Avatar billede tina100 Nybegynder
09. juli 2013 - 00:55 Der er 1 kommentar

redde data fra harddisk

Hej,

jeg forsøger at redde mine data fra harddisk efter min mac er gået ned - jeg har i den forbindelse taget harddisken ud og ind i icy boks og tilsluttet den anden mac.

i første omgang - for et par uger siden - kunne jeg uden problemer se harddisken tilsluttet, alle mapper, åbne filer osv.

Forleden skulle jeg så kopiere dokumenterne til en (anden) ekstern harddisk. Jeg gik i gang men stoppede proceduren fordi jeg blev i tvivl om hvordan at gøre det bedst muligt - ville gå ned og spørge i en store dagen efter. Da jeg dagen efter tilslutter icy boks med harddisken så kan mac pludselig ikke læse den!

Den kan dog ses i diskværktøj hvor en kontrol giver fejlen ugyldig størrelse på b tree node (men kan ikke fixes fra diskværktøj).

Det eneste der er sket i mellemtiden (fra jeg kunne se den -  til ikke se den) er at jeg ved en fejl kom til at tage kablet ud, dvs uden at skubbe disk korrekt ud (IKKE mens den arbejdede med kopiering).

Nå...så er jeg derefter gået til Humac mhp at redde data men de siger at de ikke kan få data ud. Jeg er dog noget skeptisk (ved ikke, men måske er det indenfor rammen af hvad det koster, 1000 kr, de ikke kan få det ud - det var en meget fåmælt betjening jeg fik).

Nogle tip? Og kan det betale sig at opsøge nogle andre proff mhp at få data ud?

Mvh
Bettina
Avatar billede egonspock Seniormester
09. juli 2013 - 11:15 #1
En b-tree node kan som regel godt klares af DiskWarrior, http://www.alsoft.com/diskwarrior/ men det koster også 99$.

Alternativt kan man hive al data ud af disken med Data Rescue III fra http://www.prosofteng.com/products/data_rescue.php Men det koster også 99$ og tager tid, afhængig af diskens tilstand.

Det værste er hvis disken er ved at falde fysisk fra hinanden og så skal man skynde sig. Det bedste bud er som regel at alliere sig med nogen, der har de nævnte programmer - eller lignende måske - som f. eks. i en brugergruppe som Macbruger eller MacØstjylland afh. af hvor du er.