Avatar billede markus-king Nybegynder
01. august 2013 - 01:23 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

PC død natten over?

Hej,

Jeg benytter til daglig en HP dv6 bærbar computer, som har fungeret upåklageligt siden jeg fik den.

Igår nat slukkede jeg PCen uden problemer og uden symptomer. I dag forsøger jeg at tænde for bærbaren, uden held.

Når jeg trykker på tænd-knappen, så starter blæseren og der kommer lys i både HP-logoet, Medie-knapperne, touchpad osv. Skærmen er dog helt sort.

Jeg mistænker dog ikke skærmen for at være gået i stykker, idet lysene som regel plejer at give en indikation på, om Windows er startet helt op.

Det ser derfor ud til, at det meste hardware fungerer, men at der måske er en komponent, som er brændt af og derfor forhindrer PCen i at starte op. Dette er dog rent gætteri og kan muligvis skyldes noget helt andet.

Jeg har forsøgt at tage batteri og oplader ud, vente, holde tænd-knappen nede, udskifte RAM, tjekke harddisken osv.

Kan det skyldes motherboardet eller er der stadig håb?

Håber I kan hjælpe hurtigst muligt, det haster.

Bedste hilsner,
Markus
Avatar billede sadolin1978 Novice
01. august 2013 - 06:25 #1
selvom du ikke mistænker skærmen ville jeg stadig prøve med en ekstern en af slagsen hvis du har den mulighed, en anden mulighed kunne være grafik kortet
Avatar billede markus-king Nybegynder
01. august 2013 - 18:26 #2
Har forsøgt at koble skærmen til en ekstern skærm og har nu også udskiftet skærmen - uden held.

Grunden til, at jeg ikke mistænkte skærmen er som sagt de lys, som indikerer om PCen er startet op. Som regel, så snart jeg trykker på tænd-knappen, lyser alt rødt indtil Windows halvvejs er bootet. Derefter vil alt lyse hvidt/blåt.

Nu er lyset dog rødt, uanset hvor lang tid jeg venter. Derfor tror jeg det mere er et spørgsmål om at finde ud af hvad der kan forhindre computeren i at starte normalt, evt. hvis en komponent er brændt af.

Hvordan jeg kan se, om grafikkortet er beskadiget og kan grafikkortet være skyld i at intet kan boote?
Avatar billede NielsErikK Juniormester
01. august 2013 - 19:01 #3
Ud med lader og batteri, så holder du startknappen inde i mindst 30 sekunder.
Prøv så igen.
(ved det lyder skørt, men det er en anerkendt løsning, som kan fjerne evt fejlstrøm/nulstille)
Avatar billede markus-king Nybegynder
02. august 2013 - 00:24 #4
Niels--> Har jeg allerede forsøgt mig med, det fungerer ikke.

Andre forslag? Det haster virkelig.
Avatar billede NielsErikK Juniormester
02. august 2013 - 08:15 #5
Jeg tror så dit bundkort eller grafikkort skal skiftes.
Det er et spørgsmål om det kan betale sig, det er halvdyrt at få gjort på bærbar og ret besværligt hvis man ikke er yderst fingernem.
(nogen bærbar er værre end andre)
Avatar billede NielsErikK Juniormester
02. august 2013 - 08:16 #6
PS. Sorry jeg ikke fik set du havde prøvet det med knappen, du havde jo skrevet det.
Avatar billede markus-king Nybegynder
03. august 2013 - 00:12 #7
Er der ikke en metode til at finde ud af hvor fejlen befinder sig? Generelt er jeg god til PCer, især ved softwarefejl, men jeg aldrig oplevet at PCen pludselig natten over vælger at slå fra - uden symptomer vel at mærke.
Avatar billede NielsErikK Juniormester
03. august 2013 - 07:35 #8
Ud med HDD via klap på bagsiden, vi søger et skærmbilled, ikke boot (endnu), du skal kunne nå BIOS uden HDD.
(nu har du elimineret alt software)

Ud med RAM via klap på bagsiden, har du 2 klodser, så prøv en af gangen på skift.

Nu kommer du ikke videre uden at skile meget ad, mit næste træk ville nok være at resette BIOS via jumper/dipswitch på bundkortet.

Du kan ikke forstå den slukker normalt og så ikke kan tænde...

Du ved sikkert at ting udvider sig i varme og trækker sig sammen i kulde.
Din pc er gået fra varm (tændt) til kold (slukket).
Det kan knække/bryde nogen printbaner (de små "tråde") på bundkortet samt løsne lodninger.
Det er mere min mistanke end noget der er "brændt af".
Avatar billede markus-king Nybegynder
03. august 2013 - 18:26 #9
Skærmen kan ikke tænde, hverken BIOS, startlogoet eller andet. Skærmen er slet ikke tændt.

Hvad angår varme, så var PCen slet ikke så varm, da den ikke rigtig blev benyttet den dag. Lodninger kan godt være gået op eller lignende, men har fortsat brug for at lokalisere fejlen :/

Jeg vil forsøge at resette BIOS. Du må dog gerne komme med en guide?
Avatar billede NielsErikK Juniormester
04. august 2013 - 08:32 #10
Jeg kan desværre ikke give dig en guide til at resette BIOS på en bærbar, den skal typisk skilles meget ad.

Skærmen kan ikke tænde, hverken BIOS, startlogoet eller andet. Skærmen er slet ikke tændt.
Jeg går ud fra det var dit forsøg med HDD ude.
Du har så helt sikkert en hardwarefejl.

Formodentlig enten bundkort eller grafikkort, faktisk kommer det i bærbar tit ud på et, da de ofte er loddet sammen.

Med mindre du er yderst fingernem, så vil jeg anbefale dig at gå til en professionel reparatør.
Avatar billede markus-king Nybegynder
04. august 2013 - 16:46 #11
Har forsøgt mig med nogle guides på nettet. Da jeg ikke kan tænde skærmen (med eller uden HDD), kan jeg ikke rigtig få bekræftet om det fungerede.

Jeg må bare sende den ind, problemet er at det tager for lang tid inden jeg får den tilbage.

Du skal være velkommen til at indsende et svar. Tak for hjælpen.
Avatar billede NielsErikK Juniormester
04. august 2013 - 19:56 #12
Ja rep tager tid og i dit tilfælde frygter jeg også at det bliver halv dyrt.

Held og lykke.

Jeg samler ikke på point, så du får hjælpen gratis.  :-)

Læg selv et svar og godkend det efterfølgende, så her er pænt lukket efter os.

Velbekomme.  :-)
Avatar billede markus-king Nybegynder
05. august 2013 - 23:26 #13
Tak for hjælpen :)