Avatar billede wtp85 Nybegynder
21. juni 2013 - 19:24 Der er 10 kommentarer

Beregning af løn (udbetalt)

er der nogle der kan hjælpe med at regne min løn ud.
jeg får 130 kr/timen
jeg er 14 dags lønnet
jeg har et fradreg på 1787,5 hver 14 dag.
trekprosent 39 %
am 8 %
pension 4%
Avatar billede Slettet bruger
21. juni 2013 - 20:59 #1
130 kr * (37,5 timer * 2 uger) = 9750
- am + pension = 780 + 390 = 1170

Skattepligtig løn: 8580
- fradrag 1787,5 (rest: 6792,5)
- skat 39% af 6792,5 = 2649,075

Til udbetaling (6792,5 - 2649,075 + 1787,5) = 5930,925 hver 14. dag

sku' jeg mene..
Avatar billede NielsErikK Juniormester
21. juni 2013 - 21:52 #2
#1
Ingen ATP ?
Kilde: http://www.atp.dk/wps/wcm/connect/atp/atp.dk/erhverv/pens/atp/offentlig-virksomhed/hvad-koster-det/satser_for_2009/satser_for_2009_2013.htm

Samtidig mener jeg ikke du har den korrekte rækkefølge og også derfor når frem til et forkert resultat.
Kilde: http://regstrupbogholderi.dk/loenberegning-i-excel/

Arbejdstiden er også forkert, den er typisk kun 37 timer.
Kilde: https://www.borger.dk/Sider/Arbejdstid.aspx

74 timer af 130 = 9620 kroner.
ATP 47,40 kroner.
Pension 9620 kroner * 4% = 384,80 kroner

9620 kroner minus 47,40 kroner = 9572,60 kroner
9572,60 kroner minus 384,80 kroner = 9187,80 kroner.

AM bidrag udregnes først nu...
9187,80 kroner * 8% = 735 kroner.

9187,80 minus 735 kroner = 8452,80 kroner.

Skattepligtig løn:
8452,80 kroner.

8452,80 kroner minus fradrag 1787,50 kroner = 6665,30 kroner.

Skat 6665,30 * 39% = 2599,50 kroner.
6665,30 kroner minus 2599,50 kroner. = 4065,80 kroner.

4065,80 kroner. + fradraget 1787,50 kroner = 5853,30 kroner til udbetaling.
Avatar billede NielsErikK Juniormester
21. juni 2013 - 21:59 #3
Jeg har lige kontrolleret mine tal, det gav 5853,3836 kroner.
Altså er min beregning den korrekte.

Kilde:
http://efterskat.dk/
Avatar billede NielsErikK Juniormester
21. juni 2013 - 22:00 #4
Rettelse, kontrollen gav... 5853,31836 kroner
Altså under 2 ØRE fra min beregning.
Avatar billede iifreak12 Nybegynder
22. juni 2013 - 00:20 #5
Det må jeg sige, godt regnet ud!
Avatar billede NielsErikK Juniormester
22. juni 2013 - 01:13 #6
Tak for rosen, men den tilfalder nu google og mine kildelinks, samt lommeregneren i Windows.  :-)

At jeg fremhævede at der var tale om 2 øre, var for tallet ikke skulle misforstås grundet de mange decimaler.

Det er ca. 10 år siden jeg selv lavede lønregnskab til mine ansatte, derfor valgte jeg at kontrollere mine udregninger.
(jeg var dog på forhånd sikker på #1 havde glemt ATP, samt havde udregnet AM-bidrage et forkert sted)
Avatar billede Slettet bruger
22. juni 2013 - 06:00 #7
Flot Niels. Jeg bøjer mig i støvet.
Avatar billede larsen45 Juniormester
24. juni 2013 - 18:41 #8
Jeg kunne faktisk godt lige tænke mig lidt hjælp også i den forbindelse omkring selve beregningen.

Jeg sidder og skal lave et C# program applikation hvor jeg skal angive hvad personen skal indtaste af oplysninger, for at lave sådan en beregning af løn pr måned.

Hvor mange indput skal en tilfældig person angive, for at jeg kan lave beregningen.

Har jeg forstået det sådan her hvor brugeren indtaster:

("Indtast venligst antal timer pr. måned)
("Indtast venligst din time løn kr før skat)
("Indtast venligst ATP kroner)
("Indtast venligst AM arbejdsmarkedsbidrag)
("Indtast venligst dit personlige Fradrag i skat)
("Indtast venligst din personlige skatte træk procent)

Jeg kunne godt tænke mig en formel skåret ud i pap angivet i tekst der er til at forstå og hvad som er før og efter skat.

da jeg skal lave en formel beregning i et program som skal spørge brugeren og de data, som skal bruges. Og derefter udregne og fremvise resultat i et console billede skærm. med Resultat for de enkelte elementer. Har jeg glemt nogle indput tekst felter som jeg skal spørge brugeren om må i gerne lige rette til også.
Avatar billede Slettet bruger
25. juni 2013 - 02:07 #9
ATP'en er fast - udfra antal timer - se Niels' link
Men der kan jo være meget andet. F.eks. pensionsbidrag, "fri" telefon...
Avatar billede NielsErikK Juniormester
25. juni 2013 - 03:33 #10
#9 nævner fri telefon.
Fri bil tæller endnu stærkere (kan sagtens løbe op i 20-50000 pr måned).

Alt efter branche spiller det også ind om/hvor meget der er udbetalt skattefrit.

Jeg tænker her på ligningslovens § 9.

For eksempelvis en lastbilchauffør kan der være udbetalt store skattefri beløb i skattefri godtgørelse, disse kan hvis de ikke udbetales af arbejdsgiver ændres til fradrag, det er derfor ikke entydigt en udbetaling/et fradrag.

Skatteankenævnets afgørelse

Godtgørelser, der udbetales af arbejdsgiveren for udgifter, en lønmodtager påføres som følge af arbejdet, skal som hovedregel medregnes til lønmodtagerens personlige indkomst. Dette gælder dog ikke for godtgørelse for rejseudgifter, der er omfattet af ligningslovens § 9 A. Dette fremgår af ligningslovens § 9, stk. 5.

Hvor betingelserne for udbetaling af skattefri rejsegodtgørelse i ligningslovens § 9 A, stk. 1 er opfyldt, men hvor udbetaling ikke er sket, kan lønmodtageren fradrage rejseudgifter i indkomsten med de satser, der er fastsat herfor. Dette fremgår af ligningslovens § 9 A, stk. 7.

...

Det følger af SKM2005.492.ØLR (Metro-dommen), at en lønmodtager kan anses for at være på rejse de dage, hvor den daglige transporttid sammenholdt med arbejdstiden medfører, at lønmodtageren alene kan opholde sig på sin bopæl i 11 timer eller mindre.

Det følger af EF-domstolens dom i sagen C-297/99 (Skills-dommen), at transporttid mellem bopæl og køretøj ikke kan anses for hviletid, men som arbejdstid.

Landsskatteretten giver medhold i den subsidiære påstand.

Jeg linker lige til den dom der hidrører en af mine bekendte, der var tale om 70000 kroner på et år, han blev tilkendt de 55000 (det blev i stedet efter reglerne om skiftende arbejdssted).
http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=1745267

Du skal ihf ha et punkt om skattefri godtgørelse, hvordan du fixer det hvis det i stedet ændres til fradrag ved jeg ikke.

Det er 2 punkter (fri bil og skattefri godtgørelse) som trækker i hver sin retning, men som kan ha meget stor indflydelse.
Der er sikkert en hel andre punkter som vil kunne spille ind, men jeg er ikke revisor så der kan jeg ikke hjælpe