Avatar billede Weberen Nybegynder
09. juli 2013 - 21:02 Der er 1 løsning

CMS server for nybegyndere.

Hej der ude, sider med lidt HTML og CSS programering, mest for sjov, og når man er ny i faget er der også en del spørgsmål det kommer til en. Håber nogle af de proffe eller lidt mere øvet her inde vil give sig lidt tid og lige svare på disse.

Jeg har lavet en "hjemmeside" eller et dårligt udkast til en ihvertfald, i sublime tekst 3.

Mit første spørgsmål er, det er jo ret upraktisk at skulle ændre siden i HTML og CSS hver gang der skal laves noget om, f.eks. med billeder og eller nyheder, eller hvad ved jeg. Er det muligt at overføre siderne til en CMS, eller er det noget der fra start af skal laves der i? Og i det hele taget hvad er fordelen ved at lære selve kodningen, når det efterhånden er så nemt at lave hjemmesider uden at kende det store til koder?
Avatar billede keysersoze Guru
09. juli 2013 - 21:38 #1
Du kan ikke direkte overføre din nuværende kode til et CMS - men tæt på. Din CSS er selvfølgelig den samme, men din HTML skal passes ind i det pågældende systems "kasser" eller skabeloner om man vil så selvom du vil kunne genbruge meget vil der også være nogle ting du skal lave om.

Hvis du "bare" skal have en hjemmeside og kan nøjes med nogle standardskabeloner kan du nå langt uden kendskab til kode - men vil du skille dig ud, lave noget anderledes og ikke være afhængig af færdige skabeloner skal du kunne opsætte din HTML, CSS og JavaScript. Du kan også komme ud i situationer hvor det valgte CMS ikke tilbyder de muligheder du har behov for og så kan du "risikere" at skulle lave dine egne udvidelser i fx PHP eller ASP.NET.