Avatar billede ranni Forsker
15. august 2013 - 13:06 Der er 40 kommentarer og
2 løsninger

Naivt spørgsmål om Back-up ??

Win 7 pro
Ekstern Seagate Backup Plus Portable Drive.
Jeg er uvidende om dette.
Jeg kopierer C: Programmer og Programmer x86 til den eksterne i den tro, at jeg så ville kunne formatere PC og så igen kopiere programmerne over i PC og så igen køre normalt ?????
Men når jeg har kopieret over til eksterne fylder de under det halve end de gør på PC - - -  altså skal jeg ikke lige formatere nu.
Jeg har også en mappe med hele C: kopieret, men den fylder heller så meget på Seagaten ????
Jeg har på fornemmelsen , at jeg er ved noget, jeg er aldeles uvidende om og ikke har begreb om  !!!!!!!!!!!!!!! ( det kan nok bekræftes af jer) men prøv om I kan lede mig i rigtige retning med ikke alt for tekniske ord..
Avatar billede Poko1 Ekspert
15. august 2013 - 13:41 #1
Hvis du vil lave back up af din pc skal du bruge værktøjer der er lavet specielt til det Windows
Avatar billede Poko1 Ekspert
15. august 2013 - 13:46 #2
Windows systemafbildning men det kræver at du er i besiddelse af en original installations DVD du kan bruge flere af Windows værktøjer blandt andet Let overførsel
http://imageshack.us/a/img89/581/winrep3.jpg
Avatar billede ranni Forsker
15. august 2013 - 15:30 #3
Nu er det mine mange downloadede programmer (købte og betalte og jeg har key)jeg er bekymret over.
Hvorfor kan man ikke kopiere dem og lægge dem tilbage til oprindelige PC.

Jeg stødte på en meddelelse, der sagde , at sikkerheds kopi fyldte 629 GB.
Det vil tage flere dage gennem en 2.0 USB.
Jeg vil gerne lære, hvad der sker med en sikkerhedskopiering (hvis jeg fatter det.
Avatar billede 220661 Ekspert
15. august 2013 - 15:38 #4
Man kan ikke forvente at få programmer til at virke ved at kopiere dem over på andre diske og så overføre dem tilbage.
Når man formaterer sin computer vil denne få en ny registreringsdatabase, som ikke har oplysninger om de nævnte programmer.
Er man meget heldig kan få programmer køre dog.
Og det er dem som ikke lægger filer i system 32 mappen, og hvor startikonet ligger i selve program mappen. Men det er altså et fåtal af programmer der virker på denne måde skal siges.
Avatar billede 220661 Ekspert
15. august 2013 - 15:50 #5
Du har så ikke de downloade filer+ koder til programmerne liggende fysisk et sted, så du kan geninstallere, når pc er geninstalleret med en frisk version af Windows?
Avatar billede ranni Forsker
15. august 2013 - 15:56 #6
Tak 220... Så lærte jeg da lidt ( så er det bare om min høje alder kan huske det)

Packard Bell Sikkerhedskopiering: siger at  Windows ikke fabriksindstillet og derfor ikke kan køre en kopiering.
I den anden mulighed PB :Opret disk til drivere og programmer programmer,-- den kan ikke finde disk og afbryder.
Jeg må hellere prøve via Windows Kopieringen
Avatar billede ranni Forsker
15. august 2013 - 16:02 #7
# 5
Jeg har koderne, men de downloadede filer har jeg ikke.
Det har jeg fra nu af, for du har jo lige forklaret mig, hvordan det hænger sammen.
En del programmer findes jo kun i nyere versioner og så er det til lommen igen.
Avatar billede 220661 Ekspert
15. august 2013 - 16:15 #8
Nogle styresystemer (eller måske flere) kan man reparere, og beholde personlige filer og programmer.
Der anbefales dog at man tager backup af personlige filer.
http://spywareinfo.dk/tip-og-tricks/repair-xp.htm
Skal dog lige sige at lige dette har jeg ikke selv afprøvet på min Xp her.
Avatar billede Poko1 Ekspert
15. august 2013 - 17:00 #9
Nu er man så fremme ved #8 og ikke en mail på min PC gad vide om det nogen sinde bliver rettet?
Avatar billede ranni Forsker
15. august 2013 - 17:16 #10
Det fungerer perfekt her.
Avatar billede 220661 Ekspert
15. august 2013 - 17:23 #11
#9 Hvilken udbyder bruger du?
Jeg brugte Tdc i starten, men deres mail server er alt for belastet, til at det fungerede optimalt.
Kører nu på en gammel get2net adresse som virker fint.
Avatar billede Poko1 Ekspert
15. august 2013 - 17:39 #12
Jeg har prøvet G-mail TDC og nu Windows Live SÅ??
Avatar billede ranni Forsker
15. august 2013 - 17:52 #13
OK ! !

Vi er vist kommet ud af et sidespor fra det oprindelige.

Vil I begge sende et svar, for at I har givet mig lidt baggrundsviden om det her moderne IT.
Avatar billede naansoft Nybegynder
15. august 2013 - 20:44 #14
Hvis du bare har kopieret på almindelig vis, så er det ikke sikkert at du har fået alle filer med. Nogle filer og foldere er skjulte, fordi de er meget vigtige - det er f.eks. systemfiler og særlige datafiler. Du kan ikke normalt se dem, men de er der, og de skal være der - så uden dem vil din backup ikke være komplet.

Der er også problemet med andre systemoplysninger, som andre allerede har nævnt. Kort sagt, så kan du ikke forvente med almindelige midler at gøre, hvad du ønsker.

Jeg tror, at du vil rydde op i din maskine, måske ved at lave en reinstallation af Windows og programmer. Men at kopiere frem og tilbage er ikke løsningen. I givet fald skal du kopiere data-filer, afinstallere programmerne, geninstallere Windows, geninstallere programmerne og kopiere datafilerne tilbage. Det er et større cirkus.

Hvis dit problem er, at du har for lidt harddisk, og ønsker at sætte en større disk i, så kan du gøre det med et særligt program, der behandler din disk som 1 stor fil - et image. Det kalder man at klone sin disk.

Du skal være sikker på, at det program, du anvender, også medtager de første dele af harddiskens oplysninger, også kaldet boot-sektoren. Hvis ikke det sker, så kan du ikke starte dit system. Jeg har selv brugt et program Acronis True Image, og det virker fint. Det er ikke gratis, men pengene værd.
Avatar billede Poko1 Ekspert
15. august 2013 - 21:05 #15
@ naansoft Blev du bedt om at lægge et svar?
Avatar billede ranni Forsker
15. august 2013 - 21:18 #16
# 14.
Det var en god forklaring på mit oprindelige spørgsmål:
Jeg har også en mappe med hele C: kopieret, men den fylder heller så meget på Seagaten ????
Jeg har på fornemmelsen , at jeg er ved noget, jeg er aldeles uvidende om og ikke har begreb om  !!!!!!!!!!!!!!! ( det kan nok bekræftes af jer) men prøv om I kan lede mig i rigtige retning med ikke alt for tekniske ord..

NBNBNB Nu ved jeg ikke rigtig, hvad man skal bruge point til. Mine uberettige point kunne jeg ikke engang købe en enkelt øl for hos købmanden.
Avatar billede naansoft Nybegynder
15. august 2013 - 21:25 #17
#15: Blev du bedt om at være moderator?

Jf. reglerne kan man svare eller kommentere. Det er modtageren, der afgør hvem der får point.
Avatar billede naansoft Nybegynder
15. august 2013 - 21:27 #18
#16: Måske er det en idé, hvis du prøver at fortælle præcist hvad du vil opnå med at kopiere dine filer. Så kan vi bedre vejlede dig.
Avatar billede ranni Forsker
15. august 2013 - 22:32 #19
Jeg har 2 gange haft totalt nedbrud og måtte hente alle mine programmer på ny.
Denne PC har nu kørt i næsten 2 år, men i går ville den lukke ned, så snart opstartsprocduren var overstået. Jeg "reddede" den ved at booste fra 2.pos. og fik slettet 4 filer v.h.a. Malwarebytes. Nu kører den igen.
Jeg tænkte på al det "bøvl" jeg havde med at hente alle mine programmer til mine nye PCèr.
Så kan jeg på en eller anden måde sikre mine downloadede programmer, andet end lagre fremtidige downloadsfiler.
Avatar billede ranni Forsker
15. august 2013 - 22:42 #20
Eller altid vente et par dage på CD udgaven.
Lidt lærer jeg da.
Avatar billede naansoft Nybegynder
16. august 2013 - 00:04 #21
Øv, hvor surt.
Der kan være mange grunde til den opførsel. Dårligt hardware (især ved hjemmebyggede maskiner), rod i Windows, forkerte drivere, pathcede / hackede programmer (f.eks. spil) og - nå, ja - virus.

Det er derfor en rigtig god ting, at du gerne vil gemme en backup af din maskine.

Mit råd er: Det absolut nemmeste (når du først får afprøvet det) er at klone din maskine jævnligt til en ekstern disk, f.eks. med Acronis. Så har du tingene - også hvis det går helt galt.

Dernæst: Check det elementære: Kør en virus-scanning (f.eks. med Avast - den er gratis), kør en rensning (f.eks. med CCleaner - gratis).

Så skal du sikre dig, at du har så mange af dine programmer i den "rene" form som muligt. Altså i installationsform - *.MSI filer eller lignende. Så kan de installeres igen. Dem kan du kopiere til passende steder (USB, DVD), så du har dem klar. Og så forbered dig på evt. lave en komplet nyinstallation af Windows. Det kan du gøre, når du har sikret dig med alt det andet. Så ved du, at du ikke mister tingene.

Det tager tid, og det er nogen gange surt arbejde. Men det er vejen frem. Held og lykke!
Avatar billede 220661 Ekspert
16. august 2013 - 08:02 #22
jeg er enig i #14. Har selv brugt Acronis i en årrække.
Jeg har dog valgt at holde C drevet i en minimal størrelse for at undgå at image filerne bliver meget store.
Alle mine personlige filer er ikke lagret på C, og de programmer som ikke opdateres, og er let at få igen, er det heller ikke.
Personlige filer kan Acronis dog stadig tage backup af da det også har en funktion til dette.
Daglig backup af mailbakken ligeså.
Får min pc problemer kan jeg starte Aconis med F11 under opstart, og gå tilbage i tiden.
Jeg har ikke fortrudt jeg fik den ekstra sikkerhed.
Har man oprettet en start cd kan man hvis harddisken dør komme tilbage med et nyt system på en ny harddisk på ca 30 minutter.
Avatar billede ranni Forsker
16. august 2013 - 09:53 #23
Hej # 21 og # 22.
Har jeg forstået jeres råd rigtig ( det har jeg jo nok ikke, jeg er tung at danse med )
1.Jeg kopierer downloads filen til en skive eller ekstern HDD inden jeg instl.
2. køber Aconis, overfører hele PCèns indhold til ekstern HDD, formater PC med originale Win 7 pro, og flytter så backup`en tilbage til PC  ??? - - Hvis der er skjult fejl i backup, så føres den vel med over ???
Avatar billede 220661 Ekspert
16. august 2013 - 12:25 #24
Er der en skjult fejl i backup så overføres denne ja.
Systemet skal fungere korrekt når man opretter det første image.
Hvad er problemet med din windows installation?
Der findes i øvrigt også gratis alternativer til at lave Image filer.
Både Macrium, Easeus og Paragon har gratis alternativer, som jeg dog ikke har brugt.
Avatar billede ranni Forsker
16. august 2013 - 14:24 #25
Se # 19.
Jeg er nervøs for mine programmer.

Jeg er havnet i en situation, hvor jeg kun kan ramme taster på PC fra min rullestol, og får tiden til at gå, med at lave billeder/video for venner/bekendte og bekendtes bekendte, der gerne vil have deres Hi8 og VHS bånd og lavet deres digitale optagelser til seværdige slide-show/film på DVD.
Efterhånden har jeg en del programmer til det "arbejde".
Avatar billede 220661 Ekspert
16. august 2013 - 15:24 #26
Ok. Jeg kan godt forstå du er nervøs.
Og vi ved jo ikke hvor dårlig en stand din installation er?
Har du prøvet at scanne den med en online scanner efterfølgende, for at tjekke op på om den er ok??
Du kunne jo prøve denne:
http://www.kaspersky.com/dk/virusscanner
Avatar billede ranni Forsker
16. august 2013 - 15:47 #27
Jeg har Avast og Malwarebytes på.
Avast fandt ikke de 4 filer, men Malware gjorde og da jeg slettede dem, kører PC uden problemer.
Jeg har endnu ikke prøvet dit link.
Jeg har ellers ikke megen tiltro til diverse Scanner programmer, de finder næsten aldrig de samme fejl, men bare man går til lommerne, kan de fikse alverdens problemer.
Avatar billede Slettet bruger
16. august 2013 - 15:57 #28
Jeg er enig med 220661. Foreslår også Acronis, som er meget let at arbejde med, og betalingen er jo kun 1 gang.
Du skal ikke lave nogen backup af det der ligger på C-drevet, det skal du overlade til Acronis. Men du skal undersøge C-drevet for virus og Malware samt defrakmentere det før du laver et image. Et image er ikke bare en backup, det er en metode, som tager alt med. rat og krat, og derefter gemmer det i en pakket form, så det ikke fylder så meget. Jeg har et C-drev på 80GB hvoraf jeg har brugt 480GB. De fylder i et Acronis image kun 13,6GB.
Men hvor stort er dit C-drev?
Avatar billede 220661 Ekspert
16. august 2013 - 15:57 #29
Problemet her er, at sikkerhedsprogrammer har hver sin force, og derfor er man nødt til at bruge flere programmer.
Jeg anser ellers de to programmer du har for at være udmærket.
Jeg bruger selv begge to. Malwarebytes har jeg så i pro udgave der ud over automatisk opdatering også kører sideløbende med Avast.
En af funktionerne er at den beskytter mod skadelige sider.
Hvor god denne funktion er i praksis, kan jeg ikke helt vurdere. Men jeg ved at jeg har været nødt til at deaktivere den midlertidigt for at tilgå en side som jeg ville ind på. Så indflydelse det har den.
Avatar billede 220661 Ekspert
16. august 2013 - 15:59 #30
#28 Hej .
De 480 gb må være en trykfejl. Tror du mener 48 gb ikke?
Ja min Acronis den komprimerer også image filerne.
Avatar billede ranni Forsker
16. august 2013 - 16:01 #31
Dit link fandt følgende:

    "Autorun from hard drives is allowed"
    "Autorun from network drives is enabled"
    "CD/DVD autorun is enabled"
    "Removable media autorun is enabled"
    "Windows Explorer - show extensions of known file types"
    "Microsoft Internet Explorer: clear history of typed URLs"
    "Microsoft Internet Explorer - disable caching data received via protected channel"
    "Microsoft Internet Explorer: disable sending error reports"
    "Microsoft Internet Explorer: enable cache autocleanup on browser closing"
    "Windows Explorer: display of known file types extensions is disabled"
    "Microsoft Internet Explorer: start page reset"

men jeg ved ikke hvad det betyder ?????????????????  og om det betyder noget
Avatar billede Slettet bruger
16. august 2013 - 16:10 #32
#30 ja sikken bommert, vi tager lige en ommer:
C-drevet er på 80,9GB
Ledig plads er 55,5GB
altså har jeg brugt 25,4GB
Som er pakket i et Acronis image, som fylder 13,6GB.
Avatar billede Slettet bruger
16. august 2013 - 16:16 #33
Er der nogen som kenner dette firma? de sælger Acronis True image 2013 for 199Kr. http://e-gear.dk/acronis-true-image.html
Avatar billede Slettet bruger
16. august 2013 - 16:23 #34
Den originale Acronis side, hvor True image koster 279Kr.
http://www.acronis.com/homecomputing/products/trueimage/
Fra Acronis kan man downloade en prøveversion.

Men har man lommesmerter er der jo også gratis programmer som EaseUs ToDo. http://download.cnet.com/EaseUS-Todo-Backup-Free/3000-2242_4-10964460.html
Men installerer man fra CNet, så pas på flueben, vælg altid brugerdefineret, ellers får man uønskede programmer, og accepter ikke anden end bruger aftalen. Alle metoder tages i brug, for at snyde brugerne til installation af 3 die part programmer.
Avatar billede 220661 Ekspert
16. august 2013 - 16:23 #35
#33 Nej det gør jeg ikke. Beste pris jeg har set lå på ca 300 kr.

#31 Nej det ser ikke rigtig ud.
Når man trykker på start scanning af min pc, skal du dovnloade en fil. Når denne så køres hentes selve scanner programmet, og den loader op i en side hvor man kan starte scan.
Avatar billede ranni Forsker
16. august 2013 - 16:29 #36
Det er eksakt, det jeg har gjort og fandt denne rapport på scanningen.
Avatar billede 220661 Ekspert
16. august 2013 - 16:36 #37
Ok. Sådan en rapport fik jeg ikke da scanningen var overstået sidst jeg brugte denne scanner. Og ser man på tiden der er gået til du skrev tilbage, fra jeg gav dig linket, ser det ikke ud til den har scannet din pc.
Avatar billede ranni Forsker
16. august 2013 - 17:02 #38
Den lavede på min ordre en hurtig scanning.
5 1/2 min om scanningen, så trykkede jeg details. og højre øverste og fik denne rapport.
Jeg har lige gjort det igen og fik samme rapport.
Avatar billede ranni Forsker
18. august 2013 - 12:34 #39
Jeg har nu købt Acronis og prøver så, om jeg kan finde ud af den.

I skal alle 3 have tak for hjælpen, så send et svar, så jeg kan lukke tråden.
Avatar billede Slettet bruger
18. august 2013 - 12:41 #40
Tak men jeg samler ikke på point.
Jeg har også Acronis, så spørg bare her, hvis du er i tvivl om noget. Når du har lavet er Image, så verificer det for en sikkerheds skyld.
Avatar billede Slettet bruger
18. august 2013 - 22:17 #41
220661 og I andre husk nu at lægge et svar, I er bedt om det:)
Avatar billede 220661 Ekspert
19. august 2013 - 22:28 #42
svar