Avatar billede Sofie18 Nybegynder
10. august 2013 - 18:28 Der er 3 kommentarer

Tegnebræt? Kan det bruges til 3Dmodellering

Hej folkens

En af mine venner har snart fødselsdag og tænkte på at købe et tegnebræt til ham. Han er meget interesseret i 3D modelling/kodning/ programmering :spiludvikling etc . Men ved ikke det store om,hvad tegne brættet kan bruges til, ville hører om det kan bruges til 3D modelling eller om der måske er noget bedre endnu der kan bruges i stedet? Kom gerne med foreslag!:-)))
Avatar billede jensenjs Juniormester
11. august 2013 - 09:53 #1
Jeg er ikke ekspert på området, men jeg prøver at svarer efter egen erfaring.

Jeg har et rigtig gammelt "tegnebræt" som jeg kalder det.
Med det kunne jeg lave 3D modeller på Autocad, jeg er ikke specielt god til det, men det virkede.

Jeg vil tro at det afhænger af programmet om det understøttet det.
Men jeg kan ikke se hvorfor det ikke skulle kunne, da det man gør når man laver 3D tegninger er at man får 3 billeder af objektet(tegningen) det er x,y og z akselen der så hver især ses og redigeres som 2D og det understøtter alle programmerne.

Så hvis der ikke er nogen eksperter herinde, så prøv at se hvad han har tænkt sig at bruge af programmer.

Men igen min (ringe) erfaring siger ja

Her er en liste over 3D programmer med en del gratis software også

http://en.wikipedia.org/wiki/3D_computer_graphics_software#Free_software_packages
Avatar billede Sofie18 Nybegynder
11. august 2013 - 11:38 #2
Okay, kan ikke huske hvilket program han bruger .. Men er der noget andet man kan bruge som hjælp til programmering etc? Ville bare være spil af penge, hvis der var noget andet der ude
Avatar billede jensenjs Juniormester
11. august 2013 - 17:19 #3
Mange almindelige brugere(de fleste tror jeg) bruger musen, og kun i helt specielle tilfælde et "tegnebræt"

Men du må få lusket ud af ham om han synes det var noget værd.

Her er et link til et eksempel på brugen af 3D med en mus
https://www.youtube.com/watch?v=b-VpWhJ64Kc

Jeg ville selv bruge musen til det som du ser på videoen.
Men til andre ting ville jeg afgjort bruge tegnebrættet.
Hvis man bygger en bane til et spil, så er der flest kanter og hjørner, det går hurtigt med musen.
Andre ting som specielle afrundinger og udfyldninger ville jeg nol bruge tegnebrættet.

Men jeg kan anbefale at du spørger her.
Der må være nogle der har bedre ekspertise om de enkelte emner.
http://www.eksperten.dk/spm/Design/Generelt/

Hvis du vælger at spørge det andet sted, så læg et svart til dig selv og accepter det så lukkes spørgsmålet.

Ellers er du velkommen til at vende tilbage.