Avatar billede TubNielsen Praktikant
22. juni 2013 - 13:14 Der er 85 kommentarer og
2 løsninger

Min bærbar fryser hvert 5. minut

For cirka 1 år siden begyndte min HP bærbar at fryse cirka 1 gang om dagen, dengang tænkte jeg ikke over det så meget, og troede kun det var fordi at computeren blev for varm. Så efter lidt tid begyndte den at gøre det flere gange om dagen, og tilsidst vil den nu kun køre max. 5 min. hvor den derefter fryser og er nød til at genstartes.

Jeg har prøvet med systemgendannelse og rensning af computeren.

Jeg prøvede også her idag at køre den i fejlsikret tilstand, og problemet ser ud til at være løst hvis man køre den i fejlsikret tilstand.

Ville nu godt have den til at køre uden fejlsikret tilstand.

Nogen der har forslag til hvordan jeg løser problemet?

Alle forslag kan bruges.

Mvh. Tobias
Avatar billede TubNielsen Praktikant
22. juni 2013 - 13:21 #1
Avatar billede Josiaskobra Nybegynder
22. juni 2013 - 13:29 #2
Måske kunne det hjælpe at installere et nyt styresystem.
Jeg ved ikke helt hvad du har.. windows 7?
Et styresystem kunne være linux... men bare for at se om det virker.
Avatar billede 220661 Ekspert
22. juni 2013 - 13:44 #3
Tror ikke #2 er løsningen på problemet.
Du har sandsynligvis et varmeproblem, og du har mere eller mindre bare ignoreret det i længere tid.
Får du ikke renset dit blæse system vil hardwaren stå af til sidst
Avatar billede TubNielsen Praktikant
22. juni 2013 - 13:48 #4
Har renset alt i computeren. gjorde det også dengang den startede med at fryse.
Avatar billede 220661 Ekspert
22. juni 2013 - 13:52 #5
Har du tjekket temperaturen på hardwaren?
Der findes programmer der kan det.
Bruger selv SIW Home Edition
Avatar billede TubNielsen Praktikant
22. juni 2013 - 14:02 #6
Der er jo bare det at jeg ikke kan nå at downloade SIW inden den fryser.
Avatar billede 220661 Ekspert
22. juni 2013 - 14:06 #7
Skriver du fra den defekte pc da?
Avatar billede TubNielsen Praktikant
22. juni 2013 - 14:08 #8
Nej den står kørende i fejlsikret ved siden af.
Avatar billede 220661 Ekspert
22. juni 2013 - 14:11 #9
Så kan du jo bare hente den fra pc du skriver fra og lægge den på usb pind og køre derfra på den syge pc.
Avatar billede TubNielsen Praktikant
22. juni 2013 - 14:22 #10
Okay, skal jeg bare køre en rapport af pc'en eller?
Avatar billede 220661 Ekspert
22. juni 2013 - 14:26 #11
Når du har hentet siw og kører den, skal du gå ind under "sensors" som viser temperaturen på cpu gpu og bundkortet i øvrigt.
http://www.gtopala.com/download.php?filename=siw-setup.exe
Avatar billede TubNielsen Praktikant
22. juni 2013 - 14:29 #12
Jeg kan kun se temperaturen på min harddisk. 40grader.
Avatar billede TubNielsen Praktikant
22. juni 2013 - 14:35 #13
Programmet er ikke lavet til at blive brugt i fejlsikret tilstand. så jeg prøver lige at køre det hurtigt med normal opstart
Avatar billede 220661 Ekspert
22. juni 2013 - 14:37 #14
Nu er det cpu og gpu der er vigtige her, og jag kan ikke forstå du ikke får noget der minder om dette her:
http://cdn.alternativeto.net/s/e676ec58-f4dc-44c8-a96b-d815a47597c1_4_full.png
Avatar billede TubNielsen Praktikant
22. juni 2013 - 14:38 #15
Okay, nåede lige at starte programmet og trykke på sensorer.
Min CPU = 40 grader
Min GPU kan jeg ikke se.
Selve computeren er 54 grader.
Avatar billede TubNielsen Praktikant
22. juni 2013 - 14:40 #16
Jo med normal opstart af computeren kom der mere til syne. Dog kun CPU, harddisk og selve computeren
Avatar billede 220661 Ekspert
22. juni 2013 - 14:44 #17
#15 De to temperaturer er i orden. Ærgerligt at grafik ikke listes.
Vi må så arbejde ud fra fejl i systemet.

prøv at fjerne programmer der er unødvendige i din opstart.
Fra fejlsikret tilstand kan du skrive msconfig i søgefeltet, og når du kommer ind så gå i startfanen.
Deaktiver alt på nær antivirusprogrammet og genstar herefter maskinen.
Kan den køre nu?
Avatar billede TubNielsen Praktikant
22. juni 2013 - 14:53 #18
Jeg har deaktiveret alt og genstartet.
Jeg venter lige 10-20min og ser om den fryser :-)
Avatar billede 220661 Ekspert
22. juni 2013 - 14:56 #19
Ok.Bruger du nettet bør du have antivirus kørende på den.
Avatar billede TubNielsen Praktikant
22. juni 2013 - 15:10 #20
Okay, nu er der gået 20min. og den er stadigvæk ikke frosset endnu.
Avatar billede TubNielsen Praktikant
22. juni 2013 - 15:19 #21
Skal jeg så bare lade den opstarte med kun antivirus fra nu af eller?
Avatar billede 220661 Ekspert
22. juni 2013 - 15:27 #22
Du kan måske i logbogen se hvad der går galt.

Logbogen kommer du i ved at højreklikke på computer og vælge administrer og gå i logbog.

Under Windows logger kan du evt se fejlmeddelelser.
Prøv at skrive hvad du oplever?

Er fejlene tilknyttet et program som starter sammen med windows skal dette så fjernes og geninstalleres.
Du kan jo finde synderen ved at aktivere programmerne en ad gangen fra msconfig til det går galt igen. Vil måske tage lidt tid, men det er en mulighed.
Er det en opdaterings tjeneste der fejler skal du være obs på hvilken det er nogle er vigtigere end andre.
Avatar billede TubNielsen Praktikant
22. juni 2013 - 15:39 #23
Okay, jeg er inde i logbogen og der går jeg så ind og tjekker kritiske administrative hændelser. Kernel-Power, som er sket 1 gang indenfor en time og fire gange idag. det passer meget godt med hvor mange gange computeren er frosset. Er det problemet?
Avatar billede 220661 Ekspert
22. juni 2013 - 15:43 #24
Kernel power fejl kommer der næsten altid når pc laver noget den ikke skal.
prøv at kigge andre steder herinde om der beskrives fejl fra programmer
Avatar billede TubNielsen Praktikant
22. juni 2013 - 15:47 #25
Okay inde under fejl får jeg disse programmer der har været fejl med. (også inden for den sidste time)
Disk
Time-service
PerfNet
Server
CAPI2
NetBT (x2)
Eventlog
Service Control Manager (x2)
DistributedCOM
Avatar billede TubNielsen Praktikant
22. juni 2013 - 15:53 #26
Inde under Service Control manager stor der følgende fejl:
Følgende boot-start- eller system-start-driver kunne ikke indlæses:
BHDrvx64
ccHP
discache
IDSVia64
spldr
SRTSPX
SymIRON
SYMTDIv
Wanarpv6
Avatar billede TubNielsen Praktikant
22. juni 2013 - 16:17 #27
Jeg prøver at starte pc'en op med hvert program.
Avatar billede NielsErikK Juniormester
22. juni 2013 - 16:24 #28
Præcis, tilføj ET af de programmer du undlod (for at få den til at køre) af gangen, så vil du af den vej til sidst finde det som får den til at gå ned.

Giv den god tid, for at være sikker på at sidst tilføjede program kører ok.
Avatar billede 220661 Ekspert
22. juni 2013 - 16:29 #29
#25 #26 Ja det er mange fejl på en gang.
Disse fejl kan måske trikkes fra et program alene. Derfor er det en god ide at bruge tiden med at lokalisere hvilket det er ved at aktivere programmer/opdaterings tjenester der starter med Windows.
Avatar billede TubNielsen Praktikant
22. juni 2013 - 16:43 #30
okay
Avatar billede TubNielsen Praktikant
22. juni 2013 - 16:45 #31
Det kan altså kun være et program/tjeneste med windows der er fejlen?
Avatar billede NielsErikK Juniormester
22. juni 2013 - 16:54 #32
Det er 99% sikkert et af dem du fjernede i opstarten for at få den til at køre.
Det kan godt være flere af dem, derfor du kun tilføjer ET af dem af gangen, selv efter du evt finder et som skal undlades.
Avatar billede TubNielsen Praktikant
22. juni 2013 - 16:57 #33
Okay :) er igang
Avatar billede 220661 Ekspert
22. juni 2013 - 17:01 #34
I øvrigt så er det et fåtal af programmer/tjenester man behøver i det hele taget i opstarten. Mange af de progammer man bruger starter alligevel når de aktiveres. Det tager måske lidt længere tid før det sker, men det synes jeg er værd at vente på.
Hvis du henter CCleaner kan man under værktøjer-opstart nede i højre hjørne vælge at gemme en tekstfil med det som der er listet i opstarten.
CCleaner kan også anbefalees som almindelig oprydning på pc.

Du får lige en vejledning på det her:
Hent og instalér CCleaner http://www.ccleaner.com/ + http://www.spywarefri.dk/manualer/manual-for-installation-og-brug-af-ccleaner/
http://www.spywarefri.dk/manualer/manual-for-installation-og-brug-af-ccleaner/
Avatar billede 220661 Ekspert
22. juni 2013 - 17:02 #35
Programmer jeg har kørende er kun AVG antivirus,Malwarebytes Pro,Comodo firewall og opdateringstjeneste til Java
Resten har jeg deaktiveret
Avatar billede NielsErikK Juniormester
22. juni 2013 - 17:13 #36
#33
Når du er færdig, så stikker du blot 220661 point, uanset hvor meget eller lidt jeg får hjulpet dig her.  :-)
Avatar billede NielsErikK Juniormester
22. juni 2013 - 17:18 #37
#35
Jeg synes det er fint at han i første omgang tilføjer ALLE han har deaktiveret for at få den stabil, for at finde ud af præcis hvilket program der har skabt problemer.

Det vil komme ham tilgode på langt sigt.
Avatar billede NielsErikK Juniormester
22. juni 2013 - 17:20 #38
*** Med alle mener jeg forsat ET af gangen.
Avatar billede 220661 Ekspert
22. juni 2013 - 17:23 #39
det er vi enige i NielsErik.
Avatar billede TubNielsen Praktikant
22. juni 2013 - 18:04 #40
Er det normalt at have 3 Intel(R) Common User Interface, under Msconfig>Start????
Avatar billede TubNielsen Praktikant
22. juni 2013 - 18:10 #41
Da jeg så det startede jeg computeren op med de 3 samme programmer. den gik i stå et par sekunder efter jeg havde genstartet computeren.
bagefter prøvede jeg at genstarte den igen med samme programmer men intet sker nu.
Avatar billede NielsErikK Juniormester
22. juni 2013 - 18:52 #42
#41
Nok bare mig der er træt efter mange timers arbejde, men hvad mener du med dette...
bagefter prøvede jeg at genstarte den igen med samme programmer men intet sker nu.

Skal det forstås som den gik ned første gang, men ikke efter en genstart ?
Avatar billede TubNielsen Praktikant
22. juni 2013 - 18:58 #43
Nej den frøs ikke, jeg genstartede den for at starte op med nye programmer.

Desuden har jeg nu prøvet at starte den op med alle programmer. Og nu fryser den heller ikke. Hvordan? i starten ordnede det ved at jeg deaktiverede programmerne ved opstart, og nu virker den med programmerne kørende fra start af?
Avatar billede TubNielsen Praktikant
22. juni 2013 - 19:06 #44
Okay med alle programmerne kørende ved opstart fryser den stadig. men uden programmerne kørende gør den ikke, har prøvet at genstarte med et kørende program af gangen, det kunne den sagtens uden at fryse? er det så ikke noget galt med programmerne eller?
Avatar billede NielsErikK Juniormester
22. juni 2013 - 19:39 #45
Ahh jeg tror vi har talt forbi hinanden.

Du prøver med program1, virker det, så lader du det blive.
Nu tilføjer du program2, virker det med program1 og program2, så lader du dem blive.
Nu tilføjer du program3, virker det med program1, program2 og program3, så lader du dem blive.

osv. osv.

Det bør give dig en fejl på et tidspunkt.
Når fejlen indtræffer er sidst tilføjede program det interessante.
Avatar billede NielsErikK Juniormester
22. juni 2013 - 19:47 #46
Det interessante program deaktivere du (notere dig hvilket det er) og forsætter så med at tilføje programmer, som beskrevet i post #45.
Avatar billede NielsErikK Juniormester
22. juni 2013 - 19:49 #47
Når du har gjort det, så vend tilbage.
Så vender jeg processen på hovedet for at finde konflikten, mere om det senere (vil ikke forvirre dig unødigt nu).
Avatar billede TubNielsen Praktikant
22. juni 2013 - 20:37 #48
Okay, jeg ville lige teste om computeren, uden alle de programmer ved opstart, kunne være på en browser uden at gå i stå. det kunne den godt. Men derefter prøvede jeg at åbne et spil (ikke full-screen) og den frøs, også efter 2. og 3. forsøg, fryser den nu kun når jeg er inde i f.eks. det spil
Avatar billede TubNielsen Praktikant
22. juni 2013 - 20:40 #49
Okay den kan så heller ikke på en browser nu..
men den kan stadigvæk stå kørende uden nogen programmer åbne uden at gå i stå...
Avatar billede TubNielsen Praktikant
22. juni 2013 - 21:07 #50
Så i starten virkede min bærbar overhovedet ikke, den frøs hele tiden lige meget hvad jeg havde åbent (også ingenting). Bagefter hvis jeg prøvede at tænde den igen lige bagefter ville den enten gå i sort fra starten af, eller fryse inden den når til windows-login.
Så gik jeg ind i msconfig og fjernede alle krydser fra alle programmer i startfanen, så de ikke ville starte op når jeg startede computeren. Her begyndte den så ikke at fryse, dog havde jeg ikke prøvet at spille spil, gå på nettet eller andet på den. Derefter gik jeg ind på min webbrowser for at downloade antivirus (lige gendannet pcen) og der frøs den så, bagefter prøvede jeg at gå ind i et spil, der frøs den også. Men den kan stadigvæk stå på skrivebordet i timevis uden at fryse.
Avatar billede NielsErikK Juniormester
22. juni 2013 - 21:49 #51
Ok, så er det desværre ikke så nemt som håbet, det ændre jo en hel del.
Faktisk er den på intet tidspunkt stabil, uanset hvad du har med i opstarten.

Nu tyder det måske mere på den går ned så snart den presses ?

Kan du ha et varmeproblem ?
Prøv at måle temperatur.
http://www.alcpu.com/CoreTemp/
http://www.almico.com/speedfan449.exe
(2 tilfældige programmer til det)
Avatar billede TubNielsen Praktikant
22. juni 2013 - 21:55 #52
Jeg har tjekket temperaturerne før.

#15:
"Okay, nåede lige at starte programmet og trykke på sensorer.
Min CPU = 40 grader
Min GPU kan jeg ikke se.
Selve computeren er 54 grader."

Der skulle helst ikke være noget galt med det.
Avatar billede TubNielsen Praktikant
22. juni 2013 - 21:57 #53
Også efter den har stået tændt på skrivebordet i en times tid viser den
30 grader cpu
43 grader selve pc'en
og harddisken 41 grader
Avatar billede TubNielsen Praktikant
22. juni 2013 - 22:52 #54
Andet der kan være galt?
Avatar billede TubNielsen Praktikant
23. juni 2013 - 00:28 #55
Hov, der var altså en ændring da jeg startede computeren op uden programmerne, før kunne den ikke stå ude på skrivebordet uden at fryse, det kan den nu.
Avatar billede NielsErikK Juniormester
23. juni 2013 - 02:03 #56
Dine Temp lyder ok.

#55
Ja det er jeg med på, men på intet tidspunkt har den været stabil så snart den skulle lave noget.
Jeg sagde såmend heller ikke det var varme, jeg spurgte om det var en mulighed (som jeg gerne ville udelukke).
Din post #50 passer præcis på varme eller strømproblem.

At det langsomt er blevet værre og værre i løbet af et år synes jeg tyder mere på hardware (kunne fint ha været varme) end software.

Hvad med RAM ?
Ha du prøvet at teste den ?
http://hcidesign.com/memtest/

HDD test...
http://www.hdsentinel.com/download.php

Hvis den altså kan holde sig i live længe nok til en test (evt fejlsikret opstart).

Softwaremæssigt kan jeg desværre ikke lige lure hvad der langsomt (i løbet af et år) skulle gøre den så ustabil.

Et kedeligt bud der, vil være at reinstall Windows.
Det kan nemt være den hurtigste løsning (når systemgendannelse er forsøgt uden held).
Det vil jo afgøre om vi taler hardware eller softwarefejl.

Hvis ingen andre kommer med gode ideer, så er her et sidste bud inden reinstall...
http://www.tweaking.com/content/page/windows_repair_all_in_one.html
Avatar billede NielsErikK Juniormester
23. juni 2013 - 02:04 #57
PS.
Hvis den kan køre på strøm uden batteri, så gør det.
Avatar billede 220661 Ekspert
23. juni 2013 - 07:33 #58
Har mistet lidt overblikket i tråden her, men den måling på varme vi ikke har fået på gpu kunne jo stadig være årsagen til problemet.
Den kan køre, når den ikke stresses. Temp ser fornyuftigt ud når den ikke stresses, men har du haft programmet åbent og fulgt temp når du begynder at arbejde med den?
En varmerelateret fejl kan jo udvikle sig på meget kort tid hvis uheldet er ude.
Avatar billede NielsErikK Juniormester
23. juni 2013 - 07:56 #59
#58
Det overblik har du hurtigt, du kan faktisk starte med tråden i post 50.
Avatar billede 220661 Ekspert
23. juni 2013 - 08:12 #60
Tak for det. Jeg sætter stadig et stort spørgsmålstegn ved varme. Der foreligger ikke nogle temperaturer der viser hvor varm grafik chippen er, på noget tidspunkt.
Jeg har set en bærbar lukke ned/fryse pga varme på under et minut når den blev belastet en smule. Her var temp i idle også ok.
Det viste sig her at blæseren alligevel ikke var ren, selvom den blev erklæret det.
En gang med støvsuger og trykluft på dåse samtidigt løste dog problemet i dette tilfælde.
Avatar billede NielsErikK Juniormester
23. juni 2013 - 08:39 #61
Vi er helt enige om det passer perfekt til enten strøm eller varmeproblem.  :-)
Avatar billede TubNielsen Praktikant
23. juni 2013 - 11:13 #62
Der er bare lige det at jeg godt kan køre i fejlsikret tilstand, også være på nettet osv. uden den fryser. Den kan altså godt bruges i fejlsikret tilstand, lige meget hvad jeg laver på computeren.

Jeg prøver lige at installere et andet OS (har ikke windows disk ;(
Gendannelse til fabrikstilstand har jeg prøvet.
Avatar billede TubNielsen Praktikant
23. juni 2013 - 11:14 #63
Hvad mener du med #57?
Avatar billede TubNielsen Praktikant
23. juni 2013 - 12:29 #64
Okay, jeg fik kørt et andet OS gennem mit usb-stik, og den fryser stadig. Jeg begynder at teste RAM og harddisken nu og ser om der er noget galt.
Avatar billede TubNielsen Praktikant
23. juni 2013 - 13:01 #65
Okay når jeg starter testen med MemTest så fryser den, også i fejlsikret tilstand, lige efter jeg trykker på knappen "Start Testing".
Avatar billede TubNielsen Praktikant
23. juni 2013 - 16:25 #66
Kan ikke nå at teste hardwaren før den fryser, har kun lige nået at teste Harddisken hvilket der ikke var noget galt med.
Avatar billede TubNielsen Praktikant
23. juni 2013 - 17:40 #67
Du siger det enten er strøm eller varme?, hvad mener du med strøm? batteriet?
Avatar billede 220661 Ekspert
23. juni 2013 - 18:25 #68
#62 Når du kører i fejlsikret tilstand, kører dit grafik kort i en minimal opløsning, og derved skal det ikke arbejde særlig hårdt.
Det er kun når man loader den rigtige grafik driver, og sætter det på arbejde at kortet vil udvikle den varme som får pc til at fryse.
Avatar billede TubNielsen Praktikant
23. juni 2013 - 19:13 #69
Så det er altså grafikkortet der er noget galt med?
Avatar billede 220661 Ekspert
23. juni 2013 - 19:16 #70
Det er i hver fald mit bud på det.
Du er 100 % sikker på den er helt ren i blæseren?
Avatar billede TubNielsen Praktikant
23. juni 2013 - 22:48 #71
Jeg skal alligevel ind og se grafikkortet, så kan tjekke det også igen :)
Avatar billede TubNielsen Praktikant
23. juni 2013 - 22:50 #72
Tager nok lidt tid inden jeg får tid til at åbne bærbaren helt op, har nogen eksamener osv. jeg skal have overstået :)
Avatar billede TubNielsen Praktikant
23. juni 2013 - 23:26 #73
Forresten ved du om der kun kan bruges speciale grafikkort til bærbare?
Avatar billede NielsErikK Juniormester
24. juni 2013 - 09:56 #74
Jeg mente i #57 at nogen bærbar kan køre med ledning (240 volt) og uden batteri monteret.

Din RAM har jeg ikke set frikendt!!

Ja det er forskellige grafikkort i bærbar og stationære, i mange bærbar kan grafikkortet slet ikke skiftes.
Avatar billede NielsErikK Juniormester
24. juni 2013 - 09:57 #75
Blot så vi ikke misforstår hinanden:
Altså med laderen sat til, men uden batteriet monteret.
Avatar billede TubNielsen Praktikant
24. juni 2013 - 15:26 #76
Ja den kan godt køre uden batteri så længe laderen er til.
Avatar billede 220661 Ekspert
24. juni 2013 - 16:04 #77
#72 Du kunne jo prøve dette før du skiller den ad:

Rense blæser i bærbar: Man skal bruge trykluft på dåse.
En støvsuger.
Noget til at fiksere blæser vingen med (jeg brugte en kontor clips)

Udtag alt strømmen fra den.
Udret clipsen så den kan blokere vingen og helst selv sidde fast.
Sæt mundstykket fra støvsuger i bunden hvod blæser suger ind.
Pust så ind der hvor blæser normalt puster ud.
Du kan hvis du er omhyggelig på den måde få skidtet ud uden at skille den ad.

Rensede en Hp Dv 6 på den måde med held uden at skille den ad.
Avatar billede NielsErikK Juniormester
24. juni 2013 - 20:59 #78
Har du nem adgang til din RAM via en lille klap på bagsiden af PCen og der sidder 2 klodser, så prøv at køre med 1 klods på skift.
Avatar billede JW86 Nybegynder
27. juni 2013 - 02:18 #79
Har du prøvet at sende den til reperation?
Avatar billede 220661 Ekspert
27. juni 2013 - 08:51 #80
Jamen så lægger jeg da også et svar for den tid jeg har brugt i denne tråd.
Jeg har ikke flere indput i den lige nu. Har min hjælp været brugbar kan du evt bruge mit svar sammen med andre var til lukning
Avatar billede NielsErikK Juniormester
27. juni 2013 - 09:35 #81
Jeg vælger så undtagelsesvis også at lægge et svar, gerne til deling med 220661 (med vilje jeg ikke nævner JW86).

Til brug hvis vores hjælp har været brugbar, eller du vil belønne indsatsen.
Avatar billede NielsErikK Juniormester
27. juni 2013 - 09:36 #82
Hov, glemte at flytte prikken.
Avatar billede 220661 Ekspert
27. juni 2013 - 09:46 #83
Tak NielsErik.
Nu må man så bare håbe at spørger lige vurderer hvordan de skal deles.
Det ene af svarende står jo temmelig alene ;-)
Avatar billede NielsErikK Juniormester
27. juni 2013 - 10:06 #84
Ja, jeg tror dog blot JW86 har fået lavet en nybegynderfejl (ikke at han har været ude på at scorer billige point).
Avatar billede 220661 Ekspert
27. juni 2013 - 10:15 #85
Det er jeg helt enig i :-)
Det sker jo tit i starten når man er nybegynder her :-)
Avatar billede TubNielsen Praktikant
30. juni 2013 - 10:10 #86
Tak for hjælpen begge to :)
Avatar billede 220661 Ekspert
30. juni 2013 - 10:16 #87
velbekomme.