Avatar billede simsimsim Nybegynder
26. juni 2013 - 11:18 Der er 17 kommentarer og
1 løsning

Kan det betale sig for mig at købe ny CPU og GPU?

Jeg har en pc som efterhånden er et par år gammel. Jeg er derfor i gang med at prøve at finde ud af om det kan betale sig for mig blot at købe nyt grafikkort, processor og evt nogle ram eller om det er bedre at jeg køber en helt ny comp.

Min pc's specifikationer er følgende:
Mainboard :    MSI 770-G45 (MS-7599)
Chipset :    AMD RD770
Processor :    AMD Phenom II X4 965e @ 3400 MHz
Physical Memory :    4096  MB (2 x 2048 DDR3-SDRAM )
Video Card :    ATI Radeon HD 5700 Series
Hard Disk :    Western Digital WD5000AAKS-00UU3A0 ATA Device (500GB)
DVD-Rom Drive :    Toshiba-Samsung CDDVDW SH-S223C
DVD-Rom Drive :    WRWRW 6349IFKXQ7C
Monitor Type :    BenQ G2420HDBL - 24 inches
Network Card :    Attansic (Now owned by Atheros) AR8131 PCIe Gigabit Ethernet Controller
Network Card :    Atheros Communications AR5008 Wireless Network Adapter
Operating System :    Windows 7 Home Premium Home Edition Media Center 6.01.7601 Service Pack 1 (64-bit)
DirectX :    Version 11.00
Windows Performance Index :    5.9 on 7.9

Jeg kunne godt tænke mig at købe disse ting til min comp

http://www.edbpriser.dk/grafikkort/evga-geforce-gtx-660-superclocked-2-gb-id-6982167.aspx

http://www.edbpriser.dk/processor/fx-fx-8350-8-mb-amd-processor-in-a-box-pib-id-7042039.aspx

Og så smide de gamle ram ud og sætte disse i i stedet http://www.edbpriser.dk/ram/crucial-2-x-4-gb-id-6835528.aspx

Er følgende dele nogle som "passer" til mit bundkort? Jeg er helt på bar bund mht selfassembling, men kan vel finde nogle tutorials på nettet.

Og kan det betale sig for mig blot at købe disse ting, og vil det betyde at jeg kan køre diverse spil uden problemer?

PÅ forhånd tusind tak for hjælpen!
Avatar billede NielsErikK Juniormester
26. juni 2013 - 14:58 #1
Først:
Efter hvad der vises her, så kan du slet ikke sætte en Amd FX-8350 i det bundkort og få det til at køre.
http://www.msi.com/product/mb/770-G45.html#?div=CPUSupport

Din nævnte upgrade af RAM, vil du kun få meget begrænset ekstra ydelse ud af i spil (en smule i nogle meget RAM slugende spil).
Jeg har ikke kontrolleret om de nævnte RAM vil passe.

Grafikkortet vil være en stor forbedring, der vil du i spil kunne mærke stor forskel i forhold til dit nuværende.
Du oplyser ikke hvilket i 5700 serien der er tale om, men det er formodentlig 5750 eller 5770, begge yder MEGET mindre end GTX 660 OC.

Mit råd vil ud fra dine ønsker være, at købe et GTX 660 OC og bruge det indtil du ikke mere er tilfreds med ydelsen.
Så kan du tage dit GTX 660 OC med over i en ny pc når den tid kommer.
Avatar billede NielsErikK Juniormester
26. juni 2013 - 15:00 #2
Du skal lige være obs på om din strømforsyning er kraftig nok til at trække et GTX 660 OC.

Omkring 500 Watt bør være minimum.
Avatar billede simsimsim Nybegynder
26. juni 2013 - 15:25 #3
Tak for svarerne NielsErik!

Jeg har lige et sidste spørgsmål.

Hvis det var din computer, og du havde 3000 kr at "lege" for, hvad ville du så gøre? Vil det kunne betale sig at købe dele og sætte dem i, eller ville det være meget mere fornuftigt at købe en ny pc til 4000-5000? Du siger at jeg kan tage grafikkortet over i en ny computer når den dag kommer, så hvis vi kigger på besparelsen i det lange løb, hvad er så det smarteste?
Avatar billede simsimsim Nybegynder
26. juni 2013 - 15:52 #4
kan du evt finde en billig strømforsyning som jeg kan smække i computeren så jeg ikke behøver at tjekke det manuelt?
Avatar billede NielsErikK Juniormester
26. juni 2013 - 16:17 #5
Du får ikke en god stationær Gamer pc for 4000-5000 kroner.
De koster fra omkring 6000 kroner + Windows og op.

Med kun 3000 kroner, så ville jeg upgrade grafikkortet (spare resten af pengene sammen til yderlig Hardware) og leve med den store forbedring det giver her og nu.

På længere sigt ville jeg så upgrade bundkort, CPU og RAM.

RAM upgrade vil jeg ikke være specifik med her og nu.
CPU/Bundkort står du med valget mellem...
Bundkort med Z77 chipset + en i5 3570(K) CPU.
Og de nye Hasswell CPU og et bundkort med Z78 chipset.

Der vil jeg råde dig til først at tage stilling, når du har de nødvendige penge, på det tidspunkt vil det nok blive de nye CPU du vælger at gå efter.

Strømforsyning:
Det kommer lidt an på om du ønsker en billig eller vil betale ekstra for yderlig kvalitet.
Det kommer også an på om du vil købe en som kun lige kan klare dine nuværende krav, eller du vil købe en som du kan flytte med over i din kommende opgraderede pc.
Jeg vil anbefale dig at købe en som er kraftig nok til din kommende pc, så du ikke om kort tid igen skal ud og købe strømforsyning.

Corsair Enthusiast Series TX650 V2 (642 kroner)
http://www.edbpriser.dk/stroemforsyning/corsair-enthusiast-series-tx650-v2-id-6876638.aspx

Corsair CX750 (608 kroner)
http://www.edbpriser.dk/stroemforsyning/corsair-cx750-id-6927537.aspx

XFX Core Edition PRO650W (588 kroner)
http://www.edbpriser.dk/stroemforsyning/xfx-core-edition-pro650w-id-4321094.aspx

Disse 3 vil du kunne tage med over i en ny pc, de er begge ok kvalitet, den øverste er bedste kvalitet.

Vil du spare penge her og nu, så kan du købe en som kun lige rækker til dit nuværende behov (kvaliteten er stadig ok, men ikke på højde med TX650 V2).

XFX Core Edition PRO550W (442 kroner)
http://www.edbpriser.dk/stroemforsyning/xfx-core-edition-pro550w-id-5000995.aspx

Jeg samler ikke på point, men da du har brugt SVAR funktionen forkert, så får du lige min standard vejledning, så du er med på noderne til et evt nyt kommende spørgsmål.  :-)

Velkommen til Eksperten.

Da mange nye (og ældre) har en smule problemer med pointsystemet, får du her lidt standard oplysninger.  :-)

SVAR-funktionen bruges normalt kun i forbindelse med pointgivning og lukning af spørgsmål.

Den person/personer hvis løsning du kunne bruge, beder du (i en kommentar) om at lægge et svar, deres svar kommer til at lyse gult.
Derefter skal du tildele point for disse svar, ved at acceptere dem, så de kommer til at lyse grønt.
(Du kan vælge at belønne flere personer hvis ingen har ramt 100% rigtig - Også for indsats ved at bede om svar fra dem, og acceptere disse)

Kun hvis du opgiver dit spørgsmål (eller selv fandt løsningen) skal du bruge din egen svarfunktion, og acceptere svaret.

Når du blot skriver til folk, bruges kommentar.

Lukning - Hvordan ?
http://www.eksperten.dk/faq#faq-3-1 (se toppen af skærmen)
http://www.youtube.com/watch?v=s26DGiuvXBo

Hvor blev dit spørgsmål af ?
http://www.eksperten.dk/bruger/overvaagning
http://www.eksperten.dk/faq#faq-6-1 (se toppen af skærmen)

Hvorfor ?
http://www.eksperten.dk/faq#faq-8-5 (se toppen af skærmen)

Har jeg postet dette, så følger jeg med i dit spørgsmål og kommer med gode ideer hvis jeg har nogen.  :-)
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Avatar billede NielsErikK Juniormester
26. juni 2013 - 16:23 #6
PS.
Jeg kan sagtens finde billigere strømforsyninger, men jeg har valgt kun at vise dig nogen som ligger fra lidt over middel kvalitet og op til fremragende.
(En dårlig strømforsyning til eksempelvis 300 kroner kan nemt forsage ustabilitet og andre endnu værre ting)
Avatar billede simsimsim Nybegynder
26. juni 2013 - 16:27 #7
Tusind tak for de yderst gode svar!

Jeg tror jeg vil købe mig http://www.edbpriser.dk/stroemforsyning/corsair-enthusiast-series-tx650-v2-id-6876638.aspx

samt grafikkortet som jeg tidligere linkede til.

Derefter er det vel bare at finde en tutorial på nettet ikke sandt, eller skal jeg tjekke om mit motherboard passer til enten grafikkortet eller strømforsyningen? Kan godt være at det lyder virkelig dumt, men jeg er på bar bund når det kommer til saml selv pc, så vil gerne være sikker på at jeg kan tilføje både strømforsyning og grafikkort uden det hele brænder sammen :)
Avatar billede NielsErikK Juniormester
26. juni 2013 - 16:58 #8
De passer, jeg har kontrolleret.

Strømforsyningen, se hvor de gamle ledninger sidder, pil evt en fra, sæt den nye ledning til, næste ledning osv.
Selve fastskrueningen er blot ca 4 skruer.

Grafikkortet er blot at sætte det der i bundkortet hvor det passer og skrue det fast med en skrue.
Vær obs på det skal ha en-to strømledninger.

Husk at godkende dit eget svar således at spørgsmålet lukkes (se min tidligere vejledning om hvordan).

Jeg er nu offline ca 3 timer, men kigger ind senere.

Velbekomme.  :-)
Avatar billede simsimsim Nybegynder
27. juni 2013 - 12:59 #9
Hej NielsErik

Jeg er nu kommet frem til følgende:

Jeg vil gerne tilføje både grafikkortet og strømforsyningen samt 2gb ekstra ram, et 4 gb nye ram og så kyle de gamle ud? I så fald må du gerne finde nogle gode og billige ram til mig hvis du har mulighed for det!

Motherboard ved jeg ikke om jeg skal købe nyt af, hvad siger du? Vil det gøre en forskel for mig?
I så fald ville jeg købe denne (håber den passer med resterende grej) http://www.edbpriser.dk/bundkort/msi-z87-g45-gaming-id-7368420.aspx
Avatar billede NielsErikK Juniormester
27. juni 2013 - 14:01 #10
Det bundkort som du linker til, det passer ikke til din nuværende CPU, det passer til de nye Haswell CPU fra Intel (LGA1150 Socket).
Du skal købe bundkort og CPU samtidig.

Hvorfor skrotte dine nuværende RAM ???
Tro mig, du vil altså ikke rigtig kunne mærke forskel, slet ikke før du opgradere bundkort + CPU.

Det er også en ulempe at montere de ram du taler om, der bør monteres 2 stk af 4 GB.
(men vent til du køber bundkort + CPU.)

PS.
Du bruger forsat svar-funktionen forkert, nærlæs lige min tidligere vejledning oppe i post #5.
Avatar billede NielsErikK Juniormester
27. juni 2013 - 14:15 #11
Når du skifter bundkort + CPU, så får vi mulighed for at montere hurtigere RAM end dit nuværende bundkort understøtter.
Det er derfor du bør vente med at købe RAM.

Årsagen til jeg siger du skal montere 2 stk af 4 GB er vi gerne vil udnytte dual channel.
Avatar billede simsimsim Nybegynder
27. juni 2013 - 14:51 #12
Tak for svar.

Men altså hvis jeg køber grafikkort og strømforsyning vil det så passe til mit nuværende motherboard? Og hvis du siger at det ikke vil gøre en synderlig forskel mht ram, så er det måske fyldestgørende nok for mig blot at købe grafikkortet og strømforsyningen, eller er der andre ting som du tror ville booste gaming performance på min pc?
Avatar billede NielsErikK Juniormester
27. juni 2013 - 15:04 #13
For nuværende kan du ikke rigtig booste med andet end grafikkort (og strømforsyning som er kraftig nok til at trække grafikkortet)

Senere kan du så tilføje eksempelvis det bundkort du har set på.
En Core I5-4670K 6 MB (Intel Boxed)
Samt hurtigere 8 GB RAM.

Bundkort ca 1000 kroner + CPU ca 1650 kroner + RAM ca 500 kroner som bør købes samlet til ialt ca 3150 kroner.
Avatar billede NielsErikK Juniormester
27. juni 2013 - 15:08 #14
Både strømforsyning og grafikkort kan du tage med videre til dit kommende Bundkort, CPU,RAM.

Derfor er det ok at købe de ting alene her og nu (de passer i begge systemer).
Avatar billede simsimsim Nybegynder
27. juni 2013 - 15:10 #15
Ok perfekt! Jamen så vil jeg købe disse to ting! Er der et andet grafikkort som du ville anbefale mig at købe i et prisleje af 1300-1700 kr?
Avatar billede simsimsim Nybegynder
27. juni 2013 - 15:45 #16
Jeg har nu købt Radeon 7870 XT PokerSeries grafikkortet i stedet samt strømforsyningen som du linkede! Altså den dyreste af dem! :) Du skal have mange tak for hjælpen!
Avatar billede NielsErikK Juniormester
27. juni 2013 - 18:02 #17
Ikke et dårligt grafikkort, men lidt dårligere end GTX 660 OC.

GeForce GTX 660 OC Yder ca. 4,591
Radeon HD 7870 Yder ca. 4,225
Avatar billede NielsErikK Juniormester
27. juni 2013 - 18:05 #18
Selvom jeg egentlig ikke samler på point, så får du her et svar, således du kan lære at afslutte spørgsmål korrekt.  :-)

Her ser du hvordan du gør.
http://www.youtube.com/watch?v=s26DGiuvXBo