Avatar billede Helpmikkel Nybegynder
30. juli 2013 - 15:41 Der er 13 kommentarer

Core i5 eller i7? MAC

Hej Eksperter!

Jeg skal ud og købe ny Mac, men hvilken skal jeg vælge. Skal bruge den til skole arbejde og Facebook, diverse hverdags ting.
Skal det være en Core i5 eller en Core i7? Og gerne en god begrundelse for hvilken der er bedst!!

Tak på forhånd!
Avatar billede sonalias Seniormester
30. juli 2013 - 15:54 #1
den eneste forskel (ved samme Mhz) er at i7 understøtter multithreading hvilket vil sige at hvis du kører 4+ programmer af gangen vil det give en lille fordel. Langt de fleste kan "nøjes" med i5 da man typisk bruger 1 program "hårdt" af gangen. Håber det hjalp lidt
Avatar billede Helpmikkel Nybegynder
30. juli 2013 - 16:08 #2
Mange tak for et hurtigt svar!
Det hjalp en del!
Avatar billede sonalias Seniormester
30. juli 2013 - 16:22 #3
Her er et svar :)
Avatar billede Blandy Praktikant
30. juli 2013 - 16:25 #4
rettelse. Mange i5 processorer understøtter også hyperthreading. Men 1 og 2 gen a i5 understøtter ikke. Så nu om dage er det ikke korret. Men HT brugen kræver at softwaren understøtter det. Det er mest autocad og rederingsprogrammer der virkelig kan udnytte det. Så hellere højfrekvent processor end HT til hjemmebrug.
Avatar billede milter Ekspert
30. juli 2013 - 18:03 #5
Til "til skole arbejde og Facebook, diverse hverdags ting" er en i5 fuldt ud tilstrækkelig.

Brug hellere de ekstra kroner, en i7'er koster, (hvis du vil), på en ekstern harddisk til sikkerhedskopieringer :-)
Avatar billede NielsErikK Juniormester
30. juli 2013 - 18:15 #6
#7
Eller til en SSD, som vil være lækker til det brug.
(Gerne en Samsung 840)
Avatar billede egonspock Seniormester
31. juli 2013 - 00:33 #7
Skidt med processoren. Max din ram ud i stedet og fyld så meget som muligt med SSD-diske. Du skriver ikke om det er en stationær eller bærbar, men hvis der stadig er hybriddiske, er de også værd at gå efter.
Avatar billede NielsErikK Juniormester
31. juli 2013 - 12:34 #8
Hybriddiske ligger langt fra ydelsen på ægte SSD og ret tæt på almindelige HDD.
(alt efter brug)
Avatar billede sonalias Seniormester
31. juli 2013 - 14:01 #9
#4 rettelse, det er KUN i5 dual core der har HT ie. 4 tråde maks ved en i5 og 8 ved en std i7. ellers er forskellen typisk på cache størrelse. Og OT: spørgsmålet gik på processor og ikke HDD / SSD...
Avatar billede NielsErikK Juniormester
31. juli 2013 - 14:25 #10
Det har du ret i sonalias, men sommetider er det en fordel for folk at få et mere generelt overblik over hvor de bedst får placeret deres penge.

(Bare rolig du mister ingen point, det var blot en kommentar for spørger ikke blev vildledt af post #7)
Avatar billede sonalias Seniormester
31. juli 2013 - 14:35 #11
Er ligeglad med point, blev bare lige revet lidt med :b
Avatar billede egonspock Seniormester
31. juli 2013 - 17:19 #12
Helt fair kommentar vedrørende hybriddiske vs SSD - men der er også en prisforskel man ikke må glemme ;-)
Avatar billede NielsErikK Juniormester
31. juli 2013 - 17:51 #13
He he, det kan vi alle blive sonalias. :-)

#12
Jeg vil mere sige der er stor forskel på kapaciteten end prisen, men den diskussion hører vist til et andet sted.
(Din post #7 burde nok ha været en kommentar og ikke et svar)
:-)