Avatar billede OSR Nybegynder
14. august 2013 - 13:25 Der er 8 kommentarer

Hvad kan de gamle kabler bruges til?

Hej

Jeg er flyttet til nyt gammelt hus, som vi er ved at have færdigrenoveret. Jeg har ladet de gamle telefon og antennekabler sidde, da jeg er i tvivl om, hvorvidt de kan genbruges.

Vi kører kablet forbindelse fra accespointet (Waoo) til tv-boksen og ellers trådløst til vore computere.

Vil jeg miste noget ved at flå de gamle kabler ud ad væggene (de kan ikke ligges ind igen)?

Vh

Ole
Avatar billede sonalias Seniormester
14. august 2013 - 13:28 #1
Du vil miste de gamle kabler i væggen??? Spørgsmålet ikke forstået, vil du gerne bruge dem til noget så skal du da ikke pille dem ud? Og ja medmindre der er hul på dem kan de godt bruges (regn dog ikke med meget mere end 10Mbit alt efter hvor gamle kablerne er).
Avatar billede claes57 Ekspert
14. august 2013 - 14:25 #2
hvis kabler ligger i rørføringer, så bind en snor i den ene ende, og træk ledninger ud fra den anden ende. Så har du altid en snor igennem, og kan bruge den til at trække ny type kabler, når den tid kommer.
Avatar billede OSR Nybegynder
14. august 2013 - 14:37 #3
Jeg prøver lige at reformulere:
Der er ført kabler rundt i huset (ikke rørførte - og derfor umulige at føre på ny, når de først er fjernede) til hhv. antenne og telefon. Jeg kan ikke umiddelbart se, at de kan bruges til noget, da vi har fået lagt fibernet ind (WAOO), men jeg er usikker på, om jeg har misset nogle muligheder for brug af disse kablede forbindelser?....hvis ikke, så vil jeg fjerne dem - De er jo ikke for kønne =;0)

Vil de f.eks. kunne bruges til at styrke forbindelsen til vore mobiltelefoner (som har meget svært ved at få forbindelse indendøre)?
Avatar billede claes57 Ekspert
14. august 2013 - 15:17 #4
bare fjern dem - lan-kabler skal være bedre for at kunne nyere hastigheder, og tlf-kabler er vel udgået helt.

indendørsdækning - der findes boostere/repeatere http://www.amazon.com/Cell-Phone-Repeater-WCS-Mini/dp/6005000233 men om det er lovligt i dk, ved jeg ikke.
Avatar billede thov Forsker
14. august 2013 - 15:20 #5
Lad bare coax antennekablet være, for hvem ved om der bliver brug for det igen (BoxerTV f.eks.) Antennen har du vel pillet ned, for den pynter ikke.

Telefonkablerne har overlevet sig selv, for skulle du forlade fibrene, ender du alligevel med noget trådløst.
At bruge dem til netværk, kan - som nævnt - blive en tvivlsom fornøjelse, for skarpe hjørner (som ikke betød noget i telefonsammenhæng), kan være dræbene for netværket.

Så er det bedre at 'forlænge' netværket gennem lysnettet.
Avatar billede OSR Nybegynder
14. august 2013 - 18:35 #6
Super tak skal I have - Det var lige hvad jeg havde brug for at vide.
Avatar billede OSR Nybegynder
21. september 2013 - 11:11 #7
Nu har jeg endelig fundet ud af hvordan man giver point og lukker tråden.
kan I ikke give et svar, så giver jeg point?
Avatar billede OSR Nybegynder
29. september 2013 - 10:38 #8
Så lukker jeg denne ned.