Avatar billede ville Nybegynder
14. august 2001 - 14:25 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Netværk over internet ?.

Kan vi få oprettet en form for netværk med fildeling m.m.
tingene ser sådan ud:
Odense.
2 stk.pc,en router, en fast forbindelse (kabelnet),en firewall.(firewall og router må vi ikke pille ved)

Aarhus. 2stk.pc, et modem, en fast forbindelse adsl (tdk),netgear. her er der en firewall som vi selv kan konfigurere.

Alle fire er sat op med fast ip adresse

I Odense må der ikke sættes en server op, samt evnt. software skal understøtte nat/pat for at kunne virke.

Kan det lade sig gøre ?????.
Avatar billede dr.m Nybegynder
14. august 2001 - 14:26 #1
YES. VPN
Avatar billede Peter Praktikant
14. august 2001 - 14:29 #2
hvad er VPN?
Avatar billede ville Nybegynder
14. august 2001 - 14:32 #3
der mangler lidt hvad skal der til?
Avatar billede dr.m Nybegynder
14. august 2001 - 14:34 #4
1 sec... you\'ll get it all
Avatar billede dr.m Nybegynder
14. august 2001 - 14:42 #5
here we go...

assuming that you have windows NT server at least on one side then here is what a normal set up looks like:

on the server you need 2 net cards. one which is accessible from WAN (home users) and one with in you LAN (resources like mails server file servers)

Don not worry about security!
on the WAN card, block all ports on net card advanced settings except for port 1723 TCP and 43 IP, mark \"allow filtering\"
you LAN should be behind a firewall.

the installation its self:
on the server install the PPTP protocol (network properties then protocols) which prompts you to install RAS.
Reapply SP6a and hot fixes (important after adding RAS)
on user manger \"grand dial in permissions\" (no need for call-back)

on the client:
if win2k then simple new connection wizard where you insert IP instead of a phone number

If NT WS then the same as win2k only no wizard, just a phonebook entry.

if win9x then view the manual I made on my server at http://e.b-bizz.dk

Ps. If the server you choose to run as a VPN server is win2k then you do it through RRAS but the same principles as described for NT.
Avatar billede dr.m Nybegynder
14. august 2001 - 14:50 #7
BTW, there are other VPN solutions from other vendors like check point but it costs a lot of $

MS VPN is good and free!
Avatar billede ville Nybegynder
14. august 2001 - 14:52 #8
Ja nu har jeg sku da noget at kikke på. Jeg takker på forhånd og prøver om vi kan få det til at du, ellers råber jeg efter dig en anden dag.
Avatar billede dr.m Nybegynder
14. august 2001 - 14:54 #9
no problem.
Thanks for the points