Avatar billede superbrandt Nybegynder
25. august 2013 - 13:16 Der er 8 kommentarer

Oprettelse og tilgang af FTP på iomega nas

Hej med jer,

Jeg håber at der er en guru derude der hjælpe en stakkels amatør :)

Jeg har aktiveret nas funktionen på min iomega nas og prøver at til drevet via mit hjemme netværk i en browser hvor jeg skriver ftp://192.168.1.21/

Så kommer den frem med at jeg skal angive brugernavn og password. Jeg har ingen ide om hvor jeg opretter det bruger navn og password - Jeg synes ikke at der er mulighed for det i mine nas indstillinger.

Mon der er en der ude der kan hjælpe mig på rette vej :)

På forhånd takker
Michael
Avatar billede jakobdo Ekspert
25. august 2013 - 14:05 #1
Ved ikke om dette dokument giver mening:

http://download.iomega.com/resources/whitepapers/ix-ftp.pdf

Se punkt 3. Creating users.

Jeg har desværre ikke selv en Iomega NAS, men det "plejer" at være noget ala:

Opret en bruger og tildel denne bruger adgang til FTP. Evt. til sin egen mappe eller lign.

Har du noget application rettigheder et sted ?
Avatar billede superbrandt Nybegynder
25. august 2013 - 15:23 #2
Hej Jacob,

Mange takker for dit link. Jeg har nu oprettet en user :)

Jeg er ikke med på hvad du mener med nogle application rettigheder. Jeg har blot et normalt hjemme netværk med en router som jeg har gennem arbejdet :)

Jeg har prøvet at tilgå ftp://192.168.1.21/ men kommer stadig ikke ind med useren. Jeg ved ikke em mappen med skal angives efter stien ftp://192.168.1.21/ ?

Mvh
Michael
Avatar billede superbrandt Nybegynder
25. august 2013 - 16:01 #3
Hej igen,

Så kom jeg et skridt længere. Nu siger browseren:
FTP-rod på 192.168.1.21
Sådan vises dette FTP-sted i Stifinder: Tryk på Alt, klik på Vis, og klik derefter på Åbn FTP-sted i Stifinder.

Så det ser ud til at der er hul igennem :)

Jeg har så et cam som gerne skulle kunne komme i kontakt med ftp severen.

Jeg skal angive en server - I instruktionen står der server: ftp.server.com. Jeg forestiller mig at jeg skal angive en ip adresse 192.168.1.21 men der får jeg ikke hul igennem.

Nogen der har et godt bud ?

Mvh
Michael
Avatar billede jakobdo Ekspert
26. august 2013 - 08:01 #4
Er dit CAM og NAS på samme netværk ?
Avatar billede superbrandt Nybegynder
26. august 2013 - 15:14 #5
Hej Jakob,

Yeps, det er på samme netværk :) og det er et IP Cam

Mvh
Michael
Avatar billede jakobdo Ekspert
26. august 2013 - 15:16 #6
Så burde du kunne indtaste ip på din NAS i dit cam.
Den skal jo muligvis også have angivet brugernavn og kodeord.
Men ellers så ved jeg desværre ikke hvad der mangler.
Er din plan er den så skal uploade et billeder pr sekund eller lign?
Avatar billede superbrandt Nybegynder
26. august 2013 - 17:23 #7
Hej Jacob,

Har du en ide om hvordan ip'en skal indtastes - Skal der stå http foran eller lignende ?

Planen er at ip cam'et skal sende billeder til min nas og mail såfremt der er bevægelse i huset :)

Jeg håber ikke at der skal ændres på indstillingerne i routeren idet det er en firma router som jeg ikke kan konfigurere :(

Ser frem til at høre fra dig :)

Mvh
Michael
Avatar billede jakobdo Ekspert
26. august 2013 - 20:47 #8
Mit bud er du "bare" indtaster IP uden noget ekstra foran.
Skal der noget foran, er mit bud: ftp://IP

Alternativt kan den måske kræve brugernavn og kodeord direkte i adressen, og så bliver det i stilen: ftp://user:pass@IP:port (port kan udelades).
Hvilket IP CAM bruger du ?