung SSD'er pga deres mfl. software :)
Avatar billede thg Novice
28. august 2013 - 13:04 #2
Min nuværende harddisk er allerede via SATA kabel!

Hvad kan man med Samsung's SSD software?
Avatar billede sonalias Seniormester
28. august 2013 - 13:38 #3
Den er bare god til automatisk at optimere din PC til SSD hvis du ikke er en IT haj selv :) Derudover er de billige og gode ^^ men de fleste SSD's har ikke børnesygdomme mere
Avatar billede thg Novice
28. august 2013 - 13:44 #4
Hvad er det der skal optimeres? Jeg tænker en normal harddisk kører jo bare og "passer sig selv"?
Avatar billede thg Novice
28. august 2013 - 14:04 #5
Har kigget lidt på Samsung's og kan se at der er flere forskellige, inden for hver str. - hvad er forskellen på dem?
Avatar billede sonalias Seniormester
28. august 2013 - 14:39 #6
Links til hvilke du gerne vil have sammenlignet? :) Og en almindelig harddisk er hurtigst på isse dele af disken, det er en SSD ikke, så derfor er det spild af kræfter (og slider på SSD) at køre defragmentering. Det er bare én af forskellene... :)
Avatar billede sonalias Seniormester
30. august 2013 - 08:45 #8
Generelt er det "bare" nye versioner. De nyeste versioner er oftest hurtigere, men jo heller ikke så gennemtestede som ældre versioner. Jeg vil foreslå at gøre op med dig selv omkring hastighed vs stabilitet og så kigge på hvornår de er tilføjet til edbpriser. :) (Har personligt selv sidste uge købt en 2012 SSD da jeg skulle bruge den til et system hvor stabilitet er i høj kurs)
Avatar billede sonalias Seniormester
30. august 2013 - 11:03 #10
Basic (SSD Only) MZ-7TE250BW
Desktop Upgrade Kit MZ-7TE250KW
Laptop Upgrade Kit MZ-7TE250LW

Så hvilket tilbehør der er med.... :)
Avatar billede sonalias Seniormester
30. august 2013 - 11:04 #11
Avatar billede thg Novice
31. august 2013 - 22:58 #12
Ok. Skal bruge et kit til desktop!

Hvad er så forskellen på MZ-7TE250KW og MZ-7TD250KW?
Avatar billede thg Novice
01. september 2013 - 08:31 #13
Når man får sådan en ny SSD harddisk, sætter man den så bare til computeren som en normalt harddisk og installerer Windows helt normalt, eller skal den på nogen måde formateres udover den formatering man kan lave under Windows installationen?
Avatar billede sonalias Seniormester
03. september 2013 - 15:06 #14
Bare helt almindeligt :) Så er der software med til at optimere windows helt automatisk. Undskylder den lange svar tid.
MZ-7TD250KW er 2013 versionen med flere "backup sectors" bare noget der gør stabiliteten højere :)
Avatar billede thg Novice
03. september 2013 - 15:19 #15
Såvidt jeg kan se er MZ-7TD250KW fra 2012 og MZ-7TE250KW fra 2013, men hvad er det så helt præcist der er forskellen på dem?
Avatar billede sonalias Seniormester
03. september 2013 - 17:10 #16
"MZ-7TD250KW er 2013 versionen med flere "backup sectors" bare noget der gør stabiliteten højere :)"
Avatar billede sonalias Seniormester
03. september 2013 - 17:13 #17
* Man skal indrømme når man tager fejl, 2013 værdien har dobbelt intern skrive hastighed!! + klarer lidt højere temperature + vejer lidt mindre, så helt klart 2013 modellen når prisforskellen er så lille
Avatar billede sonalias Seniormester
03. september 2013 - 17:13 #18
værdien = modellen
Avatar billede thg Novice
03. september 2013 - 17:19 #19
Forstår bare ikke hvor du få de årstal fra? Slår jeg de to op på edbpriser.dk så står der at MZ-7TD250KW er fra 2012 og MZ-7TE250KW fra 2013?
Avatar billede sonalias Seniormester
03. september 2013 - 22:14 #20
Bum det er nemt at forklare, jeg har fået byttet rundt på navnene da de er så **** ens, men E er selvfølgelig nyere end D.... Håber ikke jeg har forvirret alt for meget. :< Så det er selvfølgelig 2013 modellen E du vil have
Avatar billede thg Novice
05. september 2013 - 20:24 #21
Har nu fået købt og installeret MZ-7TE250KW.

Har installeret medfølgende program men undrer mig over at "AHCI mode" står som deaktiveret og kan umiddelbart ikke aktiveres og derudover "SATA interface" står som N/A og det kan man umiddelbart heller ikke gøre noget ved?
Avatar billede sonalias Seniormester
06. september 2013 - 08:06 #22
AHCI mode er noget der skal sættes i bios når du starter computeren op: søg google på "How to set AHCI *Model*"
Avatar billede thg Novice
06. september 2013 - 08:11 #23
Hvad er AHCI og hvad med "SATA interface" som står som N/A?
Avatar billede thg Novice
06. september 2013 - 10:23 #24
Hvordan egentlig når jeg har en ekstra harddisk tilsluttet via SATA, som ikke er en SSD. Vil den virke hvis jeg indstiller systemet til AHCI mode?
Avatar billede thg Novice
06. september 2013 - 15:16 #25
Har nu forsøgt at ændre så min pc kører AHCI istedet for IDE, men kan ikke finde nogen steder i min BIOS hvor jeg kan ændre det???