Avatar billede mernild Nybegynder
25. juni 2013 - 15:57 Der er 29 kommentarer

Valg af skolebærbar

Jeg vil købe en bærbar computer til min kæreste, som skal bruge den til hendes kandidat efter sommerferien. Den skal bruges til at skrive hendes opgaver med, så den må gerne være nogenlunde hurtig. Har ikke meget forstand på det, men regner ikke med at den behøver noget særlig godt grafikkort. Hun bruger kun sin computer til skole og til at se serier på nettet.

Jeg så den her til 2500. Det er billigt. Er den helt elendig så? Eller er der andre bedre alternativer til samme pris?

På forhånd tak.
Avatar billede NielsErikK Juniormester
25. juni 2013 - 17:25 #1
Du bliver nok nød til at linke på den vi skal vurdere, ellers får du ikke mange svar om den.

Jeg kan dog sige på forhånd at en bærbar til 2500 ikke er hurtig, den er noget af det langsommste du kan finde fra ny.
Avatar billede NielsErikK Juniormester
25. juni 2013 - 18:30 #3
Den første "dør" allerede da jeg ser CPU:
1,8 GHz Intel Celeron

Den anden "dør" allerede da jeg ser CPU:
1,7 GHz AMD E2-1800

Find en som har en i5 CPU (gerne med en del GHz), en i7 er endnu bedre, men nok for dyr.
En SSD (harddiskens lynhurtige afløser) vil hun blive glad for, men det er ikke absolut nødvendigt.
Avatar billede NielsErikK Juniormester
25. juni 2013 - 18:36 #4
Altså til kun at skrive på kan du fint bruge dem du har linket til, men du skal ikke gå og tro det er hurtige computere!!
Avatar billede NielsErikK Juniormester
25. juni 2013 - 18:38 #5
Min 6 år gamle reserve bærbar slår dem du linker til, så har du en ide om hvor de befinder sig rent ydelsesmæssigt.
Avatar billede MichaelWJ-IT Nybegynder
26. juni 2013 - 03:00 #6
Hej.

Hvis jeg skulle vælge så blev det helt sikkert Asus F501U-XX093H
som du linker til. (http://www.wupti.com/Produkter/Computer-og-IT/Computere/1043501/Asus-F501UXX093H.html)

Den har en ok processor og grafikkort hvis den bare
skal bruges til at skrive og se film på.
(den er god nok til surfe på internettet,Facebook
Youtube osv..)

Jeg har desværre kun dårlig erfaring med computere
som har "Celeron" processor. (l---a---n---g---s---o---m).

Nu ved jeg ikke hvor lang tid computeren skal kunne bruges men
ellers findes der et hav af brugte og billigere computere på markedet som er hurtigere end denne model.

Jeg kan se at den kommer med Windows 8 som styresystem
og er man bedre kendt til en anden Windows version kan det
nemt laves om med dette lille program --> http://www.classicshell.net/

Hvor du kan vælge imellem :
Classic/Windows XP/Windows 7.
Avatar billede NielsErikK Juniormester
26. juni 2013 - 05:05 #7
MichaelWJ-IT

Vi er helt enige om den Celeron er langsom, men den fra AMD er ikke bedre, tvært imod værre!!!

Den AMD du ville vælge... yder langt mindre end omtalte Celeron, altså modsiger du dig selv.

Må jeg opfordre dig til at undersøge tingene før du vildleder.  :-)

http://cpuboss.com/cpus/Intel-Celeron-1000M-vs-AMD-E2-1800
Avatar billede NielsErikK Juniormester
26. juni 2013 - 05:18 #8
Du kan godt få et site mere at så for at se hvor dårligt du råder!!!

http://www.notebookcheck.net/Intel-Celeron-1000M-Notebook-Processor.87690.0.html

http://www.notebookcheck.net/AMD-E-Series-E2-1800-Notebook-Processor.73564.0.html

Omtalte Celeron...
3DMark 06 - CPU:  min: 1923    avg: 1923 (20.81%)    max: 1923 Points

Super Pi mod 1.5 XS 1M:
min: 21.251    avg: 21.3 (97.3%)    max: 21.251 Seconds*

Omtalte AMD...
3DMark 06 - CPU:  min: 527    avg: 1017.8 (9.85%)    max: 1124 Points

Super Pi mod 1.5 XS 1M:
min: 45    avg: 46.7 (91.69%)    max: 48 Seconds*

Osv osv.

Meget dårligere råd (end det du lige har givet) skal man lede længe efter!!!
Avatar billede NielsErikK Juniormester
26. juni 2013 - 05:32 #9
Når nu der bedes om en hurtig computer, så foreslog jeg en i5.

Her ser vi på hvad en fornuftig i5 yder i sammenligning...

Omtalte Celeron...
3DMark 06 - CPU:  min: 1923    avg: 1923 (20.81%)    max: 1923 Points

Super Pi mod 1.5 XS 1M:
min: 21.251    avg: 21.3 (97.3%)    max: 21.251 Seconds*

Omtalte AMD...
3DMark 06 - CPU:  min: 527    avg: 1017.8 (9.85%)    max: 1124 Points

Super Pi mod 1.5 XS 1M:
min: 45    avg: 46.7 (91.69%)    max: 48 Seconds*

Mit forslag en middel i5 (3230)...
3DMark 06 - CPU:  min: 3715    avg: 3745.7 (42.88%)    max: 3774 Points

Super Pi mod 1.5 XS 1M:
min: 12    avg: 12 (99.34%)    max: 12 Seconds*

Husk at det gælder om at udregne Pi hurtigst mulig.
http://www.notebookcheck.net/Intel-Core-i5-3230M-Notebook-Processor.84823.0.html
Avatar billede NielsErikK Juniormester
26. juni 2013 - 05:51 #10
mernild såfremt dit valg står udelukkende imellem de 2 computere som du linker til...

Så skal du absolut tage den med Celeron CPU.
http://www.wupti.com/Produkter/Computer-og-IT/Computere/1121844/HP-Compaq-CQ58301so.html

Den yder op mod det dobbelte af Asus F501U-XX093H, men som du kan se er de begge langsomme.
Husk at den i5 jeg anbefaler dig ikke er rigtig hurtig, kun en middel CPU.
Avatar billede MichaelWJ-IT Nybegynder
26. juni 2013 - 13:08 #11
NielsErikK

Nu vil jeg lige fortælle dig at jeg har kun har haft dårlig erfaring med Celeron processore. ( det allerdårligste som det altid har været i mange år ).

Om AMD kun køre 1.7 GHz stabilt
eller Celeron køre 1.8 GHz låååårt
Så burde man vælge AMD frem for en Celeron for at
få det bedste ud af computeren i sidste ende.

Du skriver at jeg vildleder ???
Det du læser på et stykke papir eller fre en tilfældig hjemmeside dur bare ikke i det virkelige liv.

Du skulle lære at skrive pænt istedetfor at tro at du er noget
og det lyder det til at du ikke er Mr. Wannabe Celeron. :)

-og så fat nu at spørger ikke skal købe en ny computer med en
i5-i7 processor. (Det koster knapper med mindre at det bliver til en brugt model).

Magen til idiot skal man lede længe efter !!!
Avatar billede NielsErikK Juniormester
26. juni 2013 - 14:01 #12
Jeg har skam stor erfaring med Celeron, jeg har arbejdet med hardware i i flere år, hvilket vist er mere end du kan sige.

En enkeltpersons dårlige erfaringer har ingen betydning i det store billed.
Jeg havde for nogen år siden en BMW der konstant gik i stykker, det betyder jo altså ikke at BMW er en "låååårte" bil.

Det virker meget som om du ikke aner noget om sagerne, så snart vi kommer uden for dine 4 vægge.
{i]Magen til idiot skal man lede længe efter !!! [/i]
Lige præcis!!

Som du ser skriver jeg længere oppe, at de nævnte computere sagtens kan løse de nævnte opgaver, men ikke opfylde ønsket om at være en hurtig computer.
Avatar billede NielsErikK Juniormester
26. juni 2013 - 14:07 #13
Havde du haft erfaring, så havde du fået løst dit problem med din ustabile pc, eller konstateret hardwarefejl på specifikke komponenter.
Avatar billede NielsErikK Juniormester
26. juni 2013 - 14:16 #14
PS.
Ja det pisser mig af når folk giver dårlige købsråd der i sidste ende enten koster andre penge eller gør de ender med væsentlig dårligere hardware end de ellers kunne ha fået for samme beløb.
(jeg taler ikke om detaljer, men når der rådes så dårligt, at folk ender med kun den halve ydelse)

Du har ret i jeg ikke er "fan" af Celeron, men det hidrører den relativt ringe ydelse den har i forhold til andre CPU.
(Som dog er langt bedre end visse andre produkter, der i blandt ovennævnte fra AMD).
Avatar billede NielsErikK Juniormester
26. juni 2013 - 14:24 #15
Jeg har desværre kun dårlig erfaring med computere
som har "Celeron" processor. (l---a---n---g---s---o---m).

Dette er den begrundelse som du gav for at fravælge Celeron, hvorefter du anbefaler en CPU der yder ca. det halve.

Først da det går op for dig, hvor ringe nævnte AMD yder, så er det pludselig på grund af Celeron skulle være ustabil (hvilket er noget ævl).
Avatar billede MichaelWJ-IT Nybegynder
26. juni 2013 - 19:44 #16
Overvurderer du også dig selv når du drikker ?

Prøv nu først at skrive pænt.
Der er måske nogle som har skidt på din ostemad.

-og jo jeg har sørme arbejdet med mange forskellige computermodeller og forskellige typer af hardware/software.
Ja faktisk som indkøber da jeg har overblik på hvad der
er bedst for kunden i det lange løb.
(kvalitet/holdbarhed/stabilitet)

Jeg vil stadigvæk sige til spørger at jeg ville helt sikkert vælge Asus med AMD processor frem for Celeron.

-Fortsat god aften NielsErikK. (pas på blodtrykket) :)
Avatar billede NielsErikK Juniormester
26. juni 2013 - 21:17 #17
Der er ikke tale om at overvurdere, der er tale om at rette dit dårlige råd.

Lad mig citere dig for 2 sætninger der gør din post ret komisk...

Prøv nu først at skrive pænt.
Magen til idiot skal man lede længe efter !!!

Jeg havde såmænd ikke kaldt dig grimme ting, kun kritiseret dit råd.
Men du kunne åbenbart ikke håndtere berettiget kritik.

Nok om den sag, spørger må jo vælge hvad han får lyst til, når han har læst argumenterne.  :-)
Avatar billede MichaelWJ-IT Nybegynder
27. juni 2013 - 03:03 #18
Jeg ville absolute hellere ikke støde dig
og det må meget undskylde hvis du har føldt dette.

Nu er det sådan at jeg har selv lavet en del test
også sammen med andre til det professionelle kontor miljø
og har frasorteret Celeron mærket da det desværre
ikke altid spiller ordenligt samme med tilhørende hardware som er et krav. (flest kerne stop pga. CPU processoren)

Derfor skrev jeg ustabilt i forhold til AMD som virker
meget mere stabilt når man arbejder med f.eks
skriveprogrammet MS Office og Adobe photoshop.
(som rigtig mange elever bruger på skolerne idag).
Avatar billede NielsErikK Juniormester
27. juni 2013 - 09:00 #19
Du har for lidt pondus til at kunne støde mig, du kan højest pisse mig af med dine dårlige råd, som du ikke kan underbygge med henvisninger til fakta (andre end dine egne såkaldte erfaringer).

Sjovt du/i kommer frem til noget andet end "resten af verden".
Hvem som mon har begået fejl (igen igen igen).
Det eneste du smider om dig med er, ikke underbyggede påstande. :-P

mernild jeg foreslog dig at købe en langt hurtigere computer med i5.
Her har du et konkret bud.
Den har en i5 3230, 6 GB RAM, 750 GB HDD.
Prisen er 3666 kroner.

http://www.elgiganten.dk/product/pc-tablet-hardware/barbar-computer/ACNXM09ED034/acer-aspire-e1-15-6-barbar-computer-sort-solv
Avatar billede MichaelWJ-IT Nybegynder
28. juni 2013 - 17:35 #20
Der er desværre nogle personer som
tænker som en hvis Hr. Olsen som træner
det danske landshold via. et stykke papir.
(Papir,papir,papir,analyse,analyse,analyse)

Men det spiller bare ikke godt sammen når
det kommer til stykket i sidste ende.

Hvorfor bruge penge på en gammel spand når at en
ny koster det samme om et par måneder ? (spild af moneter)

Her er også en lækker computer som opfylder alle krav til
spørger i et flot design.
( Bemærk 13,3" HD LED skærm )

ASUS X301A-RX169H
Intel Pentium B980 Dual Core processor
4 GB & 500 GB harddisk
Intel HD grafik
13,3" HD LED skærm
Trådløst .N netværk & Bluetooth
Webkamera & Kortlæser
HDMI indgang for tilslutning af TV
USB 3.0
Windows 8
ASUS Bang & Olufsen ICEpower

Pris : 2499 Kr. + Fri fragt.

Link --> http://www.expert.dk/asus/asusx301arx169h133/p/10613

( Det er ikke for sjov skyld at ´Celeron´ er billigere end andet stabilt hardware )
Avatar billede NielsErikK Juniormester
28. juni 2013 - 19:59 #21
Godt du ved bedre end alle andre.  *G*
Avatar billede NielsErikK Juniormester
28. juni 2013 - 20:03 #22
Jeg er næsten imponeret over du ikke kan se, at du gør dig selv til grin gang på gang, men sjov er du nu.  *G*
Avatar billede MichaelWJ-IT Nybegynder
03. juli 2013 - 03:12 #23
Jeg er desværre ikke egoist.

Det er godt at du kan se positivt på hvordan tingene hænger sammen i den virkelige verden med dine mærkelige bemærkninger :)

Du gemmer dig jo også bare bag ved en skærm for at få opmærksomhed ved at spamme her på siden. SE MIG ! - SE MIG !
-men det er jo nok bare din personlighed. 2 x *G*

Håber at du får det bedre med at udtrykke dig selv på en god og ordentlig måde en dag.

Jeg er næsten imponeret over du ikke kan se at du gør dig selv til grin gang på gang og sjov er du nu hellere ikke.

Den som ler sidst ler bedst. HA HA ...
Avatar billede NielsErikK Juniormester
04. juli 2013 - 14:51 #24
Du har forsat tilgode at fremlægge blot en underbygget påstand.

Prøv at nærlæse din post #20, så vil du måske finde en af årsagerne til jeg fandt dig sjov.
Jeg er dog ikke sikker på du evner det.
Avatar billede NielsErikK Juniormester
04. juli 2013 - 14:58 #25
Du får lige et par hint.

1:
Du blander fodbold ind i spørgsmålet og mener du vedrørende fodbold er klogere end vores landstræner.

2:
Hvorfor bruge penge på en gammel spand når at en
ny koster det samme om et par måneder ? (spild af moneter)

3:
(Det er ikke for sjov skyld at ´Celeron´ er billigere end andet stabilt hardware)

*G*
Avatar billede NielsErikK Juniormester
04. juli 2013 - 15:02 #26
Muligt du ikke er egoist, men du evner ikke at erkende når du tagger fejl.

I stedet begynder du på alle mulige krumspring, når du ikke kan fremlægge underbygning af dine påstande.
Avatar billede NielsErikK Juniormester
04. juli 2013 - 15:03 #27
*tager
Avatar billede MichaelWJ-IT Nybegynder
09. juli 2013 - 06:55 #28
Hmm. Du beskriver at din BMW er en "låååårte" bil.
(Det kan nok skyldes at føreren af bilen ikke ved hvordan at
man håndtere en bil korrekt).

Personer som oftest er sure og råber op i vrede har for det meste evner til at lave felj og forstand har du nok ikke formeget at bruge af.

Tror desværre ikke at du fatter en dyt i hvad der sker i den virkelige verden.

SPAM du bare videre. Ha ha..
Avatar billede NielsErikK Juniormester
10. juli 2013 - 15:03 #29
Stadig kun udenomssnak fra din side he he.

Spørgsmålet er låst og kan ikke besvares