Avatar billede ancillus Nybegynder
28. juli 2013 - 12:45 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

ASUS G73jh larmende blæsere

Hej

Jeg har en ASUS G73jh laptop, som larmer meget. Det lyder som om blæserne i den kører på fulde omdrejninger. De gør det dog ikke konsekvent. De kører normalt i ca. 30 sekunder, hvorefter de pludselig kører op i meget høje omdrejninger i et stykke tid og så ned på normalt igen. Dette sker ved helt almindelig let arbejde (browsing, tekstbehandling osv), og det er ærligt talt til at blive skør af at lytte på, når man forsøger at arbejde.

Jeg har haft den til reperation gennem ASUS 3 gange med samme problem. Hver gang har de haft den i 2-3 uger, udskiftet en masse forskellige ting i den og sendt den tilbage igen, men efter 6-8 måneder dukker problemet op igen. Min 2-års garanti er nu udløbet, så jeg har ikke råd til at sende den til reparation gennem ASUS igen, og siden deres løsning ikke er holdbar i længden, så ville jeg høre, om der er nogen, der ved noget om den slags problemer. Jeg tænker selv, at det ikke kun drejer sig om støv i maskinen, siden den laver de der spikes hvor blæserne går amok.

På forhånd mange tak.
Avatar billede 220661 Ekspert
28. juli 2013 - 13:00 #1
Ja støv er det du skal prøve at fjerne.
Prøver lige at undersøge hvor nem din pc er at skille ad.
Avatar billede 220661 Ekspert
28. juli 2013 - 13:16 #2
For at rense den rigtigt skal man nok følge denne vejledning,
http://www.youtube.com/watch?v=Tp90M_N6dzs

Men vil dog anbefale du kun prøver dette i stedet for, da adskillelse ikke er så nemt.
http://www.youtube.com/watch?v=KXU4lBWEb8s
Brug evt også en støvsuger med plastrør, som du holder henne ved åbningen i bunden samtidigt med du puster i de to blæser udgange bagpå.
Avatar billede 220661 Ekspert
28. juli 2013 - 13:24 #3
Prøv efter rensningen at tjekke dine temperaturer på computeren.
Jeg bruger selv SIW her, men Speccy og Speedfan kan også vise det
Speccy:http://www.piriform.com/speccy
SpeedFan: http://www.almico.com/speedfan.php
Avatar billede milter Ekspert
28. juli 2013 - 22:12 #4
Hvis du placerer din Asus på f.eks. en pude eller andet, hvor luften ikke kan komme frit ind eller ud, vil der opstå probelemer med kølingen.

Nu ved jeg ikke, hvordan luften til køling kommer ind i og ud af din Asus, men hvis de åbninger på en eller anden måde er blokerede, vil du få problemer, som dem du beskriver.
Avatar billede ancillus Nybegynder
29. juli 2013 - 06:42 #5
220661 - Tak for det. Jeg prøver lige at blæse den igennem engang her i løbet af den næste uges tid, og så vender jeg tilbage med en statusrapport.

milter - den står kun på en plan bordplade. Denne type laptop er forøvrigt bygget op på en sådan måde, at luften fra kølerne bliver blæst ud af to store "gitre" på bagsiden af den, så den skal stå ret dårligt for at det er muligt at lukke af for udblæsningen : )
Avatar billede 220661 Ekspert
29. juli 2013 - 15:46 #6
Velbekomme.
Husk at bruge komprimeret luft på dåse.
Man kan jo nok blive fristet til at bruge en kompressor, men så bør den have olie og vand udskiller på.

#5 Jo men du kan jo også blokere der hvor den suger ind, og det er lige så galt. Jeg vil tro den skal have alt luften ind gennem de huller i bunden,og blæser den ud bagpå.
Så arbejder du med den på skødet, skal du have et fast underlag mellem,så disse ikke blokeres. I vejleningen til brugen af en bærbar, står der jo også man skal bruge den på et plant og fast underlag.
Avatar billede ancillus Nybegynder
07. august 2013 - 14:36 #7
Så fik jeg den blæst igennem. Og den er så stille igen nu, at jeg troede, der måske var noget galt, da jeg tændte den : p men det lader til at virke fint. Temperaturerne henholdsvis før og efter rensningen:

Før:

CPU: 50-61 °C
Motherboard: 53 °C
Graphics: 73 °C
Hard Drives: 40 °C

Efter:

CPU: 39-45 °C
Motherboard: 43 °C
Graphics: 52 °C
Hard Drives: 32 °C

Så det må siges at have hjulpet :) Tusind tak for hjælpen og smid et svar, 220661, så jeg kan give point.

Lige til andres oplysning, der måske bruger hjælp fra denne tråd. Hvis I vil downloade nogle af de programmer, der bliver foreslået til at tjekke temperaturer så brug Speccy i stedet for Speedfan. Der følger en helt uanselig mængde piggy back programmer med Speedfan nemlig :p
Avatar billede 220661 Ekspert
07. august 2013 - 15:54 #8
Velbekomme.
Ja både "storebroderen SIW" og Speccy er rigtig gode værktøjer.
Jeg har ikke selv brugt Speedfan, men tænkte du skulle have noget at vælge mellem ;-)
Jeg kan se dine temperaturer er kommet ned hvor det bør ligge.
Jeg lægger hermed et svar, og tak for point.