Avatar billede simtja Nybegynder
11. august 2013 - 13:54 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Går jeg ned på ydeevne?

Hej eksperter

Jeg står overfor et valg om måske at skulle have kontor ude i byen i stedet for derhjemme. Dertil vil det lette min hverdag at gå fra iMac til Mackbook Pro.

Jeg beder om jeres hjælp til at finde ud af, om jeg går ned på ydeevne (Jeg køber ekstern skærm, så skærmstørrelse er ikke et issue). Jeg forstår at iMac'en yder bedre, men min er jo trods alt en medio 2010-model.

Nu har jeg 27" iMac (medio 2010):
2,93ghz i7
16gb 1333 mhz ddr3
ATI Radeon HD 5750 1gb
1tb 7200rpm

Jeg køber (måske) ny 15" (ikke retina):
2,6ghz i7
16gb 1600mhz ddr3 (opgraderer selv - billigere)
Nvidia gt 650M 1gb ddr5
750gb 7200rpm

Vil jeg kunne mærke, at jeg går ned på ydeevne? Jeg er grafiker og arbejder tit med tunge filer. Jeg kender ikke til fodele og ulemper ved de forskellige bundkort og hvad de ellers måtte være af forskelle.

Kan man forresten tilslutte mere end én skærm til de nye Macbook Pro?

(OBS sorry for dobbelspørgsmål - jeg havde nogle tilføjelser. Jeg har lukket det andet)

Mvh Simon
Avatar billede egonspock Seniormester
11. august 2013 - 14:49 #1
Jeg vil gætte på at du vil kunne mærke forskel, men næppe nok til at jeg vil anbefale at lade være. To ting, jeg ville gøre var at overveje SSD i stedet for normal harddisk, det rykker abnormt. Det er i øvrigt en rigtig god ting at gå på retina-skærm, men det koster jo også. - bemærk om det er muligt at opgradere RAM selv, det er der nogle få modeller, hvor man ikke kan længere, da de også er blevet tyndere.
Avatar billede simtja Nybegynder
11. august 2013 - 15:21 #2
Puha, ja det kan jeg godt se. Retinaudgaven kan man vist ikke selv opgradere ram på... Og ikke-retina står til max. 8 gb og det er ikke nok.

Så hvis jeg skal have en macbook pro med 16gb ram, så skal det være en retina og jeg bliver nok nødt til at have 768gb harddisken... Så bliver det lige 24.000 kr. Adr!!!!
Avatar billede simtja Nybegynder
12. august 2013 - 17:09 #3
smider du ikke et svar, så jeg kan lukke spørgsmålet?
Avatar billede egonspock Seniormester
12. august 2013 - 17:22 #4
Jeg håber det hjalp en smule :-)