Avatar billede terib Nybegynder
17. juli 2013 - 10:21 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Udskrivning af hæfter på Workcenter 7345

Hej
jeg er nu kommet dertil hvor jeg vil udskrive et hæfte på min Workcenter 7345 med finisher. Det kan jeg egentlig godt, men det driller med margener.
Jeg ved der skal være en gribekant men der hvor hæftet er klipset sammen vil jeg ikke have nogen margin.
Nogen der kan hjælpe med den indstilling? - jeg har prøvet 25 forskellige tror jeg, men ikke ramt ind i den rigtige endnu.

På forhånd tak
Avatar billede juleulven Nybegynder
17. juli 2013 - 11:56 #1
dette kan du ikke. en printer vil ALTID have en gribekant hele vejen rundt om hver side.

eftersom "booklet finishing" laver et opslag ser den hver A4 side som 2 x A5 og derved margin i midten.

du har et par muligheder:
1. køb en EFI Fiery controller. Denne kan elektronisk fjerne/modificere "Gutter". (OBS denne controller sammen med kopimaskinen er aldrende og flere programmer og styresystemer findes der ikke drivere til

2. udskyd dit dokument i applikationen og IKKE i printerdriveren.
husk stadig "fold & hæft".

vh Xerox teknikker.
Avatar billede terib Nybegynder
17. juli 2013 - 14:50 #2
Hej juleulven,

Jeg er godt klar over den med gribekanten, og jeg forstår godt hvad du skriver ang. a5 og margin....

MEN mulighed 2 - den lyder interessant.

Min booklet er lavet i indesign cs 6 og herefter eksporteret til pdf.

Udskyd....er stødt på det perifert men er ikke nået dertil hvor jeg forstår det :-)

Kan du guide mig?

På forhånd tak.
Avatar billede juleulven Nybegynder
17. juli 2013 - 17:01 #3
Udskydning betyder, at den ikke printer i normal rækkefølge ...
altså side 1-2-3-4-5-6-7-8 (for 2 x A4 til "bog") men i 1-8-2-7-3-6-4-5

denne udskydning kan styres via printerdriveren (Det du har forsøgt) men kan også laves via applikationen.

Åbn din PDF i nyeste Adobe reader udgave
(lad være med, at bruge Acrobat til print som mange gør).
i oversigten fra print kan du i Readerens panel vælge "hæfte".
bemærk nu, at den laver 2 på 1 side.

Nu skal du så bare ind i printerdriveren og vælge booklet som du tidligere har forsøgt MEN der er et sted hvor du fjerner omarrangeringen af siderne (udskydning).
Når du vælger "Booklet" slår den som standard, ryghæfte, foldning OG udskydning til .... sidstnævnte kan du så fjerne igen så du kun får det ønskværdige.

Dette kan jeg dog ikke guide dig præcist på for det afhænger hvilken driver du sidder med (PCL/PS), version og operativsystem.

Et par ekstra ting:
i (jeg antager et firma) bør nok overveje en nyere model for printeren har altså sine svagheder specielt med rødstik i gråtoner og har store problemer med PS elementer i særdeleshed hvis ikke jeres printer har et PS-kit.

Den printer i har er ca. 6-7 år gammel i udvikling og der er altså KÆMPE forskelle i printkvaliteten, behandlingshastighed mv.
Avatar billede terib Nybegynder
17. juli 2013 - 17:22 #4
Hej igen,

Jeg sidder med en xerox global print driver PCL - eneste jeg kunne finde hvor jeg fik bookletmuligheden.

Mht. ekstra info - takker, jeg er et lille firma, MEN printeren har ikke noget med firmaet og gøre. Det er en lille forening jeg sidder i hvor jeg skal lave foldere og blade - selvfølgelig betales onk. men ikke mere....så forretning er det ikke.

Jeg prøver din forklaring - takker.
Avatar billede juleulven Nybegynder
17. juli 2013 - 18:29 #5
velbekomme da :)

Global Printdriver er den der vil virke, men mindre du har en meget gammel version installeret ...

den nyeste hedder noget med v.3.303.23.00
www.xerox.com/support
søg på "global printdriver"
Avatar billede terib Nybegynder
17. juli 2013 - 18:36 #6
Nå nu har jeg prøvet så godt som jeg kunne læse din forklaring....
Åbent i adobe XI
Udskriv
Valgt hæfte
Ark fra 1-7
Binding venstre
Egenskaber for printer
normal udskrivning
Fanebladet dokumentfunktioner
valg pjecer samt hæftning
OK
Udskriv
Resultat - 2 sider på hvert a5 stadig marginer - ØV

Men tak alligevel
Avatar billede terib Nybegynder
17. juli 2013 - 18:50 #7
Jeg tror min er 5.303.16.0....det er den jeg valgte og install from web
Mvh
Avatar billede juleulven Nybegynder
17. juli 2013 - 19:48 #8
driveren er korrekt :)

du kan evt. prøve "print booklet" fra InDesign (den laver udskydning) og her kan du se et preview.

hvis du i det preview har margins skal du kontrollere dit dokument er "korrekt" opsat.

proceduren i driveren er:
booklet creation
booklet fold & staple (ses i nyt vindue der popper op)
knappen med 2 vandrette linjer og et par circkler
imposition source skal stå til "pre-imposed by app" (er driveren på dansk hedder det "magasin til fastsæt".
husk også, at sætte dupleks til "2-sided flip on short edge"
Avatar billede terib Nybegynder
18. juli 2013 - 11:50 #9
Hej igen,
Så nu er den lige ved at være der. Jeg har prøvet din guide 7-8 gange nu, og lige nu skrives ud uden marginer, men den står ikke helt rigtig når den udskriver. Der forsvinder lidt i bunden af kataloget.
Jeg moser videre - tak indtil videre.
Avatar billede juleulven Nybegynder
18. juli 2013 - 12:42 #10
hvis du får et hæfte ud, uden marginer og i korrekt siderækkefølge så er du godt på vej :)
Avatar billede terib Nybegynder
19. juli 2013 - 11:56 #11
Jeg var godt på vej....fik en fejl 004-346....så nu er jeg gået helt kold. Har skrevet en PM til dig - det er måske tid til teknikker besøg :-(
Mvh
Avatar billede juleulven Nybegynder
20. juli 2013 - 19:11 #12
maskinfejl 004-346 er en sensor/tromle fejl.
du kan altid slå informationer på på www.xerox.com/support
i søgefeltet skriver du "7345" og klikker på "support".
i det nye søgefelt kan du så skrive f.eks en fejlkode.

Som jeg forstod på vores PM's nåede du at få et hæfte ud korrekt så det "bør" bare være et teknikker tilkald.

:)
Avatar billede terib Nybegynder
22. juli 2013 - 08:25 #13
Tak for hjælpen. Håber jeg må vende tilbage hvis der senere skulle opstå opgaver jeg ikke selv kan løse. Teknikker tilkaldt...så må vi se hvad han finder ud af. Har kigget på link/fejlkoder menkom ikke en løsning nærmere - desværre.